چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ترامپ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اروپا باز هم به سمت ترامپ غش کرد

کشورهای اروپایی بعد از نمایش‌های ساختگی مخالفت با آمریکا و مانور روی وعده‌ و وعید‌های لفظی برای حفظ برجام اکنون منفعت را در آشکارسازی غش به سمت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دیده‌اند و آماده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند.خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع دیپلماتیک گزارش داده کشورهای کوچک‌تر و معتدل‌تر اتحادیه اروپا با فرانسه و بریتانیا همراه شده و از اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه‌تر علیه تهران، از جمله بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه این کشور حمایت می‌کنند. این تحریم‌ها می‌توانند منع سفر و توقیف دارایی‌های مقام ایرانی دخیل در توسعه برنامه موشکی ایران را شامل شوند.این رسانه نوشته اروپا با این رویکرد به‌سمت مواضع دونالد ترامپ متمایل‌تر شده، این در حالی است که کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام ادعا کرده‌اند با رویکرد واشنگتن مخالف هستند و قصد دارند توافق هسته‌ای را حفظ کنند. رویترز نوشته این اقدام اروپا می‌تواند روحیات غرب‌ستیزی در ایران را تقویت کرده و موجب تشدید فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه شود.البته این اتحادیه ادعا کرده قصد راه‌اندازی ساز و کاری موسوم به «وسیله هدف ویژه» (SPV) برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران را دارد. این ساختار در فرانسه ثبت خواهد شد و اداره آن را آلمان بر عهده خواهد گرفت. انگلیس هم یکی از سهامداران این شرکت خواهد بود.

 

کرملین چوب حراج به دلار‌های آمریکا زد

بانک مرکزی روسیه گزارش داد که ذخایر ارز‌های خارجی این کشور با ۸.۳ درصد افزایش طی ۱۱ ماه گذشته افزایش بی سابقه‌ای داشته و ذخایر خارجی از ۴۳۲ میلیارد دلار به ۴۶۸ میلیارد دلار رسیده است.  براساس این گزارش رشد ذخایر خارجی سومین سال متوالی است که در این کشور اتفاق می‌افتد. در سال ۲۰۱۷ رشد ذخایر خارجی ۵۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۶، ۹.۳ میلیارد دلار بود. ذخایر ارزش طلا هم تقریباً با ۵ درصد افزایش ۸۶.۹ میلیارد دلار در ماه دسامبر رسیده و در مجموع سهم ذخایر فلزات طلا ۱۸.۵ درصد شده است. سال گذشته ارزش طلا در ذخایر روسیه بیش از ۱۰ میلیارد دلار رشد یافت که افزایش ۱۳ درصدی را تجربه کرد. رشد ذخایر روسیه در ۳ سال گذشته ظاهراً دلیلی بر وضعیت اقتصادی این کشور است که در مقابل تحریم‌های آمریکا مقاومت کرده است. جریمه کشور‌های غربی ابتدا تأثیری بر ذخایر روسیه داشت که توانست ۱۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ تأثیر بگذارد و ۱۷ میلیارد دلار نیز در سال بعد ذخایر را کاهش دهد. ذخایر بین‌المللی روسیه معمولاً سرمایه‌های خارجی شناور هستند و شامل بورس، طلا، ارز‌های خارجی و سرمایه‌های SDR می‌شود. اوایل این ماه بانک مرکزی روسیه گزارش داد که این کشور سهم دلار آمریکا را در ذخایر خارجی‌اش به پایین‌ترینسطح تاریخی رسانده است و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار آن را به یورو، ین ژاپن و یوآن چین تبدیل کرده است. این گام با بخشی از سیاست خارجی دولت در حذف وابستگی به دلار صورت می‌گیرد.

 

ترامپ بورس را تهدید کرد

بعد از انتشار گزارشی جنجالی درباره دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به وکیل سابق خود برای دروغگویی به کنگره این کشور درباره روسیه و اظهارات تعدادی از قانونگذاران ارشد حزب دموکرات درباره احتمال استیضاح و برکناری رئیس‌جمهور، ترامپ امروز شنبه در پیامی توئیتری به این موضوع واکنش نشان داده است.رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اقتصاد (کنونی آمریکا) یکی از بهترین اقتصادها در تاریخمان است، بیکاری در کمترین سطح خود در تاریخ ۵۰ سال گذشته است و بازار سهام آماده است که بار دیگر رکوردی که خود ما (دولت ترامپ) دفعات بسیاری آنرا ثبت کردیم را بشکند اما دیروز همه آن چیزی که شما مبتنی بر مبنای یک داستان جعلی شنیدید، (صحبت‌ها) درباره استیضاح بود. شما اگر خواهان سقوط بازار سهام هستید، ترامپ را استیضاح کنید». هرچند توسط کاخ سفید و بعدا «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیق درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری و تبادی ادعایی کارزار ترامپ با مسکو تکذیب شده، اما رئیس‌جمهور آمریکا امروز شنبه در توئیتر خود هم به این گزارش واکنش نشان داده است.وی پیش از این برای هشدار به کنگره آمریکا درباره استیضاحش تهدید کرده بود که در صورت عملی شدن استیضاح، «در آمریکا شورش خواهد شد».

 

ایران کشور میلیارد نشین را جا گذاشت

«محسن دلاویز» در نشست خبری افزود: از نظر مصرف سوخت در وضعیت مطلوبی نیستیم و با میانگین و استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه مقابله با مصرف بی رویه انرژی در کشور نیاز به عزم ملی دارد، اضافه کرد: بهینه سازی مصرف سوخت مربوط به یک سازمان یا نهادی خاص نیست و همه بخش ها باید کمک کنند.دلاویز یادآورشد: بودجه کشور توان پاسخگویی به این میزان از یارانه انرژی را ندارد.وی ادامه داد: 15 درصد یارانه انرژی که در دنیا پرداخت می‌شود مربوط به ایران است که برای پرداخت آن سالانه 10 درصد تولید ناخالص ملی کشور مصرف می شود.مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد که پرداخت یارانه سنگین مانع توسعه است و باید در آن تجدید نظر کرد.«پرداخت یارانه انرژی با هدف دستیابی به عدالت اجتماعی انجام می‌شود اما باید بررسی کرد که این موضوع تا چه حد توانسته به تحقق عدالت اجتماعی کمک کند.» مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: ایران با 80 میلیون نفر جمعیت، سالیانه 45 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می کند در حالی که چین با 1.5 میلیارد نفر جمعیت، 38 میلیارد یارانه انرژی دارد.

 

تب چند میلیاردی ،زمین پایتخت را داغ کرد

این‌روز‌ها وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای است که بسیاری از خریداران و فروشندگان مسکن نگران آینده این بازار هستند و همین موضوع موجب ایجاد التهاب در بخش مسکن شده است، از سوی دیگر افزایش نامتعارف قیمت زمین طی یک سال گذشته زمینه‌ساز افزایش قیمت تمام شده ملک شده که این امر خود مشکلات و مسائلی را در این حوزه به وجود آورده است.طبق مشاهده‌های میدانی هم‌اکنون التهاب قیمتی در بازار زمین از حالت تشدید خارج شده و اگرچه سطح قیمت زمین آماده ساخت کاهش نیافته و همچنان به دلیل افزایش نسبی آن برای سازنده‌ها قابل سرمایه‌گذاری و مشارکت نیست، اما با وجود این، از شتاب بیش از حد قیمت ملک کاسته شده و در برخی از مناطق پر ساخت و ساز تهران شاهد ثبات قیمتی هستیم. همین موضوع موجب شده که برخی سازندگان به بهبود اوضاع برای ساخت و ساز جدید امیدوار باشند، اما برخی دیگر از سازندگان معتقدند که دوباره زمین دچار تردید و سر درگمی می‌شود، همین دوگانگی در نظرات باعث شده که تصمیم‌گیری برای بخش ساخت و ساز زمین دچار مشکل شود. کاظمی ادامه داد: به دلیل رکود در سال‌های اخیر در بخش ساخت و ساز، مصالح ساختمانی به ویژه سیمان، گچ، آجر، ماسه، خاک سنگ و در کل مواد کانی غیرفلزی نتوانسته به قیمت حقیقی خود برسد و بنا به ضرورت فروش محصولات، فروشنده با زیان کالا‌های خود را وارد بازار کرده است؛ در برخی موارد حتی این قیمت‌ها از نرخ واقعی کمتر بوده است و این رقابت ناسالم بین توزیع کنندگان ادامه دارد.

 

98 کارکنان را پلکانی بالا برد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ اعلام کرد: در سال ۹۸ همه حقوق‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، اما نرخ مالیات این حقوق‌ها به صورت پلکانی با توجه به میزان دریافتی‌ها افزایش پیدا کند که این موضوع فردا به تصویب نهایی خواهد رسید.اما کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور امسال برای حقوق و دستمزد‌های سال آینده تصمیم دیگری گرفته است.در همین رابطه محمدحسن نژاد اظهار داشت: درخصوص حقوق و دستمزد برخی اعضا پیشنهاد داشتند که حقوق‌ها به صورت پلکانی همانند سال گذشته افزایش پیدا کند.وی افزود: البته عده‌ای هم انتظار داشتند به صورت ثابت برای همه حقوق‌ها اضافه شود، عده‌ای هم نظرات دیگری داشتند، اما نهایتاً احتمال تصویب این پیشنهاد که ۲۰ درصد حقوق‌ها برای همه کارمندان و کارکنان اضافه شود از همه بیشتر است، اما در صورت تصویب نهایی آن مالیات حقوق به صورت پلکانی خواهد شد.

 

چین برای جنگ تجاری وارد مذاکرات شد

مقامات آگاه به سی‌ان‌بی‌سی گفتند که چین در روند مذاکرات تجاری خود با آمریکا که همچنان ادامه دارد، پیشنهاد داده است در طول یک دوره ۶ ساله واردات خود از آمریکا را افزایش دهد.پایگاه خبری بلومبرگ هم در گزارش خود گفت مقامات چینی این پیشنهاد را در طول مذاکرات خود با آمریکا در اوایل ژانویه مطرح کرده‌اند. مقامات به بلومبرگ گفته‌اند که چین میزان واردات سالیانه خود از آمریکا را به بیش از ۱ تریلیون دلار خواهد رساند.منابع آگاه به سی‌ان‌بی‌سی، گفتند که چین پیشنهاد خود برای خرید کالاهای بیشتر تا سال ۲۰۲۴ را به امیدهای رییس‌جمهور ترامپ برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۰ مرتبط کرده‌اند.در سال ۲۰۱۸ کسری تجاری آمریکا با چین به ۳۲۳ میلیارد دلار رسید. هدف این توافق، به صفر رساندن این کسری تجاری سالیانه، تا سال ۲۰۲۴ است.با انتشار اخبار این پیشنهاد، شاخص‌های سهام وال‌استریت جهش کردند.مذاکره‌کننده ارشد تجاری چین، معاون نخست‌وزیر، لیو هی، در ۳۰ ژانویه به واشنگتن سفر خواهد کرد تا مذاکراتی ۲ روزه را با نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتایزر، انجام دهد.

 

رویترز عقب نشینی نفتی آمریکا را تایید کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیلگران نفتی نوشت، آمریکا معافیت‌های صادره برای خریداران نفتی را تمدید خواهد کرد و اگر چه ممکن است چند کشور از فهرست معافیت‌ها خارج شوند، دولت آمریکا از ادعای صفر کردن صادرات نفت ایران عقب نشینی خواهد کرد. به گزارش ایرنا، پس از آغاز تحریم نفت ایران در ماه نوامبر، آمریکا با صدور معافیت‌هایی برای هشت کشور خریدار نفت ایران، بازار‌های نفتی را شگفت زده کرد. قیمت نفت برنت در آن ماه ۲۲ درصد کاهش یافت و معافیت‌های صادر شده موجب شد که سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) در ماه دسامبر با کاهش تولید در سال ۲۰۱۹ موافقت کند.

 

تورم بی‌سابقه مسکو را درنوردید

نرخ تورم روسیه تا پایان ماه دسامبر به ۳.۷ درصد رسید که در یک سال و نیم اخیر بی‌سابقه بوده است. ‌به نقل از تریدینگ اکونومیکس، در ماه دسامبر تورم بخش مواد غذایی با ۴.۷ درصد در بین بخش‌های مختلف رکوردار بوده و پس از ان محصولات غیرغذایی با تورم ۴.۱ درصدی قرار دارند. تورم بخش خدمات نیز با ۰.۱ درصد افزایش در مقایسه با ماه قبل به ۳.۹ درصد افزایش یافته است.  به این ترتیب تورم دوازده ماهه منتهی به ماه دسامبر با ۰.۳ درصد افزایش در مقایسه با ماه قبل به ۳.۷ درصد افزاش یافته است که از می ۲۰۱۷ بدین سو مشاهده نشده است. تورم نقطه به نقطه در روسیه در ماه دسامبر ۰.۸ درصد افزایش داشته که از ۰.۷ درصد ثبت شده در ماه قبل اندکی بیشتر است.  به گزارش ایسنا؛  بیشترین تورم ماهانه نیز متعلق به مواد غذایی با ۱.۷ درصد، خدمات با ۰.۴ درصد و محصولات غیرغذایی با تورم ۰.۲ درصدی بوده است.

 

ترامپ تیر تحریم را به سمت ونزوئلا نشانه رفت

یک هفته پس از این که نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا برای دور دوم ریاست جمهوری سوگند ادا کرد، گزینه تحریم نفتی کامل علیه ونزوئلا روی میز دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا قرار گرفت.  منابع آگاه به شبکه سی ان ان گفتند: رییس جمهور آمریکا همچنین سرگرم بررسی به رسمیت شناختن خوان گوایدو، رهبر مجلس ملی ونزوئلا و سیاستمدار مخالف مادورو به عنوان رییس جمهوری قانونی این کشور است.  به گزارش ایسنا،  در حالی که مقامات دولت ترامپ مستقیما چنین اطلاعاتی را تایید نکردند، اما شبکه سی ان ان به نقل از گارت مارکیز، سخنگوی شورای امنیت ملی نوشت: آمریکا در حال حاضر سرگرم بررسی همه ابراز‌های دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی در واکنش به غصب قدرت از سوی رژیم مادورو است.

 

بورس در ایستگاه پایانی سبزپوش شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۱۴۹ واحدی معادل ۰.۰۹ درصد به رقم ۱۶۵ هزار و ۵۹۵ واحد و همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۳ واحدی معادل ۰.۰۹ درصد به رقم ۴۸ هزار و ۱۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۹۴ واحدی معادل ۰.۳۲ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۲۹۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۶۶ واحدی معادل ۰.۳۲ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۶۱۹ واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۳۲۶ واحد افزایش معادل ۰.۱۸ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۰ هزار و ۸۵۶ واحد رسید. شاخص بازار اول با ۳۴۵ واحد افزایش معادل ۰.۲۸ درصد به رقم ۱۲۲ هزار و ۹۴۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روز قبل، با ۸۳۲ واحد کاهش معادل ۰.۲۶ درصد همراه بود و عدد ۳۲۵ هزار و ۲۹۷ واحد را به نمایش گذاشت.

 

اتحادیه مرغ را تهدید کرد

براساس اعلام اتحادیه پرنده و ماهی فروش مرغ بالاتر از ۱۰هزار تومان بدون فاکتور خرید،  مشمول جریمه خواهد شد.  این اتحادیه طی اطلاعیه‌ای به اعضای خود اعلام کرد: با توجه به اینکه نرخ مصوب مرغ گرم برای مصرف کننده ۱۰هزار تومان است، لذا فقط با داشتن فاکتور رسمی با احتساب ۱۰ درصد سود می‌توانید اقدام به فروش مرغ  نمایید. در غیر این صورت فروش مرغ بالاتر از ۱۰هزار تومان مشمول جریمه خواهد شد.

 

آتش جنگ تجاری دامن هواوی را هم گرفت

'هوا چون اینگ' با انتشار بیانیه ای خاطر نشان کرد ماموران فدرال آمریکا می خواهند بازرسی های جنایی راجع به این شرکت انجام دهند و چین بشدت نگرانی خود را از این بابت اعلام می کند.وی افزود که بازرسی ها مربوط به پرونده سال 2014 درباره منازعه شرکت هواوی و 'تی موبایل' است که همان زمان بین طرفین و بر اساس قوانین ذی ربط حل و فصل شده است و دیگر نیازی به باز کردن این پرونده نیست.او گفت که پرونده های مدنی نباید مورد سوء استفاده های سیاسی نهادهای قضایی در آمریکا قرار گیرند چون این موارد ضمن اینکه باعث آثار منفی بر شرکت های چینی می شود تخطی از قوانین محسوب می گردد و تجارت آزاد را هم به مخاطره می اندازد.سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه آمریکا با انگیزه های خاصی به دنبال سیاسی کردن مساله است گفت نمی توان به این شکل تجارت معمول شرکت ها را متوقف کرد و تجارت آزاد را از آنها دریغ کرد. به گفته وی آمریکا نباید این اقدامات را دایما تکرار کند و چین از واشنگتن می خواهد دست از اقدامات سیاسی نادرست در عرصه تجارت بردارد.

 

هکرها پای وزارت دفاع آمریکا را لنگ کردند

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های سالانه مرکز بازرسی کل وزارت دفاع ایالات متحده امریکا که در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۱۹ میلادی منتشر شده است، می‌توان دریافت که پنتاگون همچنان در تامین امنیت سایبری خود ناتوان است و هنوز توانایی کاهش خطرات و ریسک‌های حملات سایبری و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های خود برای محافظت از اطلاعات فوق سری و محرمانه خود را نداشته و هنوز ۲۶۶ مورد از توصیه و دستاورهای امنیتی صادر شده از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون را ناتمام باقی گذاشته است.همین سهل‌انگاری‌ها موجب شده است تا عملکرد پنتاگون در حوزه ارتقای سطح امنیت سایبری به شدت ضعیف ارزیابی شده و کارشناسان و متخصصان امنیتی نیز از سازمان‌های بالادستی درخواست کنند که این سازمان با اطلاعات حساس، فوق سری و محرمانه را مجاب کنند تا به افزایش امنیت زیرساخت و تجهیزات خود اقدام کند.

 

اقتصاد دنده معکوس کشید

با وجود سکوت بانک مرکزی در اعلام آمار رشد اقتصادی،‌ بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور در فصل تابستان امسال منفی شده است.مطابق گزارش مرکز آمار، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت (سال پایه: ۱۳۹۰) در تابستان امسال به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۱ درصد کمتر شده و بدین ترتیب رشد اقتصادی کشور منفی شده است.تولید ناخالص داخلی کشور از جمع ارزش افزوده سه گروه کشاوزری، صنعت و خدمات به دست می‌آید که رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در تابستان امسال منفی ۳.۶ درصد و گروه صنعت منفی ۲.۸ درصد بوده است. رشد ارزش افزوده بخش خدمات در این مدت منفی نبوده و مثبت ۱.۲ درصد بوده است.

 

گمرک به دلارهای قاچاق ایست داد

سرهنگ شیرزاد حاجی زاده اظهار داشت: در راستای مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز، مرزبانان مستقر در پست کنترل و مراقبت مرزی گمرک بازرگان در چند رشته عملیات موفق به کشف مقادیر زیادی ارز قاچاق شدند.وی افزود: ماموران هنگام کنترل مسافران خروجی به مقصد ترکیه به چند نفر مشکوک شدند، که در بازرسی از بار همراه، مبلغ ۴۷ هزار و ۳۲۸ دلار به ارزش ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال کشف کردند.فرمانده هنگ مرزی ماکو در خاتمه خاطرنشان کرد: در این راستا ۹ متهم دستگیر که پرونده در خصوص متهمان تشکیل و به همراه ارز قاچاق مکشوفه تحویل مراجع قضائی شدند.

 

وزیر به خودروسازان اولتیماتوم داد

رضا رحمانی در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و رئیس سازمان حمایت برگزار شد، بر ضرورت احقاق حقوق مردم در فروش خودرو تأکید کرد و افزود: سازمان حمایت و خودروسازان بر اساس مصوبات قانونی باید به گونه‌ای عمل کنند که رضایت مردم در پیش‌فروش خودروها جلب شود.وی افزود: هیچ گونه مماشاتی از سازمان حمایت در برابر احقاق حقوق مردم مورد قبول نیست و باید به صورت روزمره دستورات صادر شده را پیگیری کند.وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اطلاع‌رسانی از نحوه واگذاری و اطمینان بخشیدن به مردم نسبت به احقاق حق‌شان موضوعی است که هم خودروسازان و هم سازمان  حمایت باید به طور جدی در آن اهتمام کنند.

 

فیلیپس درب انگلیسی آخرین کارخانه را هم بست

شرکت فیلیپس اعلام کرد قصد دارد آخرین واحد تولیدی خود در انگلیس را تعطیل کرده و به هلند منتقل کند.پیشتر شرکت پاناسونیک ژاپن هم از تصمیم مشابه برای خروج از انگلیس خبر داده بود.شرکت فیلیپس دلیل خروج از انگلیس را تأثیر منفی احتمالی خروج سخت این کشور از اتحادیه اروپا بر صادرات محصولات خود عنوان کرده است.آخرین واحد فیلیپس در انگلیس که در منطقه سوفولک این کشور واقع است 430 نفر کارگر و کارمند دارد که با تعطیلی آن همگی بیکار خواهند شد.گزارش‌ها حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از تولیدات فیلیپس در انگلیس صادراتی هستند و قرار است سال آینده خط تولید آنها به درچتن هلند منتقل شود.اگرچه سخنگوی فیلیپس گفته است خروج از انگلیس ربطی به برگزیت نداشته و این شرکت پیشتر تصمیم به ترک این کشور گرفته است اما در سخنان مقامات فیلیپس وجود چالش‌های زئوپولتیک و عدم اطمینان موجود نسبت به نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تأثیرات منفی احتمالی آن بر عملکرد این کشور دلیل تعطیل شدن کارخانه عنوان شده است.فرانس ون هوتن، مدیر عامل فیلیپس هشدار داده است که برگزیت بر توانایی‌های صادراتی این شرکت تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

کارگرها رسید بسته حمایتی را امضا کردند

طبق وعده‌های داده شده از امروز ۲۰۰ هزار تومان بسته حمایت غذایی به حساب کارگران مشمول قانون کاری که دریافتی زیر سه میلیون تومان داشته باشند، واریز می‌شود. موضوع توزیع بسته‌های حمایت غذایی و پس از آن اعطای کمک‌های جبرانی دولت به کارمندان به دنبال مصوبه آبان ماه امسال هیات دولت و در راستای اجرای طرح حمایت غذایی از گروههای کم درآمد جامعه و مصوبه پرداخت کمک جبرانی دولت به کارمندان مطرح شد. پس از آن بود که دولت اعلام کرد اولین بسته حمایت غذایی را در ماه آبان و در میان افرادی که در فشار بیش‌تری هستند توزیع کرده و این روند را تا پایان سال در چند نوبت ادامه خواهد داد.

 

پالادیوم رکورد دلار را شکست

قیمت پالادیوم تحت تاثیر کمبود عرضه و تقاضای بالا، پنج شنبه گذشته برای نخستین‌بار رکورد ۱۴۰۰ دلار در هر اونس را شکست و روز جمعه رکورد قیمت جدیدش را حفظ کرد.بهای معاملات پالادیوم برای تحویل فوری رکورد بالای جدیدی زده بود و تا مرز ۱۴۳۴.۵۰ دلار پیش رفته بود. پالادیوم با قیمت حدود ۱۴۰۰ دلار در هر اونس و پلاتین با قیمت حدود ۸۰۰ دلار در هر اونس نسبت به پنج سال پیش که خودروسازان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به این دو فلز روی آورده بودند، بسیار گرانتر شده‌اند. اگرچه برای خودروسازان منطقی به نظر می‌رسد که برای کاهش هزینه‌ها این‌بار نیز از مواد دیگری استفاده کنند، اما متخصصان صنعتی می‌گویند گفتن این حرف از عمل به آن راحت‌تر است. برای خودروسازان دو سال طول می‌کشد تا این تغییر را انجام دهند و آنها باید متقاعد شوند که قیمت پالادیوم حداقل ۵۰۰ دلار در هر اونس در سال‌های آتی بیشتر از قیمت پلاتین خواهد ماند.جهش ۱.۱ درصدی قیمت پالادیوم که این فلز را به ۱۴۳۴.۵۰ دلار رساند به دلیل یادداشت خوش‌بینانه جی پی مورگان بود. این بانک اعلام کرد: این فلز را در قیمت ۱۳۵۷.۵۰ دلار خریداری کرده و انتظار دارد تا قیمت ۱۵۸۷ دلار در هر اونس صعود کند.بر اساس گزارش بیزنس لایو، پالادیوم به عنوان یک محصول جانبی در معادن آفریقای جنوبی و روسیه تولید می‌شود و با وجود جهش قیمت، سطح تولید آن برای تامین تقاضای کوتاه‌مدت قابل تطبیق نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha