سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام  مقیمی حاجی

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی از برگزاری مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیستمین همایش کتاب سال حوزه با سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله اعرافی مدیر حوزه در روز پنج‌شنبه چهارم بهمن ماه در قم خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به برگزاری همایش کتاب سال حوزه، اظهار داشت: امسال به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی موضوع ویژه‌ای با عنوان انقلاب اسلامی در بین محورهای همایش قرار گرفت و در این زمینه 146 کتاب به دبیرخانه رسیده است و در این میان 9 اثر به‌عنوان کاندیدای اصلی انتخاب شد که از بین 3 اثر موردتقدیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی از رسالت‌های حوزه ترویج  آموزه های دینی است به همین منظور آثاری که به‌عنوان فرهنگی و تبلیغی نگارش شده است در یک رده‌ای جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت.

دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه تصریح کرد: امسال درمجموع شاهد ارسال 1172 کتاب و پایان‌نامه سطح 4 به دبیرخانه همایش بودیم که در 18 گروه علمی مورد ارزیابی اجمالی قرار گرفت و از این تعداد 219 اثر توانستند از شرایط کیفی برتری برخوردار باشند؛ در این میان 51 اثر کاندیدای نهایی شدند و درنهایت آثار برگزیده روز 4 بهمن‌ماه معرفی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از حیث ملیت مجموعه آثار 1025 اثر توسط نویسندگان ایرانی و 147 کتاب از سوی نویسندگان غیر ایرانی نگارش شده است.
دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه تأکید کرد: در میان کتاب‌های ارسال‌شده به دبیرخانه 63 کتاب به زبان عربی، 3 کتاب به زبان انگلیسی، 5 کتاب سایر زبان‌ها و بقیه کتاب ایرانی هستند و در بخش خارجی بیشترین استقبال و ارسال اثر از سوی کشورهای عراق و لبنان است.

حجت الاسلام والمسلمین  مقیمی حاجی اضافه کرد: از سال گذشته طبق تصویب شورای برنامه ریزی همایش، مقالات علمی پژوهشی نیز به جشنواره اضافه شده، امسال در کنار برگزاری همایش کتاب سال حوزه، دومین دوره است که مقالات علمی پژوهشی نیز بررسی و تقدیر می شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر 60 فصلنامه علمی پژوهشی از جانب حوزویان منتشر می شود که آثار خود را برای ما دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه ارسال می کنند؛ در همایش بیستم نیز چند اثر در این بخش برگزیده و تجلیل می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی افزود: امسال در کنار آثار علمی پژوهشی و ترویجی بر اساس اهداف و ماموریت های حوزوی، یک رده جداگانه برای آثار فرهنگی تبلیغی تصویب شد که ما در این دوره این مساله را اجرایی کردیم.

دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: امسال دومین جشنواره مقالات علمی حوزه را نیز هم‌زمان با همایش کتاب سال برگزار خواهیم کرد؛ در این زمینه نیز 47 نشریه داشتیم که در جشنواره دوم شرکت کردند و در این میان 125 مقاله از سوی اعضای هیئت تحریریه مورد ارزیابی قرار گرفت و 56 مقاله به‌عنوان منتخب انتخاب شد.

وی گفت: محورهایی مانند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، فضای مجازی، انقلاب اسلامی و خانواده را به‌عنوان محورهای اصلی معرفی کردیم که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت.

دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه بابیان این‌که 250 ارزیاب در رشته‌های مختلف با دبیرخانه همکاری کردند، ابراز داشت: در میان آثار 1113 کتاب و پایان‌نامه برای برادران و 59 کتاب و پایان‌نامه برای خواهران است.
وی با بیان این که در طول بیست دوره برگزاری همایش کتاب سال حوزه در مجموع 16 هزار و 894 کتاب به دبیرخانه ارسال شده، گفت: نسخه ای از کتاب های ارسالی در اختیار کتابخانه آیت الله حائری و نسخه ای نیز در اختیار کتابخانه مسجد اعظم قم  قرار می گیرد و با این کار به نوعی غنی سازی کتابخانه حوزه نیز از این طریق انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین  مقیمی حاجی در پایان این نشست خبری در خصوص برنامه‌های دیگر این همایش گفت: در این همایش که پنجشنبه چهارم بهمن ماه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء  در شهر مقدس قم برگزار می‌شود، آیات هاشمی شاهرودی(ره) و موسوی خلخالی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha