شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 تصاویر/ چهاردهمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه

حوزه/ مسئول دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه گفت: در بحث منابع خورشیدی و استفاده از ظرفیت های انرژی طبیعی، دولت برنامه ۲۰ ساله ای را دنبال می‌کند که در همین بخش موافقت نامه ای بین حوزه و وزارت نیرو امضا شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد آبادی پیشه، امروز در پانزدهمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی حوزه های علمیه که در مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد، عنوان کرد: آنچه که ما باید دنبال کنیم مباحث مربوط به موقوفات حوزه علمیه است.

وی افزود: سیاستگذاری کل موقوفات بر عهده سازمان اوقاف گذاشته شده، اما مسائل اوقاف مساجد، تکایا و حوزه های علمیه بر عهده دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه است.

مسئول دفتر امور موقوفات و منابع پایداره حوزه های علمیه بیان کرد: مباحث این دفتر پیرامون موقوفات حوزه علمیه بوده و دو هزار موقوفه برای حوزه علمیه وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  آبادی پیشه خاطرنشان کرد: دفتر موقوفات و منابع پایدار دارای دو گروه موقوفات و منابع پایدار می‌باشد.

وی گفت: در حوزه منابع پایدار مباحث در کشور در حال پیگیری بوده و سیاست‌های کلان و شناسایی منابع مالی و جذب آن، تدوین و برنامه های اجرایی، فراهم سازی کارهای حوزه های علمیه که به صورت مستقیم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و سازماندهی امور خیرین حیطه وظایف تعیین شده است.

مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایداره حوزه های علمیه اظهار داشت: استفاده از منابع حوزوی و خودکفایی و استقلال حوزه و عزت و جایگاه مردمی بالا از تاکیدات آیت‌الله اعرافی بوده و آینده نگری، احیاء موقوفات حوزه، سرمایه گذاری های حساب شده و غیره برخی از اهداف تاسیس دفتر امور موقوفات عنوان شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  آبادی پیشه تصریح کرد: در روزهای نخست شکل گیری این دفتر توقعات به این شکل بود که این دفتر راسا کارها را انجام دهد و مجری کار مدیران استانی تعیین شده بود و دفتر موقوفات حوزه وظیفه سیاستگذاری را انجام می‌دهد.

وی ابراز کرد: سیاست‌هایی که در یک استان پیرامون منابع پایدار باید دنبال شود به استان ها و شهرستان ها ابلاغ شد، حفظ شان و شئونات حوزه، انجام کارها بر محور اسلامی و دینی، است.

مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایداره حوزه های علمیه مطرح کرد: امروز معضل بیکاری به عنوان معضل بزرگ مطرح بوده و یکی از اهداف مهم حوزه در استان ها و شهرستان ها ایجاد اشتغال بوده و باید بستری فراهم شود که مردم بتوانند با استفاده از ظرفیت حوزه به اشتغال بپردازند، اما اینکه حوزه با سرمایه ناچیز خود در جاهایی که نباید، ورود کند با سیاست‌های کلان تفاوت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی پیشه تاکید کرد: اگر در حوزه استان کاری صورت بگیرد بستر آن کار فراهم شده و در حوزه شهرستان باید کارگروه های اقتصادی برای چکش کاری امور تشکیل و برگزار شود که پس از آن در هیئت مدیره صندوق نسبت به این طرح ها تصمیم گیری می‌شود.

وی یادآور شد: از مجموع ۱۵۰ طرحی که از کل شهرستان ها معرفی شده، تعداد ۵۰ طرح انجام شده و بیش از ۱۰ طرح دیگر به بانک ها معرفی شده است.

مسئول دفتر امور موقوفات و منابع پایداره حوزه های علمیه اضافه کرد: بالای ۱۰۰ نمونه کاری با درآمد بالا به استان ها معرفی شده که حفظ شان حوزه در این طرح ها پیش بینی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی پیشه ادامه داد: فرم هایی برای انجام طرح ها و جزئیات هزینه ها طراحی شده که به مدارس استان‌ها داده شده و این مدارس موظفند آن ها را پر کرده و به صندوق ارسال کنند.

وی عنوان کرد: مدارس علمیه پیشینه بلندی دارند و تا قبل از انقلاب به صورت مستقل اداره می‌شده و بودجه دولتی نداشته است.

مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایداره حوزه های علمیه افزود: در مجموع سه جلد کتاب در بخش وقف حوزه تدوین شده و برای تخصیص موضوعات مراسم های مذهبی به وقف ۱۰ منبر تعیین شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی پیشه گفت: نماینده های استانی در پیام رسان سروش در حال انجام فعالیت هستند و گروه اندیش ورزان منابع پایدار نیز به طرح و بررسی طرح ها می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: دیدار با برخی از مراجع تقلید و ارائه گزارش کارها به آن‌ها برای بهره مندی از توصیه های آنان پیگیری شد.

مسئول دفتر امور موقوفات و منابع پایداره حوزه های علمیه بیان کرد: یکی از کارهای این دفتر تدوین گزارشی از عملکرد اقدامات انجام شده در زمینه جذب منابع مالی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی پیشه تاکید کرد:   موقوفات حوزوی در سال 95نسبت به سال ۹۶ سه میلیارد تومان افزایش داشته، گفت : در سال ۹۶ بالای ۹ میلیارد تومان توسط هیئت‌های امنا جذب شد.

وی اظهار داشت: خیرین بیش از چهار میلیارد تومان و موقوفات مغازه ها بیش از دومیلیارد تومان کمک کرده اند و انجمن حامیان حوزه های علمیه نیز کارهایی انجام داده اند و علاوه بر این موارد برخی از سازمان ها قسط های موجود را می‌پردازند که تمامی این امور حوزه را به سمت استقلال حرکت می‌دهد.

مسئول دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه ابراز کرد: برخی از فعالیت های اقتصادی در شان حوزه نبوده و یک شورای اقتصادی تشکیل شده که کارهایی که در شان حوزه نیست توسط شرکت دیگری پیگیری می‌شود که این شرکت در برخی از استان‌ها حضور فعال تری دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی پیشه مطرح کرد: در بحث منابع خورشیدی و استفاده از ظرفیت های انرژی طبیعی، دولت برنامه ۲۰ ساله ای را دنبال می‌کند که در همین بخش موافقت نامه ای بین حوزه و وزارت نیرو امضا شد که طی آن پیش بینی تسهیلاتی برای حوزه و تفویض یک سری اختیارات از مفاد آن بوده و شرکت های دارای استانداردهای بالاتر به حوزه معرفی شده و ۸۰ مدرسه تا کنون اعلام آمادگی کرده اند تا در این زمینه با حوزه همکاری کنند.

وی ادامه داد: هیئت مدیره صندوق مشخص شده که تا کنون نزدیک به ۶۰ مصوبه مطرح شده و از محل بودجه جاری مبلغی برای سرمایه گذاری پیش بینی شده که در سال گذشته چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون،  پیش بینی شده بود که به دلیل مشکلات مالی مبلغ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای پروژه ها پیش بینی شد که در اقساط ۶۰ ماهه پرداخت می‌شود و یکی از شرایط اعطاء این وام آورده اقتصادی و نفع همگانی بوده است.

مسئول دفتر امور موقوفات و منابع پایداره حوزه های علمیه با بیان اینکه هیئت امنای مدارس از مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه بود، تصریح کرد: شناسایی زمین های موجود برای منابع پایدار در بخش های تجاری، صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفته که در استان ایلام بیش از ۱۵۰ هکتار زمین شناسایی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی پیشه اضافه کرد: ۶۰ کیلومتر از مدارس آموزش و پرورش در کنار خیابان ها هستند و اگر در این اماکن مغازه هایی تاسیس شود نیاز آموزش و پرورش به دولت کم می‌شود و در برخی از اماکنی که امکان این کار وجود دارد کارهایی انجام شده تا مدارس به فعالیت های اقتصادی ورود پیدا کرده و از وابستگی آن‌ها به دولت کم شود.

وی عنوان کرد: تعامل و رایزنی با موسسات اقتصادی آستان قدس رضوی و تسهیلاتی که از آن‌ها دریافت می‌شود از دیگر امور انجام شده است.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha