شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: این نوع قرض الحسنه ای که در بانک‌ها داده می‌شود، قطعا خلاف شرع و حرام است، چهار درصد حق الزحمه برای بانک ها تعیین شد که بانک ها با نوعی فریب به دریافت بیش از این میزان از مردم مبادرت می‌کنند که نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»،حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار رئیس و اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، عنوان کردند: بسیاری از مسائل اقتصادی ربطی به تحریم ندارند و اقتصاد کشور امروز پیچیده و معما مانند است‌.

 

ایشان افزودند: این نوع قرض الحسنه ای که در بانک‌ها داده می‌شود قطعا خلاف شرع و حرام است، چهار درصد حق الزحمه برای بانک ها تعیین شد که بانک ها با نوعی فریب به دریافت بیش از این میزان از مردم مبادرت می‌کنند که نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود.

 

این مرجع تقلید با بیان اینکه ما بارها این مسئله را گوشزد کرده ایم ولی اقدام قابل توجهی صورت نگرفته گفتند: مسئله خلق پول توسط بانک ها یکی از برنامه های بسیار خطرناک بوده، چرا که بانک ها پول به دست مردم نمی‌دهند، بلکه با چک و اسناد مبالغ را از این حساب به آن حساب جابجا می‌کنند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه دادند: برخی از موسسات اعتباری به دلیل این گونه مشکلات به ورشکستگی کشیده شدند که دولت برای جبران آن و جلوگیری از افزایش نارضایتی دست به چاپ و تولید اسکناس زد.

 

ایشان با انتقاد از عدم اجرای مصوبات بانک مرکزی توسط دیگر بانک ها بیان کردند: مسئله ای که وجود دارد این است که باید ببینین بانک مرکزی چه ضمانت اجرایی دارد که هیچ بانکی به دستورات آن عمل نمی‌کند، باید سیستم جامعی وجود داشته باشد که بانک ها را ملزم کند که مصوبات را عملی کند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کردند: به جای مجازات بانک ها و تعطیل کردن آن‌ها، باید به فکر چاره ای برای حل مشکلات و کاهش تخلفات آن‌ها بود، چرا که تعطیلی بانک ها به افزایش نارضایتی ها دامن می‌زند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha