سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ درس خارج فقه آیت الله العظمی سبحانی در نوروز۹۷

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: آقایانی که در رأس کار هستند، یک مقدار از مسائل را برای حوزه بگذارند؛ شما که عقل کل نیستید؛ اقتصاد، سیاست و ... برای شما؛ ولی احکام شرعی را برای حوزه بگذارید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم با اشاره به آیه 256 سوره بقره، اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه فرمودند: لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ/ در قبول دین ، اکراهی نیست. ( زیرا ) راه درست از راه انحرافی ، روشن شده است».

ایشان با اشاره به اینکه اسلام از دو بخش «عقائد» و «اعمال و تکالیف» تشکیل شده است، ابراز داشتند: آیه ای که می فرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، ناظر به عقیده است؛ عقیده با اکراه درست نمی شود؛ عقیده، جذب قلب می شود و قلب انسان اگر بخواهد قلب چیزی را جذب کند، نیازمند دلیل و برهان است.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: باید منبری ها، رسانه ها و مؤلف ها عقائد را برهانی بیان کرده تا مردم آرام آرام معتقد شوند.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه احکام جنبه اجرایی دارد، تصریح کردند: حجاب از قبیل مسائل تکلیفی است؛ حجاب، چماقی بر سر زنان نیست؛ بلکه مرتبط با عفاف آنان است.

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشتند: امام سجاد(ع) فرموده است: حق چشم این است که آن را از حرام حفظ کنید و اگر بخواهید کمک بگیرید، بر نامحرم نگاه نکن؛ اگر نگاه کردی دامنتان آلوده می شود.

ایشان اظهار داشتند: آقایانی که در رأس کار هستند، یک مقدار از مسائل را برای حوزه بگذارند؛ شما که عقل کل نیستید؛ اقتصاد، سیاست و ... برای شما؛ ولی احکام شرعی را برای حوزه بگذارید.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: حجاب تنها با نصیحت درست نمی شود؛ 50 درصد با نصیحت است؛ اما 50 درصد دیگر اجرا می خواهد، امر به معروف می خواهد، نهی از منکر می خواهد.

این استاد برجسته حوزه در پایان خاطرنشان ساختند: باید جنبه های اجرایی برای اجرای احکام حجاب در جامعه عاقلانه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha