شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مهدوی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز عده ای متاسفانه چنین مطرح کرده اند که مشروعیت ولایت امیرالمومنین(ع) زمانی محقق شد که با مقبولیت مردم همراه شد، این حرف کاملا اشتباه است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، پیش از ظهر امروز در کرسی آزاد اندیشی «ولایت فقیه، مقبولیت و مشروعیت» که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی برگرفته از نظام اسلامی ودینی است.

وی با اشاره به حاکمیت دینی در این نظام  و خط بطلان جمهوری اسلامی بر مباحث ضد دینی در جهان، طبیعی است که دشمن مستکبر سیلی محکمی خورده باشد، لذا با تمام توان مقابل انقلاب اسلامی ایستاده است، گفت: اول انقلاب،  دشمنان هم ادعا می کردند انقلاب یک سال کمتر شکست می خورد؛ کودتای نوژه در همدان توسط قطب زاده، واقعه طبس و توطئه ها و فتنه های متعدد منافقین و جنگ تحمیلی با حمایت جهانی بر ای براندازی جمهوری اسلامی تنها بخشی از اقدامات دشمن برای شکست انقلاب بود.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: هرچه زمان گذشت بصیرت مردم بیشتر شد و هم اینکه دشمنان متوجه تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها شدند، جریان فتنه ۷۸ و۸۸ نیز برنامه ریزی دیگری از سوی دشمنان برای براندازی نظام وانقلاب بود

وی افزود: برخی از اهل معنا براساس اشاره رهبری معتقدند سال ۹۸ نیز فتنه دیگری از سوی دشمن در راه هست وب اید آماده باشیم، دشمنان با تعصب به ولایت فقیه ضربه می زنند و ما باید با تعقل از ولایت فقیه دفاع کنیم

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمنان با فریاد به ولایت فقیه توهین می کنند، ولی ما نیاز به توهین کردن و فریاد کشیدن نداریم، گفت: دلیل آن واضح است که ما دلایل مستحکمی داریم و نیازی به فریاد کشیدن و توهین نداریم آنها ناتوان وعاجز هستند.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: اگر دشمنان ما دلیل داشتند، با دلیل جلو می آمدند و نیازی به ماهواره و جاسوسی و پول خرج کردن نداشتتد، بنابراین این نوع رفتار دشمنان دلیل بر بی دلیلی آنها در رابطه با ولایت فقیه است.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: امروز عده ای متاسفانه چنین مطرح کرده اند که مشروعیت ولایت امیرالمومنین(ع) زمانی محقق شد که با مقبولیت مردم همراه شد، این حرف کاملا اشتباه است. این سؤال مطرح است که منظور از مشروعیت و مقبولیت جیست؟ اگر منظور از مشروعیت را شرعی بودن بدانیم، بنابراین به شارع وصل می شود که شارع دین خداوند حکیم است و بحث مقبولیت، منظور مقبولیت نزد شارع نیست، بلکه نزد مردم است.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه اگر مقبولیت را  نزد پرودگار گفتیم، یک دور ایجاد شده و مشکل به وجود می آید، حال سؤال مطرح می شود که اگر امام مشروعیت داشت، ولی مقبولیت مردم محقق نشد آیا  مشروعیت هم از بین می رود؟ یا خیر مشروعیت سرجایش هست و مقبولیت باید حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث ولایت فقیه نیز این سوال مطرح است که اگر فقیهی ولایت و مشروعیتی داشت، ولی به مانعی برخورد که عدم مقبولیت از سوی مردم یا عدم اجازه حاکمیت بود آیا مشروعیتش از بین می رود ؟ که 6 نکته در این رابطه قابل طرح است.

امام جمعه موقت اصفهان اضافه کرد: نکته اول در پاسخ به این سؤال آن است که قابل در مقبولیت مردم هستند، ولی در مشروعیت، فاعل شارع(خداوند)است، لذا مقبولیت جنبه رفع مانع و مشروعیت جنبه مقتضی است، به طوری که تا شارع بیان نکند اصلا اقتضایی ندارد، ولی پذیرش مردم جنبه مقتضی نیست. مثلا در روشن کردن آتش، کبریت روشن کردن جنبه مقتضی است، ولی دست ما برای جلوگیری از باد جنبه رفع مانع است، ولی مقتضی آتش نیست؛ در امر ولایت خود شارع می گوید ابتدا خداوند، سپس رسول الله(ص) و بعد امیرالمومنین(ع) و درنهایت مجتهدجامع الشرایط مشروعیت دارد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه وجود ولایت از جانب پروردگار اعطایی است، ولی اجرای ولایت اعمالی است، تصریح کرد: مشروعیت تابع وجود مصلحت واقعی است، ولی مقبولیت تابع وجود مصلحت ظاهری است.

وی ابراز کرد: مصلحت واقعی امری ثابت ولا یتغیر است و عقیده مردم در آن اثر نمی گذارد، ولی مصلحت ظاهری آن چیزی است که مردم فکر می کنند، لذا گاهی منطبق بر مصلحت واقعی و برخی اوقات مبتنی بر مصلحت واقعی نیست، مثل بعد از رحلت پیامبر(ص) و جریان سقیفه که منطبق بر مصلحت واقعی نبود.

عضو خبرگان رهبری در توضیح فرق سوم میان مقبولیت و مشروعیت، گفت: مشروعیت با امر الهی ومقبولیت با طلب مردم ظاهر می شود، صدور مشروعیت با امر الهی است، ولی مقبولیت از جانب مردم محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: فرق چهارم اینکه مشروعیت ولایت فقیه حدوثا قطعی است، اما مقبولیت در امر حادثه تعلیقی بوده و قطعی نیست، پنجم آن که مشروعیت ولایت فقیه از نظر بقا ابدی است، ولی مقبولیت مردم ابدی نیست و زمان دار است، مثلا دولت ۴سال و خبرگان ۸ ساله از سوی مردم انتخاب می شوند.

آیت الله مهدوی در توضیح آخرین نکته، یادآور شد: مشروعیت تابع مقبولیت نیست، ولی مقبولیت باید تابع مشروعیت باشد، چون مردم اختیار دارند و اگر مقبولیت مردم به سمت مشروعیت نبود، مورد مواخذه قرار می گیرند.

وی افزود: برخی تابعیت ها اجباری است، مثل تابعیت عکس در آینه که تابع اصل هر چیزی است، ولایت قطعا تابع مصلحت است، ولی اگر مردم بخواهند انتخاب کنند، عموما مصلحت منطبق بر واقعیت نمی بینند، امروزه با موج ایجاد کردن و جنگ روانی می توانند یک فرد را در ذهن و فکر مردم جای دهند.

انتهای پیام

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha