شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد اسماعیل سعیدی نماینده تبریز در مجلس

حوزه/ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دولت سهم نهادهای فرهنگی در بودجه سال آینده را نسبت به کل بودجه، به کمتر از «نیم درصد» کاهش داده است، گفت: همانند دوران پهلوی که یک تبلیغات گسترده علیه حوزه‌های علمیه انجام می‌گرفت، اکنون نیز عده‌ای در تلاشند تا مشکلات کشور را گردن حوزه بیاندازند.

محمد اسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، بابیان اینکه بودجه فرهنگی کشور در مقایسه با بودجه عمومی کشور قابل بیان هم نیست، اظهار داشت: بودجه پیش‌بینی شده حوزه فرهنگی کشور برای سال ۹۸، سطح توجه و دغدغه دولت و مسئولان را با وجود تمامی شعارها، نشان می‌دهد.

 

*بودجه فرهنگی اصلاً قابل دفاع نیست

وی افزود: بودجه فرهنگی کشور برای سال آینده بسیار ناچیز بوده و قابل دفاع نیست. هر کدام از نهادهای فرهنگی و دینی کشورمان در جای خود تأثیرگذارند، ولی انتقاداتی وجود دارد که چرا وضعیت فرهنگی این گونه است؛ وقتی در اعتبارات عمومی کشور توجهی به حوزه فرهنگ نمی‌شود، طبیعی است که اثرات آن نیز اینگونه بروز کند.

 

*دولت زیر توافق با کمیسیون فرهنگی زد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس خاطرنشان کرد: علی‌رغم وعده‌ و صورتجلسه‌ای ای که سازمان برنامه و بودجه به کمیسیون فرهنگی مجلس داشت، قرار بود اعتبارات حوزه فرهنگ در سال ۹۸ نسبت به امسال، ۲۰ درصد افزایش یابد که نه‌تنها این موضوع محقق نشد، بلکه با ۱۰ درصد کاهش بودجه نیز مواجه هستیم.

 

*کل بودجه فرهنگی کشور کمتر از نیم درصد است

سعیدی با بیان اینکه دولت سهم نهادهای فرهنگی در بودجه سال آینده را نسبت به کل بودجه، به کمتر از «نیم درصد» کاهش داده است، گفت: دولت در بودجه سال آینده که مقرر بود انقباضی و تحریمی باشد، از سهم نهادهای فرهنگی کم کرده است.

 

*هجمه هدفمند علیه حوزه های علمیه

وی در خصوص بودجه حوزه های علمیه و هجمه‌های موجود علیه آن، بیان داشت: مدت‌هاست در فضای مجازی جوی به راه انداخته‌‌اند و درصدد القای این موضوع هستند که اگر مشکل بیکاری و اقتصادی در کشور وجود دارد، به علت اختصاص سهم عمده‌ای از بودجه کشور به حوزه فرهنگ، دین و به خصوص حوزه‌های علمیه است. در این راستا آمار و ارقامی ارائه می‌شود که عمدتاً غیر واقعی هستند و صرفا در جهت القاء این است که بخش زیادی از بودجه به سمت مدارس دینی و حوزه‌های علمیه هدایت می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه میزان کمتر از «نیم‌درصدی» حوزه فرهنگ در بودجه سال ۹۸ خود گویای تمامی مسائل است، افزود: اگر این مقدار ناچیز از بودجه کل کشور قادر است که این مقدار مشکلات در حوزه اقتصاد ایجاد کند، پس باید بپذیریم که «دودوتا، می‌شود هشتصد تا»!

 

*انسان از مقایسه سرانه طلاب نسبت به دانشجویان شرم دارد

سعیدی یادآور شد: سرانه‌ای که برای هر طلبه و دانشجوی حوزه علمیه با احتساب هزینه‌های بیمه، تغذیه، حمل و نقل و دیگر هزینه‌ها، کاملاً مشخص است و این مبلغ در مقایسه با دانشجویان دانشگاه‌ها آن قدر ناچیز می‌باشد که انسان از بیان آن شرم می‌کند؛ این در حالی است که هر دو دنبال علم هستند و حاکمیت در قبال آنها مسئول است.

وی اضافه کرد: فاصله سرانه یک دانشجو و طلبه بسیار زیاد است و تبعیض قائل شدن بین این دو قشر، خوب نیست و باید سرانه طلاب نیز به اندازه دانشجویان افزایش یابد. البته در زمینه اعتبارات دانشگاهی و سرانه دانشجویان نیز مشکلات زیادی داریم و معتقدیم مبلغ اختصاص یافته برای دانشجویان نیز کافی نیست و باید بیشتر شود.

 

*می خواهند مشکلات کشور را گردن حوزه های علمیه بیاندازند

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه میزان بودجه حوزه‌های علمیه و تعداد طلاب شاغل به تحصیل در حوزه‌ها مشخص است، گفت: همانند دوران پهلوی که یک تبلیغات گسترده علیه حوزه‌های علمیه انجام می‌گرفت، اکنون نیز عده‌ای در تلاشند تا مشکلات کشور را گردن حوزه های علمیه بیاندازند.

 

*عده ای با فرافکنی به دنبال فراموش کردن خائنان به مردم هستند

سعیدی در پایان یادآور شد: دشمنان و بدخواهان نظام و انقلاب، فضای عمومی جامعه را به سمتی هدایت می‌کنند که افراد دخیل در مشکلات اقتصادی کشور و کسانی که به آرمان های امام و انقلاب خیانت کرده‌اند، فراموش شوند و از طرف دیگر مجموعه‌هایی که موجب تقویت ارزش‌ها، باورها، ایمان و روح استقامت و پایداری شده‌اند را تخریب کنند، چرا که از این موضوع مطلعند که تمامی مشکلات نظام سلطه و استکبار ازاعتقادات، ارزش‌ها و باورها این چنینی ناشی می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha