پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 19, 2024
تصاویر/ بیستمین همایش کتاب سال حوزه-۲

حوزه/ دبیر همایش کتاب سال حوزه از دریافت و داوری یک هزار و ۱۷۲ اثر در این همایش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی امروز در مراسم اختتامیه بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه در مدرسه عالی دارالشفا گفت: در این سالها 17 هزار اثر به دبیرخانه رسید که چهار هزار و ۳۲۶ اثر به مرحله دوم رسید که از میان آنان، 196 اثر برگزیده و 221 شایسته تقدیر  معرفی شد .

وی افزود: در پنج سال نخست، هرساله 400 تا 500 اثر به دبیرخانه رسیده بود که امسال یک هزار و ۱۷۲ اثر به دبیرخانه علمی همایش رسیده؛ در سال های اخیر ناشران تنها آثار منتخب را به دبیرخانه فرستاده اند.

وی تصریح کرد: از میان آثار ارسالی در این 20 دوره، آقایان در 10 دوره اول 12 پایان نامه ارسال کردند که از این دوره تا دوره هفدهم، این آمار به 70 پایان نامه رسیده که در سال های اخیر با جهشی مناسب همراه بوده است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: وضعیت آثار گروه های فلسفه و اخلاق و عرفان و علوم اجتماعی در صدر گروه های علمی قرار گرفته است؛ در ده سال اخیر وضعیت گروه ها متوسط بوده و بیشتر گروه ها کمتر از 70 درصد را کسب کردند که اقتصاد و مدیریت و تفسیر علوم قرآن و رواشناسی و تربیتی با رتبه بیش از 70 درصد در وضع مناسبی بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار کرد: با اتخاذ سیاست هدایتی علمی در آسیب های اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، جمعیت، زن و خانواده، منابع طبیعی، هنر و ... 40 اثر منتخب شدند؛ به مناسبت چهلمین سال انقلاب، 139 اثر که در 10 سال گذشته توسط حوزویان نگاشته شده بود در بخش انقلاب اسلامی این دبیرخانه بررسی شد.

وی افزود: بیشترین آثار امسال مرتبط به فقه، اصول، اخلاق و عرفان بودند که کمترین اثر نیز مرتبط به گروه مدیریت بوده؛ همچنین 889 کتاب توسط محققان ایرانی و مابقی مرتبط به محققان غیر ایرانی بوده است.

وی تصریح کرد: آثار علمی-پژوهشی در زمینه نظریه پردازی به شکل متوسط بوده اند؛ آثار علمی-ترویجی در این میان در وضعیت شاخص تناسب موضوع و تطابق با نیازهای جامعه، خوب و در دیگر شاخصه ها متوسط ارزیابی شدند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: در عرصه فرهنگی تبلیغی از جمله اولویت و تطابق با نیازهای جامعه، اثر بخشی و جذب مخاطب، خوب عرض یابی شده؛ در زمینه نظریه پردازی و نظریه های حل مشکلات نیز با 6 درصد رشد مواجه بوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار کرد: تمام گروه ها به جز گروه کلام آثاری را در بخش نهایی داشته اند؛ یعنی آثار این گروه ها مورد نیاز جامعه بوده اند؛ در بخش انقلاب اسلامی 19 کتاب از کیفیت لازم برخوردار بود که 2 اثر به بخش نهایی راه یافت که نشان دهنده تلاش بیشتر در این زمینه است.

وی افزود: در فرآیند ارزیابی سعی شده است که ارزیابان از مراکز مختلف انتخاب شوند؛ داوران نیز از مرکز اثر مورد نظر نبوده اند؛ در این مرحله ارزیابی اجمالی و تفصیلی در دو مرحله انجام شد؛ در نهایت 4 اثر برگزیده، 21 اثر تقدیر و 26 اثر شایسته تحسین انتخاب شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha