پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران در دیدار آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اسلامی سازی دانشگاه ها گفتند: وقتی علم دینی در دانشگاه در جریان باشد، نه تنها این دانشجو روسری را کنار نمی گذارد بلکه سجاده را در آغوش خواهد گرفت، دانشجویان اگر با این تفکر تربیت شوند آنگاه خواهند توانست بین اشکالات موجود در کشور و اصل دین، مرزبندی قائل شوند و نابسامانی ها را به پای دین نگذارند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران به همراه جمعی از اعضای این فرهنگستان و نیز برخی از چهره های ماندگار کشور در حوزه پزشکی که در  بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد،‌در سخنانی اظهار داشتند: انتظاری که از شما بزرگواران وجود دارد این است که شاگردان خود را در دانشگاه ها بیش از گذشته با قرآن و عترت آشنا کنید که برای تحقق این مهم ابتدا لازم است دانشگاه اسلامی شود.

ایشان ادامه دادند: اسلامی شدن دانشگاه به داشتن نمازخانه و برگزاری مراسمات مذهبی نیست، این کارها، اقدامات خوبی است لکن حرف اول دانشگاه را دانش می زند؛ دانش اگر الهی، دینی، قرآنی و علوی شد، دانشگاه اسلامی خواهد شد و به تبع آن کشور نیز طیب و طاهر می شود.

معظم له خاطرنشان کردند: این مساله باید برای دانشجویان تبیین شود که ريشه همه ترس های انسان مرگ است! با این وجود انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد!

حضرت آیت الله جوادی آملی اذعان داشتند: طبق بیان قرآن کریم، انسان مرگ را می چشد و مشخص است که هر ذائقی مذوق را هضم می کند، لذا انسان موجودی ابدی است و موجود ابدی، کالای ابدی لازم دارد که زاد ابدی جز توحید و تقوا نیست، این مفهوم اساسی علم دینی است.

ایشان در تشریح مفهوم علم دینی تصریح داشتند: علم دینی به این معنا نیست که ما انتظار داشته باشیم مثلاً قرآن یا روایت به ما درمان سرطان را بگوید، بلکه آنچه قرآن از علم دینی می گوید، این است که انسان و هر چه در جهان است آیت و آیینه است اما فرق این آیینه با دیگر آیینه ها این است که این آیینه ای است که تنها و تنها سازنده خود یعنی خدای متعال را نشان می دهد.

معظم له افزودند: با این وجود اگر آیینه در دست شخص کور قرار بگیرد او فقط شیشه و سطح صیقلی آن را درک می کند، پس چشم بینا لازم است تا بتوان در آیینه جهان، خالق را مشاهده کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشتند: علم، تابع معلوم است؛ علم هر چه معلوم است را به عالم نشان می دهد، در حقیقت علم چراغ و سراج است، آنچه به اسم علم از غرب به ایران رسیده لاشه علم است آنچه به علم، حیات می بخشد و آن را زنده و پویا می کند، علم دینی است.

ایشان تاکید داشتند: دانشجویان باید دینی بیاندیشند، وقتی علم دینی در دانشگاه در جریان باشد، نه تنها این دانشجو روسری را کنار نمی گذارد بلکه سجاده را در آغوش خواهد گرفت، دانشجویان اگر با این تفکر تربیت شوند آنگاه خواهند توانست بین اشکالات موجود در کشور و اصل دین، مرزبندی قائل شوند و نابسامانی ها را به پای دین نگذارند.

در ابتدای این دیدار گزارشی از اقدامات صورت گرفته جهت برگزاری همایش «قرآن، عترت و سلامت» و همایش « سلامت معنوی» که به همت گروه قرآن عترت وسلامت فرهنگستان علوم پزشكی برگزار خواهد شد، ارائه گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha