پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی - امام جمعه موقت تهران

حوزه/ خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت:ما نباید از دشمنان رنگ بپذیریم، شما در برجام هم اینقدر اصرار داشتید مگر نتیجه‌اش این نشده که بعضی به ما می‌گویند بچه‌هایمان مدت‌هاست گوشت نخورده‌اند‌؛‌ الان گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شده و این نتیجه برجام شما بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، در خطبه های امروز (پنجم بهمن) نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه انسان عاقل سر خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد، اظهار داشت: ما نباید از دشمنان رنگ بپذیریم، شما در برجام هم اینقدر اصرار داشتید مگر نتیجه‌اش این نشده که بعضی به ما می‌گویند بچه‌هایمان مدت‌هاست گوشت نخورده‌اند‌؛‌ الان گوشت کیلویی 100 هزار تومان شده و این نتیجه برجام شما بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انشاءالله همه با تمام توان روز 22 بهمن می‌آییم تا تاکید کنیم از راه امام و شهدا خارج نشده‌ایم و زیر پرچم ولایت فقیه همچنان با سربلندی بر مشکلات اقتصادی هم غلبه می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی با اشاره به اینکه دشمن جنگ اعتقادی را در راس اقدامات خود قرار داده است، گفت: دشمن به جنگ همه مقدسات ما آمده است. اینکه می‌بینید مشکلات اخلاقی،‌ فحشا و منکرات در شبکه‌های اجتماعی دامن زده می‌شود و با یک هجمه جهنمی بمباران می‌کنند این است که با فساد عملی، فساد عقیده‌ای هم پیش خواهد آمد.

خطیب نماز جمعه تهران بیان داشت: بعضی از گناهان کیفیت خیلی بالایی دارند که باعث به هم زدن امنیت و مخدوش کردن عفت عمومی و ناامن کردن اقتصاد می‌شود. ممکن است یک نفر یک کاری بکند و با یک تصمیم نابجای ارزی مدت‌ها مردم را گرفتار چالش اقتصادی و نگرانی و اضطراب کنند. این یک تصمیم بوده اما اثرش تنها برای آن روز نیست بلکه آتشی بوده که همچنان دارد می‌سوزاند و تلفات می‌گیرد.

وی اذعان داشت: مردم ما با سوء مدیریت‌ها گرفتار فشارهای عجیبی شدند چند روزی که مشهد بودم تماسی که با زائرین داشتم این بود که برخی از فشار و مشکلات اقتصادی که دارند، گریه می‌کردند و می‌گفتند به کجا پناه ببرند. مسئولین ما باید بیدار شوند. خدا را در نظر بگیرند و مشکلات اقتصادی را حل کنند و حاشیه‌سازی نکنند. باید نسبت به مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده توبه کنند و برگردند و خادم مردم باشند.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: وقتی جواب درست به مشکلات داده نشد به سراغ حاشیه‌سازی می‌روند تا سرگرمی دیگری برای مردم درست کنند. مسئولین مسئولیت دارند و باید تصمیمات نپخته خود را جبران کنند و از مردم و خدا عذرخواهی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی خطاب به مردم نیز بیان داشت: خزانه خدا خالی نشده است یکی از مصادیق صبر، روزه است. روزه در شرایط سخت همان صرفه‌جویی و کنترل مصرف است. یکی از آثار و برکات روزه این است که از اسراف جلوگیری می‌کند. ما باید به مقدار ضرروت از امکانات استفاده کنیم اما مهمتر از آن ارتباط با خدا است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین در خطبه اول نماز جمعه  ضمن توصیه همگان به تقوای الهی گفت: تقوا از نعمت‌های فراگیری است که همه نعمت‌ها در پوشش آن حفاظت می‌شود و افرادی که اهل تقوا هستند، پروردگار عزیز امور آن‌ها را خود سامان می‌دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: یکی از این امور که در قرآن کریم از آن استفاده می‌شود این است که تقوا خود شکر نعمت‌هاست و در قرآن آمده است: «وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‌؛ خداوند متعال در جنگ بدر شما را یاری کرد در حالی که شما عزت و قدرت و نیرویی که با آن غالب شوید نداشتید». جنگ بدر الگویی است که در مصاف با امریکا و طاغوت‌های زمان خود برداشته‌ایم به ویژه در جنگ هشت ساله، طی مسیر بدریون بود که در زیارت حضرت اباالفضل(ع) برآن اشاره می کنیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهارداشت: در جنگ بدر خداوند ملائکه را نازل کرد و صفوفی از ملائکه در کنار رزمندگان و زیر پرچم پیامبر اکرم(ص) می‌جنگیند. خداوند دشمنان را در جبهه مقاومت و استقامت با نیروهای غیبی از پا در می‌آورد. بنا بر صریح قرآن، اگر شما برای خداوند استقامت کنید و از مشکلات نهراسیم خداوند نیروهای عرشی را در کنار شما قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: بنا بر این تقوای الهی شکر نعمت‌هاست و جنگ «بدر» ایران زیاد بوده است؛ ایران با دست غیب خداوند اقتدار یافته و قدرت ایران در حال افزایش است. اگر می‌خواهیم ملت شاکر باشیم باید رعایت تقوای الهی کنیم و رعایت تقوا در بُعد فکری اینست که درست فکر کنیم و بر اعتقادات حساس باشیم. دشمن امروزه جنگ اعتقادی را در رأس برنامه‌ها قرار داده است. اینکه می‌بینیم بر مشکلات اخلاقی دامن زده شده دلیل آن اینست که با فساد عقیده، فساد عمل نیز به پیش می‌آید چنان‌که نا امن کردن اقتصاد، به وجود آوردن فسادهای اخلاقی و ... همه از دوری از شکر نعمت‌های خداوند و تقوای الهی است.

وی با توصیه قرآنی «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» اضافه کرد: از جوانان توقع دارم که خدا را از یاد نبرند چنان‌که «قدرتش بی کران است» و این قدرت لایزال به ما در مشکلات پناهگاه نشان داده است و یکی از این پناهگاه‌ها «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» است. حال مردم در فشارهای عجیبی که در حال حاضر با سومدیریت‌ها قرار گرفته‌اند باید توکل و استعانت از خداوند کنند. مسئولان وظایف نکرده‌شان را باید جبران کنند و از مردم عذرخواهی کنند.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: یکی از راه‌های رسیدن به صبر، روزه است که در شرایط حاضر همان کنترل مصرف است؛ یکی از آثار و برکات آن اینست که ما از اسراف جلوگیری میکنیم و به قدر نیاز از آنها استفاده میکنیم و در کنار روزه، نماز است که نماز پناهگاه ما در برابر آتش جهنم است. فردی که نماز میخواند فحشا و منکر را کنار میگذارد. در مسائل اقتصادی نماز استغاثه به حضرت زهرا(س)، نماز جعفر طیار و ... بخوانیم. این نمازها گنجی است که قابل مقایسه با هیچ چیز نیست.

وی با اشاره به برخی از آثار قرائت سوره مبارکه حمد، ادامه داد: سوره فاتحه در نماز نیز سفرهای از سوی خداوند است که برای ما گسترده شده است. نماز جمعه ذکر الله و پر کردن گسستهاست. چنانکه در «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین» به خداوند اظهار میکنیم که فقط شما معبود ما هستی و من تحت فرمان تو هستم و من فقط سر بر آستان تو میگذارم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha