چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
رسانه ملی

حوزه/ در حالی که انقلاب اسلامی وارد پنجمین دهه حیات پربرکت خود می شود، تقویت هویت دینی و انقلابی جامعه ایران اسلامی، یکی از کلیدی ترین رسالت ها و وظایف رسانه ملی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، رئیس رسانه ملی چند روز پیش طی سخنانی در هفتمین نشست سراسری منشور رسانه راهبردهای صدا و سیما به صراحت اعلام داشت که انقلابی گری و عمل انقلابی اولویت اول رسانه ملی در پنجمین دهه از پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود.

واقعیت آن است که تاکید بر مساله انقلابی ماندن و انقلابی گری از آن دست مباحث مهم و بنیادینی است که به ویژه در سال های اخیر بارها و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و ایشان مخصوصاً در زمینه فعالیت های رسانه ای ، ضرورت اهتمام در این باره برای فعالیت موثر در جبهه انقلابی را خواستار شده اند.

معظم له به خصوص با توجه دادن افکار عمومی به ویژه مدیران رسانه ای و فرهنگی کشور به مقوله جنگ رسانه ای، چند سال پیش در همایش بین‌المللی رسانه‌های جهان اسلام فرمودند: "ما رسانه‌های بزرگ دنیا را در اختیار نداریم؛ اما آنچه را هم که در اختیار داریم؛ چیز کمی نیست. ما باید از سرمایه و موجودی خود – که متعلّق به دنیای اسلام است – حداکثر استفاده را بکنیم...اگر ما بتوانیم [در مقابل جنگ رسانه‌ای دشمن]، یک کار رسانه‌ای درست انجام دهیم، می‌توانیم این صحنه‌ی باطل را لااقل تا حدودی به صحنه‌ی حق تبدیل کنیم؛ یعنی در افکار عمومی دنیا کار را طوری پیش ببریم که واقعاً قضیه به‌عکس شود"

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و الزام تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های گوناگون می طلبد که ما در این باره و این که چقدر توانسته ایم در قاب رسانه به خصوص رسانه ملی ، گفتمان دینی، اعتقادی و انقلابی خود را به دنیا صادر کنیم، بحث و بررسی دقیق و علمی داشته و به اشراف بهتری نسبت به نقاط قوت و ضعف دست پیدا کنیم.

البته ناگفته نماند که موفقیت ها در این عرصه قابل توجه بوده کما این که چه در بُعد کمیت و چه در بُعد کیفیت می توان ادعاهای به حقی در این باره داشت و از دستاوردهای انقلابی ملت ایران در ابعاد فرهنگی و رسانه ای دفاع نمود اما این توفیقات نباید مانع از آن شود که ما چشم خود را بر روی نواقص و ضعف ها و ایضاً کم کاری ها فرو ببندیم.

در سینما نیز با وجود برخی درخشش ها در انعکاس گفتمان و آرمان انقلابی ملت ایران در عرصه داخلی و بین المللی به ویژه در سال های اخیر، وضع به همین منوال است چه آن که فی المثل به تعبیر محمد خزاعی، دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت تنها در سال جاری شاهد کاهش ۵۰ درصدی تولیدات مرتبط با انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر هستیم که این واقعیت نگران کننده باید همه دلسوزان رسانه و هنر انقلابی را به تکاپوی بیشتر برای جبران مافات بیندازد نه این که به سبک و سیاق برخی مسئولان فرهنگی و هنری کشور، شاهد بی خیالی و کم توجهی نسبت به چرایی این قبیل قضایا باشیم و به تبع آن تحرک خاصی را نظاره گر نباشیم.

از سوی دیگر یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از رسانه ملی این است که هویت دینی و انقلابی جامعه ایران به وسیله تولید و نمایش برنامه های پرمحتوا و در عین حال جذاب، حفظ و تقویت شده و برای تحقق این مهم برنامه ریزی هدفمند و حساب شده ای صورت گیرد.

به هر حال به تعبیر سکّاندار حکیم انقلاب، صدا و سیما در خط مقدم جبهه رسانه ای ایران اسلامی در جنگ نرم با دشمن قرار دارد و توفیق در این عرصه هم نیازمند توجه به شکل گیری و تامین الزامات نرم افزاری است و هم  فراهم شدن حمایت های سخت افزاری و تقویت امکانات نیروهای مومن و انقلابی تا در بستری مناسب و سالم بتوانند به تولید آثار هنری به خصوص فیلم و سریال اهتمام بورزند.

سید محمد مهدی موسوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha