جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تهران آلوده

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تحرکات مشکوک برندهای خاص آمریکایی در بازار ایران لو رفت

در روزهایی که همه حواسشان به سیاست های آمریکا و داستان های هر روزه رئیس جمهورش است، بررسی ها حاکی از آن است که برندهای مصرفی آمریکایی که بعضی از آنها از نام و اعتبار خاص سیاسی و اقتصادی نیز برخوردار هستند به طور کاملاً نامحسوس در حال ثبت رسمی در کشور هستند که یکی از مهمترین مقدمه های ورود به بازار کشورمان محسوب می شود. شاید مهمترین محصولی که این روزها در حال ثبت تک تک محصولات خود به صورت کاملاً رسمی در ایران است، سیگارهای آمریکایی هستند که از جمله آنها، تولیدات شرکت بریتیش امریکن توباکو است. این شرکت دخانیات انگلیسی - آمریکایی یکی از کمپانی های بین المللی تنباکو است که برندهای خود را با نام های معروفی در بازارها به فروش می رساند.گروه شرکت‌های BAT با در اختیار داشتن ۸۷ کارخانه، سالانه حدود ۵۲۰ هزار تن برگ توتون و ۷۹۲ میلیارد نخ سیگارت تولید می کند. این شرکت در حال حاضر اقدام به ثبت محصولات خود با نام های کنت ، پال مال، کول، Veceroy، neo کرده است.

 

تهران در میان آلوده های جهان در کنار جاکارتا ایستاد

شهردار تهران با اشاره به گزارش آژانس محیط زیست گفت: تهران و جاکارتا هفتمین شهر آلوده جهان محسوب می‌شوند.پیروز حناچی در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا و ترافیک دو موضوع در هم تنیده است و با توجه به نظرسنجی‌هایی که از مردم صورت گرفته 90 درصد آنها این دو موضوع را مشکل اصلی شهر تهران عنوان کرده‌اند.شهردار تهران همچنین با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی گفت: سالانه 7 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این در حالیست که در کلانشهرهایی همچون تهران، کرج، اصفهان و مشهد غلظت آلایندگی بالاتر از حد استاندارد است و برآورد درگیر بودن 35 میلیون نفر از جمعیت کشور با موضوع آلودگی هوا بیانگر آن است که این موضوع از این مرحله فراتر رفته است.حناچی مهمترین راه حل برای برون رفت از‌ آلودگی هوا را تغییر شیوه زندگی عنوان کرد و گفت: بر اساس گزارش آژانس محیط زیست، تهران و جاکارتا هفتمین شهر آلوده جهان هستند و شاید بتوان علت اصلی آن را ناشی از تمرکز 20درصدی جمعیت و 40 درصدی فعالیت‌های اقتصادی دانست. حناچی در پایان به ارائه راهکارها در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در کوتاه مدت راهی به جز تغییر شیوه زندگی نداریم و در میان مدت نیز باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی شهری گام برداریم.

 

سند ۲۰۳۰ در کارگاه ها نشتی داد

سجاد مهدی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق مهمان هشتمین نشست از سلسله جلسات بحران جنسی بود.وی با بیان اینکه فهم «امرجنسی» بر «تربیت جنسی» مقدم است، تاکید کرد: که ما باید اول فضای جنسی کشور را بشناسیم و بعد آن­را بحران بنامیم و برای حل آن تلاش کنیم.وی افزود: امروز تعداد کارگاه‌­های آموزش جنسی در کشور بسیار زیاد است و برخی مورد تایید و برخی مورد تایید نیستند.عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه گسترش این کارگاه­‌ها با شروع اجرای  سند 2030 شدت گرفت، گفت: با آمدن این سند در ایران، دوگانه‌­ای در کشور آغاز شد که یک طرف آن تربیت جنسی و طرف دیگر آن آموزش جنسی بود.وی ادامه داد: چون انسان موجودی مکانیکی نیست این تکنیک­ها فقط در کوتاه مدت جواب می­دهد.عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با بیان اینکه امروز فضایی که بین متخصصان ایرانی وجود دارد فضای واحدی نیست ابراز داشت: این فضا نه دینی است و نه ایرانی. بلکه بیشتر غربی و فرویدی است. در غرب به دلیل وجود یک فضای واحد، نظام معنایی واحدی شکل می­گیرد و این باعث می­‌شود که متخصصان غربی بسیار راحت­تر باشند.وی ادامه داد: وقتی رسانه فضای بی­‌عفتی را ترویج می‌­دهد، خیال در جامعه بیشتر می­‌شود و بسیاری از مخاطبان از امور جنسی انتظاراتی دارند که در دنیای واقعی این گونه نیست.

 

مافیای موادمخدر برای سقوط تاکتیک را عوض کرد

مجید ابهری افزود: متاسفانه گرایش و علاقه بعضی از جوانان به کشیدن قلیان رشد چمشگیری یافته و اغلب در پارکها و بوستانها و بسیاری از قهوه خانه ها، سفره خانهها و حتی کافه تریا ها قلیان یکی از اقلام پر مصرف شده و طعم های گوناگون با نامهای زیبا و جذاب مثل پرتقال و خامه سیب و بلوبری و انگور و گلابی و امثال اینها به سفارش اصلی مشتریان اینگونه اماکن تبدیل شده است.این آسیب شناس تاکید کرد: مافیای مواد مخدر بعد از مبارزات چشم گیر پلیس مبارزه با مواد مخدر در کشفیات قابل تحسین آنها، شیوه های سریع و به سقوط کشاندن فرزندان ما را عوض کرده اند که یکی از آنها بکار بردن ماده مخدر گل در تنباکوهای موجود است بعضی از دختران و پسران با کشیدن اینگونه تنباکو ها حالت نشاط و سرخوشی پیدا کرده و خنده های بی جهت به بهانه های کوچک می کنند.ابهری گفت: گل که اخیرا با بذر اصلاح شده امریکایی در ایران عرضه می شود یکی از خطرناک ترین مواد مخدر از خانواده کانابیس می باشد و زیانهای تخریبی آن بر مغز و اعصاب ۲۰ برابر هروئین و حشیش آثار تخریبی دارند.به گفته وی، تبلیغات دروغ مافیای یاد شده مبنی بر اعتیاد نداشتن گل و بی ضرر بودن آن موجب فریب افراد شده و مصرف بیش از دو بار آن اعتیادی سنگین ایجاد می کند.این استاد دانشگاه اظهار داشت: خنده و نشاط ناشی از مصرف گل در دفعات اول و دوم سراب فریبنده ای است که به باتلاق هولناکی کشیده می شود.

 

امواج فیجی را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی 6.2 در مقیاس امواج درونی زمین «ریشتر» جزایر فیجی در اقیانونس آرام را لرزاند.سازمان زمین شناسی آمریکا مرکز این زلزله را جزایر فیجی اعلام کرد. فیجی با نام رسمی جمهوری جزایر فیجی یک کشور جزیره‌ای در منطقهٔ ملانزی در اقیانوس آرام جنوبی است که در ۲ هزار کیلومتری جزیرهٔ شمالی زلاندنو قرار گرفته‌است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر فیجی شهر سووا است. در فیجی سه زبان انگلیسی، فیجیایی و هندی فیجی رسمیت دارند. جمعیت فیجی ۸۶۰ هزار نفر و واحد پول آن دلار فیجی است که در حال حاضر (می ۲۰۱۸) هر دلار فیجی معادل حدود ۴۸ سنت آمریکایی می‌شود. ۶۵ درصد مردم این کشور مسیحی، حدود ۲۸ درصد هندو و ۶ درصد نیز مسلمان‌اند.سفال‌های بدست آمده از شهرهای فیجی نشان می‌دهد این جزایر از ۱۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مسکونی بوده‌است اما مسئله مهاجرت اقیانوس آرام هم هنوز مطرح است.

 

بنزین به 98 "نه" گفت

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ گفت که براساس مصوبه این کمیسیون قیمت حامل‌های انرژی اعم از بنزین، نفت و گاز و … نه در قیمت و نه در نحوه توزیع هیچ تغییری نسبت به سال ۹۷ نخواهد داشت.وی گفت: همانگونه که دولت پیش بینی کرده بود، یارانه نان و خرید تضمینی گندم به میزان ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شد.وی در پایان گفت: در خصوص نحوه توزیع فرآورده‌های نفتی مثل بنزین، گازوئیل و گاز مصرفی خانوار، هیچ تغییری در قیمت و نحوه توزیع نسبت به سال ۹۷ داده نشده است.

 

سفارت به ایرانیان مسقط هشدار داد

سفارت ایران در مسقط با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به افزایش جذابیت مسافرت به کشور عمان و به دنبال آن فراهم شدن بستر‌های سوداگری و کلاهبرداری هشدار داد.متن اطلاعیه به شرح زیر است:«بدینوسیله به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند، برخی افراد بدون رعایت قوانین و اخذ مجوز‌های لازم اقدام به اجاره پانسیون و خوابگاه و تبلیغ آن بین ایرانیان مسافر می‌نمایند. با توجه به اینکه ممکن است فرد یا گروه بزه کار و فراری نیز در میان میهمانان وجود داشته باشند، لذا اقامت در چنین اماکنی عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. اقامت در کشور عمان تابع قواعد و رعایت نکات امنیتی زیادی است که فقط اماکن دارای مجوز (مانند هتل ها) از آن‌ها برخوردار می‌باشند؛ لذا از کلیه هموطنان درخواست می‌گردد با احتیاط و تحقیق بیشتری اقدام به اقامت در اینگونه پانسیون‌ها بنمایند.»

 

موج خشم «مادران» به زندان‌های سرّی رسید

اظهارات «علی ناصر لخشع» معاون وزیر کشور دولت مستعفی یمن در نشست شورای حقوق بشر که اعلام کرد زندان مخفی یا شکنجه‌گاه در یمن وجود ندارد و تمام زندان‌های موجود تحت نظارت رسمی قرار دارند، موج خشم خانواده‌های بازداشت‌ شدگان در شهر عدن را در پی داشت.انجمن مادران ربوده‌شدگان روز گذشته تجمعی در برابر منزل «احمد المسیری» وزیر کشور دولت مستعفی یمن برگزار و اعلام کرد، باید وضعیت نزدیکانشان که به اجبار ربوده‌ شده‌اند، مشخص شود.معترضان که بیشتر آنها مادران ربوده‌شدگان بودند، تصاویر فرزندان خود را در دست داشتند؛ علاوه بر آن با برافراشتن پلاکاردهایی، اظهارات لخشع معاون وزیر کشور را تکذیب و وزارت کشور دولت مستعفی (منصور هادی) را مسئول مشخص نبودن وضعیت فرزندان خود اعلام کردند.سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند افرادی به صورت اجباری در زندان‌های شلال، ابوالیمامه، یسران، صالح السید یمن نگه داشته شده‌اند و همه این زندان‌ها تحت نظارت امارات قرار دارند.

 

بحرین برای شیخ سلمان ابد برید

جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین در صفحه توئیتر خود نوشت: نظام بحرین حکم قطعی حبس ابد را برای «شیخ علی سلمان» دبیرکل جمعیت اسلامی الوفاق و دو نماینده این جمعیت صادر کرد.شبکه العالم نيز گزارش داد: دادگاهی در بحرین اعتراض شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق به حکم صادر شده علیه وی را رد کرد در نتیجه حکم حبس ابد وی به قوت خود باقی ماند.شیخ علی سلمان که در این جلسه دادگاه حضور داشت به حکم حبس ابد در پرونده جاسوسی برای قطر اعتراض کرده بود.در حالیکه «حسن سلطان» و «علی الاسود» اعتراضی به این حکم که به طور غیابی علیه آنها صادر شده بود،‌ نکردند.

 

مرورگر اسلامی گوگل را از جهان اسلام خط زد

مالزی مرورگر اسلامی با نام «سلام وب» را به بازار عرضه می کند. این مرورگر اسلامی که به نام «اینترنت حلال» نامگذاری شده است از فیلترهای محتوایی تحت نظارتی استفاده کرده و صفحات وب را  به صورت سه دسته مناسب، نامناسب و خنثی علامت گذاری می کند. کاربران در صورتی که به سایت های قمار یا پورنوگرافی مراجعه کنند، هشدار دریافت خواهند کرد."سلام وب"، یک مرورگر گوشی همراه، برای ایجاد یک فضای مسلمان پسند در اینترنت طراحی شده است.به گفته حسنی زرینه محمد خان، از مجریان این طرح، این مرورگر که شامل بخش های مختلف مربوط به پیام رسانی، اخبار و دیگر قابلیت های فضای مجازی می باشد، برای مسلمانان آسیایی ساکن مناطق اندونزی و مالزی طراحی شده است. این مرورگر همچنین زمان های اقامه نماز و قبله نما دارد.وی امیدوار است این مرورگر بتواند سرانجام حداقل 10 درصد جمعیت 1.8 میلیاردی جمعیت مسلمانان جهان را به خودش جذب کند.خان خاطر نشان کرد یکی از بزرگترین چالش هایی که بیشتر شرکت های بزرگ مرورگر و شبکه های مجازی از جمله فیس بوک و گوگل با آن روبرو هستند، عدم توانایی و تلاش آنان در مقابله با محتوای مضر و اطلاعات و داده های غلط می باشد.

 

گسل های تشکل های اجتماعی فعال شد

کمال اکبری اظهار کرد: وجود و فعالیت شمار زیادی از تشکل‌های مردمی، نشان از مشارکت مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی و حفاظت از اهداف آن را دارد.وی با بیان اینکه بیش از 200 هزار تشکل مذهبی و اجتماعی در کشور فعال است و 19 هزار سازمان مردم‌نهاد نیز ثبت شده و فعال هستند، ادامه داد: در حوزه زنان و خانواده، 800 سازمان مردم‌نهاد در کشور فعالیت می‌کنند که این امر نشان‌دهنده حضور وسیع زنان در انقلاب اسلامی است.معاون مشارکت‌های مردمی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: بیش از 2 هزار سازمان مردم‌نهاد در حیطه امور جوانان در کشور فعال هستند.اکبری در پاسخ به سؤالی درباره میزان بودجه‌ای که دولت به عنوان کمک، به تشکل‌های مردم نهاد می‌دهد، تصریح کرد: دولت هیچ بودجه‌ای برای سمن‌ها قرار نداده و تمام تشکل‌های مردم‌نهاد بر پایه کمک‌های مردمی اداره می‌شوند و اگر هم مواردی دیده می‌شود به خاطر مشارکت این سمن‌ها با دستگاه‌های اجرایی در اجرای پروژه‌هاست.

 

اسلام‌هراسی روی لباس سوئدی‌ها نقش بست

تعدادی از اسلام‌ستیزان سوئدی وابسته به یکی از گروه‌های راست افراطی این کشور تی‌شرتی را طراحی کرده‌اند که مساجد و نمازخانه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد.بر روی این لباس، تصاویر آتش، مسجد و جمله «مسجد محل سکونت خود را به آتش بکش» به چشم می‌خورد.این گروه همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی برای فروش این تی‌شرت به قیمت ۱۶ یورو تلاش می‌کند.بسیاری از کاربران فضای مجازی به اقدام این گروه راست افراطی واکنش نشان داده‌اند. آنان تأکید کرده‌اند که باید نفرت پراکنی علیه مسلمانان پایان یابد.

 

سفر از سبد خانوار مهاجرت کرد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه هزینه سفر در سبد خانوار ایرانی ۱/۴ و در ترکیه ۰/۶ است، آن را نشانه بالا بودن هزینه سفر در کشورمان تفسیر کرد.محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خانه ملت نسبت به حذف سفر از سبد خانوار ایرانی هشدار داد و گفت: هزینه سفر در سبد خانوار در ایران 1/4 است؛ در ترکیه 0/6 و در چین 0/4 و معنای این اعداد آن است که هزینه سفر در ایران بسیار بالا است در حالی که هتل‌های ایران جزو ارزان‌ترین هتل‌ها در دنیا هستند.نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به دلیل بالارفتن هزینه‌ها، سفرهای داخلی در طی دو سال گذشته کاهش داشته ولی به دلیل افت ارزش پول ایران، تعداد گردشگران خارجی یک میلیون نفر به نسبت سال گذشته افزایش داشته است.وی با اشاره به اینکه عوامل مختلف دست به دست هم داده تا سفر در ایران گران شود، افزود: هنوز بخشی از مواردی که باعث شده هزینه سفر در سبد خانوار بالا رود، به صورت دقیق شناسایی و حذف نشده است.

 

ارتباطات سیم کارت های مزاحم را خاموش کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از قطع ۸۸۰۰ سیم کارت مزاحم خبر داد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:  آمار شکایت از پیامکهای مزاحم کاهش یافت.وی افزود: آمار شکایت از پیامک‌ های مزاحم نیز کاهش قابل‌ ملاحظه‌ای داشته است که نشان از این دارند که سیستم به‌خوبی کار می‌کند. این قاطعیت را ادامه می‌دهیم هرچند برای برخی خوشایند نباشد.اول بهمن به دنبال دستور صریح رئیس جمهور به وزیر ارتباطات برای قطع پیامک های تبلیغاتی، آذری جهرمی از اخطار جدی به دفاتر خدمات ارتباطی که با شیوه‌های غیرقانونی سیم‌کارت تلفن همراه در اختیار ارسال کنندگان پیامکهای مزاحم قرار می‌دهند خبر داد.وی گفت: موضوع جریمه«لغو مجوز» بدون اغماض و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

 

سیل به بحران چراغ هشدار داد

مرکز اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، بر اساس اخطاریه شماره ۹۶ سازمان هواشناسی کشور و با توجه به پیش بینی شدت فعالیت سامانه بارشی، وضعیت جوی مناطق مختلف کشور را به این شرح زیر اعلام کرد: در روز دوشنبه مورخ ۹۷/۱۱/۸ بارش باران و ذوب برف، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، تهران، البرز و قزوین و بارش باران و تگرگ در استان‌های خوزستان، ایلام، شمال بوشهر، غرب فارس و بارش برف و باران در ارتفاعات استان‌های لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان پیش بینی شده است.این سازمان در اطلاعیه‌ دوم اعلام کرد: در روز سه شنبه مورخ ۹۷/۱۱/۹ بارش باران و ذوب برف، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در نیمه شمالی بوشهر و بارش باران در ارتفاعات نیمه شمالی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد، شرق خوزستان و چهارمحال و بختیاری پیش بینی شده است.شورای هماهنگی مدیریت بحران استان‌ها و شهرستان‌ها ضمن آمادگی کامل، هماهنگی‌های لازم را به منظور فراهم کردن تمهیدات مورد نیاز جهت مقابله با جاری شدن سیل، صاعقه، رعد و برق، وزش تندباد شدید و یا هر گونه حادثه احتمالی دیگر در این خصوص انجام داده است.سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: همکاری با نیروی‌های امدادی، راهداری‌ها، پلیس راهور و عوامل مردمی در این خصوص مورد انتظار بوده و رعایت اصول ایمنی در همه موارد الزامی خواهد بود.

 

دانشگاه آزاد در دام قوه قضائیه گیر افتاد

محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در جلسه امروز موضوع پذیرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد و مشکلی که در پذیرش آن‌ها به وجود آمده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.وی افزود: در نهایت تصمیم بر این شد که پرونده مذکور برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه ارسال شود،، اما ما در کمیسیون اصل نود تمام تلاش خود را برای احقاق حق این دانشجویان تا قبل از ارسال پرونده به قوه قضائیه خواهیم کرد.نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در صورت تصویب اعضای کمیسیون، گزارش این پرونده همچنین برای قرائت در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه ارسال خواهد شد.

 

کلانتری مردم را از معرکه آبی نجات داد

عیسی کلانتری در شورای اداری چهارمحال و بختیاری افزود: همگان باید بپذیرند که منابع آب کشور بسیار محدود است و باید برای مقابله با این بحران، آب کمتری مصرف کنیم.کلانتری با بیان اینکه در شرایط کنونی همه استان‌های کشور با مشکل کم آبی روبه رو هستند، تصریح کرد: لازم است با درک شرایط موجود از دامن زدن به اختلافات و منازعات این حوزه خودداری کرده و قانون را مرجع رسیدگی به این موضوع قرار دهیم.کلانتری افزود: با بهره گیری از تکنولوژی، علوم پیشرفته و راهکار‌های کارشناسی می‌توان مصرف آب بخش کشاورزی را کاهش داد تا بتوان حقابه زیست محیطی را لحاظ کرد.وی، بسیاری از مشکلات زیست محیطی امروز کشور را ناشی از تصمیم گیری نادرست سال‌های گذشته دانست و گفت: مشکل آلودگی هوا، خشکیدگی جنگل‌ها و مشکلات زیست محیطی ناشی از کم آبی به مصرف بی رویه آب در سال‌های گذشته و تصمیمات نادرست اقتصادی باز می‌گردد.کلانتری افزود: برخی کاستی‌هایی نیز وجود دارد و در عین حال هم نباید تقصیر را به گردن دیگران انداخت بلکه با اصلاح این مشکلات زمینه را برای توسعه پایدار در کشور فراهم کنیم.

 

باران پایتخت را شست

حسین شهبازی افزود: با تداوم بارش باران و وزش باد انتظار می‌رود وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق پایتخت در شرایط مطلوب قرار داشته باشد و وزش باد شدید در برخی ساعات بعدازظهر سبب افزایش موقتی غلظت ذرات معلق شود.وی تصریح کرد: این شرایط پابرجا نخواهد بود و کاهش تدریجی میزان ناپایداری جوی دور از انتظار نیست همچنین دما تا روز آینده روند کاهشی خواهد داشت.شهبازی در پایان با بیان اینکه میانگین کیفیت هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۷ و هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود، گفت: این شاخص هم‌اکنون ۳۹ و هوا در شرایط پاک است.

 

تهران قفل شد

  از شب گذشته بارش باران در تهران آغاز شده اما از پیش از ظهر امروز بارش متوقف شده و تنها در برخی از ساعات به صورت پراکنده شاهد بارش باران بوده‌ایم.همین علت باعث شده است در حال حاضر بر اساس نقشه‌های ترافیکی اکثر بزرگراه‌های تهران و خیابان‌های منتهی به بزرگراه‌ها دارای بار ترافیکی فوق سنگین باشد.این در حالی است که در اتوبان  حکیم در هر دو مسیر غرب به شرق و شرق به غرب، اتوبان همت در هر دو مسیر غرب به شرق و شرق به غرب، اتوبان کردستان جنوب به شمال و شمال به جنوب، اتوبان جلال آل‌احمد شرق به غرب و غرب به شرق، اتوبان نیایش در هر دو  مسیر و تمام خیابان‌های منتهی به این بزرگراه‌ها شاهد بار ترافیکی سنگین باشند.

 

فرمانداری به دعواها پایان داد

غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران درخصوص اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد و قانونی بودن یا نبودن آن طبق مصوبات شورای شهر که به تایید فرمانداری رسیده است؛ اظهار داشت: شهرداری تهران در سال گذشته در مصوبه اول عنوان کرده بود که در صورت ورود و یا تردد وسایل نقلیه در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، عوارض مربوط به ورود یا تردد از رانندگان وسایل نقلیه اخذ خواهد شد و براساس آن نیز جدولی ارائه داده بود. این مقام ارشد فرمانداری تهران به اعتراض فرمانداری در ا ین خصوص اشاره و تصریح کرد: بعد از اعتراض فرمانداری جدول شماره یک اصلاح شد؛ یعنی فقط محدوده طرح ترافیک با ضریب 1.5 در آن لحاظ شد و محدوده زوج  و فرد از جدول شماره یک با ضریب 0.5 حذف شد و تبصره یکم بدین شکل اصلاح گردید. وی اعلام کرد:محدوده زوج و فرد در گذشته رایگان بوده و فقط برای محدوده طرح ترافیک باید مجوز تردد اخذ می‌شد؛‌ بعد از آن محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم تعریف شد اما فرمانداری با هرگونه اخذ عوارض برای محدوده فوق مخالفت کرد؛ لذا طبق ماده 18 تخلفات راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به این دسته از تخلفات، در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد ، راننده فقط مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی خواهند شد و اخذ هرگونه عوارض از سوی شهرداری ممنوع است.این مقام ارشد فرمانداری در پاسخ به دیگر پرسش فارس در این خصوص که تکلیف مبالغ اخذ شده تحت  عنوان عوارض از رانندگانی که به صورت غیرمجاز در محدوده طرح زوج و فرد تردد کرده‌اند چه می‌شود، گفت: شورای اسلامی شهر باید این مطلب را مشخص کند که اگر خلافی اتفاق افتاده و مبالغی از شهروندان اخذ شده باید عودت داده و اعلام شود؛ تشخیص این مطلب به عهده شورای شهر است و فرمانداری نظر نظارتی خود را اعلام می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha