جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام هاجری

حوزه/آنقدر که برای تحقیق و تولید آثار در حوزه علمیه هزینه و تلاش شده است، برای گفتمان‌سازی و معرفی روشمند آنها به مجامع علمی داخل و خارج کشور تلاش و هزینه نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، با اشاره به دستاوردهای انجمن های علمی حوزه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تفسیری نو از اسلام را به دنیای سیاست و جهان علم و فرهنگ معرفی کرد.

دبیر انجمن‌های علمی حوزه ادامه داد: در کنار همه هجمه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی بیرحمانه که رقبای قدرتمند علیه انقلاب اسلامی سازماندهی و عملیاتی کردند، در عرصه علم و گفت‌وگوهای فرهنگی نیز مسایل و چالش‌های بسیاری را، پیش روی رهبران و بنیانگذاران انقلاب اسلامی قرار دادند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه و روحانیت به عنوان اصلی‌ترین نهاد مروج اسلام و بانی و حامی انقلاب اسلامی می‌بایست در هر دو جبهه به ایفای نقشی اساسی می‌پرداختند.

این محقق ابرازداشت: عموم روحانیون بویژه طلاب جوانی که با پیروزی انقلاب اسلامی جذب و روانه حوزه‌های علمیه شده بودند با عشق به امر جهاد، به جبهه‌های عزت و غیرت گسیل شدند. فرزندان غیور و بی‌مثال ایران و انقلاب اسلامی جانانه جنگیدند و آتش فتنه غرب و شرق را با تکیه بر امدادهای الهی عزتمندانه فرو نشانده و برگ زرینی در تاریخ این مرز و بوم برای همیشه رقم زدند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم عنوان کرد: نسل نو طلاب و فضلای انقلابی با پایان دفاع مقدس، برای دفاع و پاسخگویی علمی و روشمند و در عین حال بهنگام و روزآمد به مسایل و چالش‌های معرفتی پیش روی اسلام و انقلاب اسلامی، میدان‌های جدیدی را در علم و پژوهش گشودند و وارد عرصه‌های تخصصی علوم انسانی و اسلامی شدند.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: ورود گسترده، هدفمند و سازمان یافته حوزه و روحانیت به رشته‌های تخصصی علوم انسانی و اسلامی، دستاوردهای بسیار بزرگ و تحول آفرینی را به همراه داشت که از جمله آن تأسیس و گسترش مراکز آموزش عالی حوزوی در رشته‌های تخصصی علوم انسانی و اسلامی؛ راه‌اندازی پژوهشگاه‌ها؛ تولید و انتشار صدها اثر مکتوب و چندرسانه‌ای در حوزه تلاقی علم و دین؛ تشکیل انجمن‌های علمی حوزه و در سال‌های اخیر برگزاری سلسله دروس خارج فقه معاصر است.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم ادامه داد: با این همه، آنقدر که برای تحقیق و تولید آثار هزینه و تلاش شد، برای گفتمان‌سازی و معرفی روشمند آنها به مجامع علمی داخل و خارج کشور تلاش و هزینه نشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: غیبت گفتمان‌سازی علمی انقلاب اسلامی در میدان عمل و زندگی اجتماعی و سیاسی از یک سو و اتهام ناتوانی به حوزه‌های علمیه در عرصه تولید دانش و نظریه‌پردازی از سوی دیگر، نتیجه بدیهی نادیده‌انگاری ضرورت معرفی روشمند و مؤثر آثار عالمان دینی و اندیشمندان و نظریه‌پردازان مسلمان بوده است.

این پژوهشگر بیان داشت: به همین دلیل و در جهت معرفی روشمند و مستمر آثار فاخر و برگزیده حوزه به مجامع علمی داخل و خارج کشور و نیز فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای نظریه‌پردازی، تولید دانش و گفتمان‌سازی، دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی ـ اسلامی را آغاز کرد.

وی عنوان داشت: در گام نخستِ این طرح، دوازده دانشگاه و پژوهشگاه برجسته کشور مشارکت مؤثر و مستمر داشته و آثار برگزیده و منتخب محققان حوزوی خود را برای دبیرخانه طرح ارسال کردند که ازجمله آنها پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه قرآن و حدیث، مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، اتحادیه دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه، دانشگاه علوم اسلامی رضوی،دانشگاه امام صادق(ع)، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی بوده و  اطلاعات تفصیلی از کتب منتخب، فصلنامه‌های علمی و پژوهشی، نشست‌ها و کرسی‌ها و نرم‌افزارهای برجسته این مراکز جمع‌آوری و در 17 رشته تخصصی طبقه‌بندی اجتماعی، اخلاق، تربیت و روانشناسی، ادبیات و هنر،ادیان، فرق و مذاهب اسلامی،اقتصاد، پزشکی و سلامت، تاریخ،تفسیر علوم قرآن،  رسانه و فضای مجازی، سیاست،عرفان علوم حدیث، فقه و حقوق، فلسفه و کلام، مدیریت مطالعات زنان، دانش‌نامه‌ها و موسوعه‌ها جمع آوری شد.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری با اشاره به مجموعه کتابشناخت آثار منتخب حوزه و دانشگاه در عرصه علوم انسانی ـ اسلامی گفت: این کتاب اولین ثمره این حرکت علمی و بنیادین است.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم اظهار داشت: آثار منتخب مراکز دوازده‌گانه در 17 رشته تخصصی در چهار بخش کتاب، مقالات علمی و پژوهشی، نشست‌ها و کرسی‌های علمی و نرم‌افزار معرفی شده‌اند. افزون بر این، مجلداتی نیز به معرفی صاحبان آثار منتخب اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: کتاب‌های مجموعه کتابشناخت، در دو سطح "برگزیده" و "منتخب" معرفی شده‌اند . منظور از کتاب‌های برگزیده آن دسته از کتاب‌هایی است که در یکی از جشنواره‌های رسمی و معتبر کشور حایز رتبه برتر یا شایسته تقدیر شده‌اند. امّا منظور از آثار منتخب آثاری است که توسط مراکز و مؤسسات شرکت کننده در طرح گفتمان انتخاب و معرفی شده‌اند.

این محقق گفت:مجموعه حاضر، ویراست نخست کتابشناخت است که برای استفاده از نقدها و پیشنهادات صاحب‌نظران در نسخه‌های محدودی عرضه می‌شود. پس از دریافت و بررسی نقطه‌نظرات رسیده و پالایش آثار موجود توسط انجمن‌های علمی حوزه، نسخه نهایی کتابشناخت در آینده‌ای نزدیک روانه بازار می‌شود.

این محقق عنوان کرد: طرح گفتمان انقلاب اسلامی، تازه در آغاز راه است. گام‌های اصلی این مسیر هنوز در راه است که از جمله آنها مشارکت تدریجی دیگر مؤسسات علمی و پژوهشی برجسته کشور و معرفی آثار آنها؛ کتابخانه تخصصی آثار برتر و منتخب علوم انسانی ـ اسلامی؛ راه‌اندازی و رونمایی از سامانه نرم‌افزاری کتابشناخت؛ تدوین و انتشار نشریه تخصصی دستاورد ویژه دستاوردهای علمی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی ـ اسلامی متناسب با مسایل و نیازهای معرفتی روز؛ برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی علوم انسانی‌ ـ اسلامی در مراکز علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور با محوریت مؤلفان آثار برتر و منتخب؛ برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی آثار برتر؛ مرکز استنادی آثار علمی جهان اسلام می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری ابراز داشت: این نهال نوپا، جوانه نمی‌زد و ریشه نمی‌دواند، اگر لطف و عنایت حق تبارک و تعالی رفیق راه نبود،. آرزومندم در ادامه نیز این بارقه الهی و عنایات و دعاهای حجت حق (روحی له الفداء) همواره همراه و راهبر ما باشد.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم بیان داشت: از سوی دیگر همه طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی و دستاوردهای خرد و کلان آن به مراکز و مؤسسات عالی علمی و پژوهشی 12 گانه تعلق دارد و مرهون تلاش بی‌دریغ مسئولان، مدیران، معاونان و کارشناسان و مشارکت مؤثر و بزرگوارانه آنان است، دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه امیدوار است با عرضه علمی و روشمند و تأثیرگذار آثار منتخب در مجامع عالی علمی داخل و خارج کشور، به نیات صادقانه و تکاپوهای خالصانه مدیران، اساتید، محققان و کارگزاران پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های حوزوی طرح گفتمان، ادای دین و احترام نماید.

وی افزود: در این فهرست بلند باید حتماً از دو عزیز بزرگوار یاد نمایم که هدایت، راهبری، حمایت و پشتیبانی بی‌دریغ‌شان همواره راهگشا و کارگشا و مایه دلگرمی بود. آیت‌الله اعرافی مدیر اندیشمند حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی معاون پژوهشی حوزه. فرصت را مغتنم شمرده و همین‌جا از همه حمایت‌های مدبّرانه و بی‌دریغ ایشان تقدیر و تشکر به عمل می‌آورم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha