پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 19, 2024
حضرت آیت‌الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: نیت‌های وقف باید متنوع باشند و نیازهای مختلف را در بر بگیرند تا هزینه‌های اداره جامعه هم به این ترتیب کاهش یابد و نفع موقوفات به همگان برسد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم و جمعی از مدیران و معاونان این اداره کل، اظهار کردند: موقوفات امانتی هستند که در اختیار سازمان اوقاف قرار گرفته‌اند و امانت‌داری، مهمترین وظیفه کارکنان اوقاف به شمار می‌رود.

ایشان افزودند: امانت‌های زیادی در اختیار انسان قرار گرفته که باید نسبت به آنها امانت‌دار باشد؛ فرزند و شاگرد و خانواده، همگی امانت هستند، یک کشور امانتی در دست مسئولان است که باید در راه رسیدن به کمال و سعادت، به وظیفه خود عمل کنند و همینطور موقوفات، امانتی خطیر هستند که واقفان دیگر حضور ندارند تا از آنها حراست کنند بنابراین متولیان وقف که سازمان اوقاف از آن جمله است باید در این زمینه کوشا باشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اهمیت وقف بر هیچ کس پوشیده نیست گفتند: بقاع متبرکه که مدیریت آنها به عهده سازمان اوقاف است هم اهمیت فراوانی دارند، مکان‌های مقدسی که باید به مرکزی فرهنگی تبدیل شوند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه ادامه داند: حضور ائمه جماعت ثابت و دائمی، یکی از مهمترین اولویت‌ها در بقاع متبرکه است، همچنین بقاع متبرکه‌ای که در مسیرهای رفت و آمد مسافران قرار دارند اهمیت بیشتری دارند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه ائمه جماعات و مبلغان روحانی نباید صرفا به مسائل سیاسی بپردازند، گفتند: بیان موضوعات مذهبی، تاریخی، قرآن و تفسیر، فواید زیادی برای نمازگزاران و مخاطبان منابر خواهد داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به نیازهای روز جامعه به ویژه مسائل فرهنگی، خاطرنشان کردند: در خارج از کشور و حتی در کشورهای غربی، موقوفاتی وجود دارد که برای توسعه علم و دانش و در مجموع رشد و پرورش جامعه اختصاص داده شده‌اند بنابراین مبلغان روحانی و همچنین رسانه‌ها در جامعه ما باید به این مسئله اهتمام داشته باشند و نظر واقفان را به سمت مسائل فرهنگی، اجتماعی، علمی و دینی جلب کنند.

ایشان ادامه دادند: نیت‌های وقف باید متنوع باشند و نیازهای مختلف را در بر بگیرند تا هزینه‌های اداره جامعه هم به این ترتیب کاهش یابد و نفع موقوفات به همگان برسد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با تاکید بر مصرف عواید موقوفات دقیقا مطابق نیت واقفان، گفتند: اگر درآمد یک موقوفه زیاده از حد بود و نیت واقف کاملا برآورده شده بود، می‌توان از اضافه آن در موارد مشابه مصرف کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha