جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رییسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی گفت: حضرت رضا(ع) بنیان گذار گفت‌وگوی بین ادیان هستند و ان‌شاءالله به برکت نام حضرت رضا(ع) این جلسه منشا برکات برای همه ادیان توحیدی باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، در نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی، عنوان کرد: حضرت رضا(ع) بنیان‌گذار گفت‌وگوی بین ادیان هستند و ان شاء اله به برکت نام حضرت رضا(ع) این جلسه منشا برکات برای همه ادیان توحیدی باشد.

وی با بیان این که بدون تردید گفتگوی بین ادیان یک حرکت معرفتی در مقابل جریان های تکفیری و انحرافی و خشونت های جاهلی است، تصریح کرد: گفت‌وگوی بین ادیان حقیقت و نورانیت حقیقت را برای همه آشکار می‌کند و تفکرات و اندیشه‌های نادرست و ناصحیح در خصوص ادیان را از بین می‌برد، همچنین ادیان توحیدی و ابراهیمی را تقویت می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که گفتگوی بین ادیان توحیدی اشتراکات بین آنان را هرچه بیش تر تقویت می کند، اظهار کرد: ما با مسیحیت و یهودیت اشتراکاتی داریم اما باصهیونیست‌ها و با تمام کسانی که داعیه دین مداری دارند و به ادیان مختلف ضربه وارد می‎کنند و باعث اشتقاق صاحبان دین و معنویت می شوند هیچ اشتراکی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان این که آنچه انسان معاصر را تهدید می کند الحاد و بی دینی است، خاطر نشان کرد: گفت‌وگوی ادیان می‌تواند در مقابل کسانی که ادامه زندگی خود را با انحراف عقلانیت و عدالت می دانند، ایستادگی کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ما جامعه مبتنی بر توحید و اخلاق اسلانی و معنویت می خواهیم و پیام همه انبیا برای برقراری ارتباط انسان با خدا در همه شئون زندگی است، اظهار کرد: در مغرب زمین، بیش از 300 سال پس از رنسانس با معنویت مبارزه می شود و نتیجه اش جنگ جهانی اول و دوم، ظلم به مردم فلسطین و کلاهک های هسته ای است و این نتیجه دوری معنویت از سیاست است اما امروز با بر افراشته شدن پرچم ایران با تدبیر و رهبری امام خمینی(ره)، پرچم کرامت انسان و پیوند بین سیاست و معنویت و دین مداری در تمام شئون برافراشته شد .

وی با بیان این که این مهم با باور و ایمان به خداوند متعال و زندگی توام با اخلاق، عدالت، محبت و عقلانیت حاصل شده است، بیان کرد: گفت و گوی با ادیان ابراهیمی در بارگاه منور رضوی می تواند جلوه ای از مبارزه با خشونت ها و انواع انحرافات باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان این که گفتگوی با ادیان دارای شروطی است، خاطر نشان کرد: اولین شرط وحدت در مبدأ است. ادیان ابراهیمی ارزشهای مشترکی با هم دارند که خداپرستی و اعتقاد به معاد و پیامبر خدا، عدالت، و دلدادگی به خدا و دگر خواهی در پرتو خداخواهی از جمله این اشتراکات است که می تواند ارتباطات انسان را تقویت کند و امروز نیز در محضر امام رئوفی قرار داریم که ارتباط با خدا را محور قرار داده و این ارتباط نیز به گسترش خوبی ها و نهی زشتی ها منجر شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که دومین شرط گفتگوی بین ادیان عبارت از وحدت در مقصد است، تصریح کرد: مقصد اصلی، نجات و تکامل انسان است. جایگاه انبیا الهی جایگاه برتر است چراکه ما را به تعالی و رشد فرا می خوانند همانطور که اساس و پایه کرامت امروز انسان معاصر نیز بر وحدت در مقصد بنا شده است.

وی با بیان این که کرامت اکتسابی در پرتو آموخته هایی است که ائمه اطهار (ع)به انسان منتقل کردند، عنوان کرد: الگوی تعامل و گفت و گوی ادیان با شرط عدالت انصاف و اخلاق می تواند گفت و گوی خوبی باشد. اما تعامل و گفت و گوی ارباب رعیتی را هرگز نمی‌پذیریم چراکه همه ما در پرتو ربوبیت حق هستیم و این شرط گفتگو و تعامل بین ادیان است.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان این که چهارمین شرط اهتمام و جهد و کوشش جدی است، گفت: این کنفرانس ها ارزشمند است اما باید صاحبان اندیشه جهد و کوشش جدی داشته باشند که بستر این شروط در پرتو عالم آل محمد(ص) و در پرتو انسان کامل محقق می شود که می تواند مقتدای همه انسان ها باشد همانطور که در زیارتنامه امام رضا(ع) آمده است:«شما وارث آدم، ابراهیم خلیل،عیسی، موسی و حضرت محمد(ص) هستید ما دودمان شما را می شناسیم.»

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که امام رضا(ع) رمز وحدت است و آنچه در بدو ورود به خراسان در حدیث سلسلة الذهب بیان کردند نیز رمز وحدت است، ابراز کرد: امروز ما به تاسی و در پرتو نورانیت این امام همام می توانیم از این ائتلاف و رمز وحدت در مقابل تکفیر و الحاد و در برابر هر ظلم و ستمی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم گفتگوی بیان ادیان با پیگیری و اقدامات خوب عملی با این مبنای فعالیت های علمی صورت گرفته از سوی فرهیختگان و صاحبان اندیشه به تصمیم سازی و تصمیم گیری های خوبی در حوزه گفتگوی بین ادیان منتهی شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha