چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بانکداری اسلامی

حوزه/ مدیر عامل بانک مرکزی اتحادیه آفریقا، گفت: بانک های اسلامی تا پایان سال ۲۰۲۳ ضمن افزایش چشمگیر تعداد شعب، بیش از ۱۵ درصد گردش سرمایه و اندوخته مالی قاره آفریقا را بر عهده خواهند گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از  alg24 امانوئل سوکوکو، مدیر عامل بانک مرکزی اتحادیه آفریقا گفت: در حال حاضر بانک های اسلامی در سراسر آفریقا سهمی بالغ بر کمتر از دو درصد از معاملات و گردش سرمایه و اندوخته را برعهده دارند که این رقم تا پایان سال 2023 به بیش از 15 درصد خواهد رسید.

وی همچنین افزود: در حال حاضر سیستم بانکداری اسلامی در بیش از هجده کشور عضو اتحادیه مرکزی آفریقا اجرا می شود که از آن جمله می توان کشور های: تونس، مراکش، لیبی، مصر، نیجر، نیجریه، سودان، اتیوپی، ساحل عاج، کنیا و ... را نام برد.

لازم به ذکر است طبق مصوبه بانک مرکزی اتحادیه آفریقا، در مورد سیستم بانکداری اسلامی در کشور های عضو، همه بانک های اسلامی مکلف هستند ضوابط و قوانین بانکی مبتنی بر دستورات دینی و قوانین حاکمیتی را رعایت کنند که از آن جمله می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • عدم مشروعیت پرداخت دیرکرد یا جریمه در پرداخت اقساط وام (حتی در صورتی که شخص وام گیرنده اقساط خود را سر موعد پرداخت کند، در مواردی به عنوان پاداش خوش حسابی شخص، به صلاحدید رئیس شعبه دو یا سه قسط آخر بخشیده خواهد شد).
  • در صورتی که شخص صاحب حساب سرمایه خود را نزد بانک قرار دهد و بانک قید کند که با سرمایه وی در پروژه های عمرانی سرمایه گذاری خواهد کرد، در این صورت بانک موظف است سود معینی را به شخص پرداخت کند و الا در صورتی که بانک صرفا از سرمایه شخص محافظت کند، ماهیانه مبلغی را از حساب نامبرده به عنوان کارمزد کم خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • از قم IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    0 1
    بانک های اسلامی آفریقا!!!!!! ایران کجای کار هست و شماها چرا فقط حرف می زنید؟؟ از اسلام و شهدا خجالت نمی کشید؟؟؟ تا کی سهل انگاری و همراهی با دشمن؟؟؟!!!