پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست صمیمی آیت الله اعرافی با طلاب

حوزه/قلمروی ارتباطی بنده و مدیران با طلاب یک بدنه باز است؛ بنده هر روز یک یا دو ساعت به پیام و پیامک ها و نامه ها و سامانه صفیر اختصاص می دهم؛ اعضای شورای معاونین موظف هستند که هر هفته ملاقات های عمومی داشته باشند که همچنین است و ساعت ها این جلسات برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دیدار صمیمی طلاب و فضلای حوزه با آیت الله اعرافی با حضور گسترده طلاب در محل اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد و نمایندگان طلاب به طرح مباحث خود پرداختند و پاسخ مطالبات خود را نیز از مدیر حوزه گرفتند.

آیت الله علیرضا اعرافی، در ابتدای بحث با اشاره به فضایل حضرت زهرا(س)، گفت: علم و درجه معرفت و برد معرفتی، پایه شان هر شخصیتی است؛ معرفت و عظمت و علم حضرت زهرا(س) غیبی است و واسطه علم و معرفت به ائمه(ع) بوده است.

وی افزود: طبق روایت امام حسن عسکری(ع) بیان شده؛ ما حجج خدا بر خلق هستیم و حضرت زهرا(س) حجت بر ما است که این مساله نشانگر وساطت ایشان در این عرصه است.

 

مدیر حوزه های علمیه در ادامه گفت: ضمن ارج گذاری به خدمات گذشتگان،  ما مدعی آن نیستیم که در دو سال و نیمی که دور جدید مدیریت حوزه بوده است، آنچه می خواستیم ومی بایست می شد، شده است؛ ولی مدعی هستیم که در پرتوی انتظارات طلاب و مطالبات رهبر گرانقدر اسلامی و مراجع عظام، قدم های نسبتا اساسی برداشته شده است و زمینه هایی برای اقدامات بزرگتر فراهم شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: هرگونه تحول در حوزه باید بر پایه های درست و عمیق و صحیح سنت های عمیق حوزه و نظام معرفتی و فلسفی دقیق بنا شود و با حکمت و البته شجاعت پیگیری شود.

مشکلات مالی فعلی در ۲۰ سال اخیر حوزه بی سابقه است

وی تصریح کرد:  درسالهای اخیر با سخت ترین مشکلات مالی و امکاناتی مواجه بودیم به حدی که در بیست سال گذشته، این سختی و تنگنا بی سابقه بوده است که به همراه آن موانع و چالش های دیگری نیز حضور داشته است ولی با همت و حمایت طلاب و عنایت بزرگان و شورای عالی و مراجع، سعی شده که پایه های اساسی برای آینده ریخته شود و وضع معیشتی طلاب و استادان حوزه در شرایط دشواری قرار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بنده جلسات پیشین با طلاب را نیز کاملا مکتوب کرده ام و تمام این مسایل را نیز ثبت و ضبط دارم و در این جلسه مطالب سال گذشته را نیز مطالعه کرده ام و متواضعانه از نقدها و پیشنهادات استقبال می کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: ما به عنوان طلابی که از درون حوزه از میان شما برخاسته ایم در شنیدن سخن و توجه به ایده ها و طرح ها هیچ بخلی نخواهیم ورزید و حتما از آنها استفاده می کنیم؛ 1000 ایده و طرح مطلب پالایش شده و اساسی در بانک ایده حوزه تنظیم و طبقه بندی شده و در دست بررسی است؛ در چند جلسه ای که در محضر رهبر انقلاب بودیم  طرح ها و برنامه های مهمی خدمت ایشان مطرح کردیم.

 

وی گفت: حوزه برای اولین بار در تاریخ خود از مرحله تدوین اسناد جامع راهبردی بیرون آمده است و اکنون حوزه  از اسناد و برنامه کلی برخوردار است؛ امروزه حوزه های علمیه از چشم انداز، 15 سند نظام جامع در عرصه های راهبردی کلان برخوردار هستند و اولین برنامه 5 ساله هفته گذشته تقدیم شورای عالی شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: مدیریت خود را در معرض قضاوت مراجع، شورای عالی و مراجع و طلاب و اساتید قرارداده است؛ در برنامه 5 ساله تعهد کرده ایم که کارهای معین را انجام دهیم؛ بنابراین از این بحث کلان که لازمه هر تحول و پیشرفتی است از جمله برخورداری از اسناد جامع و برنامه کلان و منشور عبور کرده ایم.

وی تصریح کرد: در برنامه 5 ساله، 900 عنوان طرح و برنامه پیش بینی شده است و بر اساس امکانات، درجه پیشرفت نیز مشخص شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: چند برنامه کلان دیگر ذیل نظامات جامع پیش برده ایم که شامل 100 طرح بزرگ و اساسی است؛ از جمله آنها کارویژه های روحانیت در عصر حاضر است که در 4 گروه، 250 کارویژه ترسیم شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: بر اساس این کارویژه یک طرح آمایش تهیه گردید  که 50 رسالت اصلی حوزه تعریف شده است و بر اساس آن چندین تفاهم نامه و طرح در عرصه های مختلف طراحی و تدبیر شده است؛ نکته دیگر درختواره رشته های حوزه است.

وی گفت: اگر چهل سال پیش این کار را کرده بودیم، امروز در زمینه هایی چون بانکداری و ... این همه ضعف در تئوری و متدهای اجرایی و اختلاف نظر نباید داشته می داشتیم؛ مرزهای دانش حوزوی باید بر بستر سنن حوزوی توسعه یابد؛ یک و نیم سال است که 500 استاد با کار جهادی، بیش از 200 رشته و گرایش را در 16 حوزه دانشی را در سطوح مختلف حتی سطح 5 طراحی کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha