پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: در چهل سال گذشته با وجود فراز و فرودها، توسعه رسانه ای قابل قبولی در کشور صورت گرفته که این مساله در ابعاد کمی و کیفی از جمله دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود.

معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، درباره دستاوردهای رسانه ای کشور طی چهل سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، اظهار داشت:آن چه بعد از پیروزی انقلاب در حوزه رسانه رخ داد، ناظر به تحولات سخت افزاری و نرم افزاری این حوزه بوده است. 

وی افزود: تربیت نیروی انسانی موثر و با دانش، همچنین تعدد و تکثر رسانه ها چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ محتوایی و موضوعی در کنار ارتقای تجهیزات رسانه ای در این خصوص از جمله دستاوردها بوده به گونه ای که در حال حاضر این تجهیزات قابل رقابت و در برخی موارد حتی جلوتر از برخی کشورهاست.
این فعال رسانه ای همچنین تاکید کرد: در کنار این پیشرفت، عقلانیت حاکم بر رسانه ها و وفاق بر سر منافع ملی و حفظ آن سبب شد این ابزار در برهه های زمانی مختلف و در بزنگاه های حساس، در بسیج سرمایه های اجتماعی و عبور از گردنه های سخت انقلاب، نقش آفرینی مثال زدنی داشته باشد ، چه آن که جنگ تحمیلی، بحران های اقتصادی و سیاسی متعددی که کشور با آن درگیر بوده و هست و غیره به مدد رسانه ها به عنوان چشمان بینای مردم و بازوان پرتوان کشور، مدیریت شده است.
وی همچنین گفت: البته رسانه های نوظهور که در راستای غلبه یک ایدئولوژی خاص به دنیا فعالیت می کنند، بر نوع فعالیت رسانه های ما تاثیر گذاشته ا ند.

وی اضافه کرد: شبکه های اجتماعی در شکل های مختلف با انتشار اخبار بد و تلخ سبب تغییر رویکرد بخشی از رسانه های کشور شده اند و رسانه ها برای جا نماندن از جریان تحمیلی تولید محتوای منفی و از دست ندادن مخاطب، با سرعت بیشتری اقدام به انعکاس اخباری می کنند که منجر به ایجاد یاس و نااُمیدی می شود.
این مدرس سواد رسانه ای همچنین ابراز داشت: در این برهه از زمان که از یک سو شاهد جنگ رسانه ای علیه کشور هستیم و از یک سو جریان رسانه ای فاقد استراتژی مدون جهت مقابله با این جنگ رسانه ای است، سواد رسانه ای می تواند مخاطب را در برابر انواع تولیدات رسانه ای توانمند سازد .

وی در ادامه با اشاره به سیر تطور رسانه ای در کشور، دوران ابتدای انقلاب را دوران آزادی بی قید و شرط رسانه ها عنوان کرد که هر فرد هم می توانست رسانه ای داشته باشد و گفت: رسانه به مرور پس از دوران جنگ تحمیلی در خدمت توسعه و سازندگی قرار گرفت و در دوره ای به توسعه سیاسی یاری رساند. در عین حال باید تاکید کرد دوره ای نبوده که جریانات مختلف فاقد رسانه بوده باشند، هر چند که این مساله فراز و فرود داشته اما در همه این 40 سال اکثریت جریان ها کم و بیش دارای رسانه بوده اند.

 نصیری در بیان نقاط ضعف و قوت رسانه ها در این چهل ساله نیز بیان داشت: قطعاً موارد قابل طرح در این زمینه کم نیستند اما شاید بتوان پاشنه آشیل رسانه در کشور را ضعف در جریان سازی موثر دانست.

وی افزود: البته امروزه شبکه های اجتماعی به عنوان گونه ای از رسانه که به جهت ویژگی های ذاتی بسیار تاثیرگذار هستند، بهترین ابزار جهت ایجاد جریان به نفع کشور هستند، منتهای مراتب رسانه و مردم هوشمند باید بتوانند از ابزار ساخت دشمن علیه خودش استفاده کنند که برای تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی جدی و دقیق هستیم.

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران همچنین گفت: جریان سازی از آنجا دارای اهمیت ویژه است که امروز جنگ، جنگ روایت هاست و لذا کسانی پیروز این میدان هستند که بتوانند روایتشان را غالب کنند و این غلبه به مدد تدوین استراتژی رسانه ای و در پی آن جریان سازی رسانه ای محقق خواهد شد.
وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: بی شک سواد رسانه ای به ما کمک می کند که با ابزار ساخت دشمن علیه خودش استفاده کنیم؛ ما شاید سازنده رسانه ها نباشیم اما قطعاً می توانیم در چگونه استفاده کردن از آن موثر باشیم.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha