پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 19, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی،

حوزه/رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که حوزه علمیه باید کانون نشر فرهنگ عزت آفریتی و داشتن آرمان های بلند باشد، اظهار داشت: حوزه های علمیه باید روح تلاش، تولید علم و علم جویی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده، آفاق بزرگی را پیش روی تمدن سازی باز نماید.

به گزارش خبرنگارخبرگزای «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در مراسم اختتامیه نمایشگاه تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ سرزمینی و نیز دنیای اسلام و به یک معنا تاریخ جهان بود.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به این که تاریخ با پدیده انقلاب اسلامی ورق خورده است، خاطرنشان کرد: تمدن جدیدی که در عالم سیطره دارد تا این اندازه در مقابل پدیده انقلاب اسلامی مقاومت نشان می دهد، این انقلاب داعیه تمدن تازه و ساختن مدنیت جدید را دارد که ادعاهای تمدن موجود بر پایان یافتن تاریخ و دست یابی بشر به ایده آل های تمدنی را به چالش کشیده است.

وی عرضه گفتمان و فکر تازه و الگوی بین المللی جدید را از ویژگی های انقلاب اسلامی برشمرد و ابراز داشت: یکی از مبانی مهم تمدن جدید این بود که دین را از ساحت اجتماعی دوره نموده، در ساحت های فردی خلاصه نماید که انقلاب اسلامی این مبنا را به چالش کشانده، شمه ای از آن را در مقام عمل ارائه نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی به قدری چشم گیر است که از آن می توان به الگوی از حضور دین در مبانی اجتماعی و علمی یاد نمود، افزود: جمهوری اسلامی ایران، شتاب علمی جامعه را ارتقا داده به نخستین نرخ رشد در عرصه جهان دست یافته است.

وی با تأکید بر این که داعیه داران تمدن سازی باید برای تولید علم و دانش حضوری فعال داشته باشند، اظهار داشت: افزایش چشم گیر ظرفیت های علمی و دانشی در کشور زمینه قدم نهادن در ترسیم تمدن نوین اسلامی را فراهم نموده است.

رئیس جامعه المصطفی بهره گیری تمدن جدید از سابقه تمدن اسلامی از اعترافات آشکار اندیشمندان غربی عنوان کرد و گفت: گسترده گی سرزمینی از جمله پیش نیازهای ساخت تمدن جدید است؛ چرا که جمع محدود نمی تواند تاثیر گذاری بزرگ جهانی را ایجاد نماید.

وی بر لزوم داشتن جهان بینی در تمدن سازی اشاره نمود و یادآور شد: جهان بینی و انسان شناسی و ارائه الگوی نظم اجتماعی از دیگر ملزومات ترسیم تمدن به شمار می رود؛ ترسیم و ایجاد روابط اجتماعی جدید از جمله مولفه های مهمی است که باید در عرصه تمدن سازی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی علم جویی را از ملزومات فرهنگ تمدن ساز برشمرد و اذعان داشت: دین مبین اسلام بیشترین دعوت را به کسب علم و دانش و توجه به فرهنگ جویای علم و کار و تلاش دارد که می تواند ایجاد تمدن نماید.

وی فرهنگ عزت خواهی قوم و ملت و داشتن آرمان های بلند و همت والا را از دیگر نیازهای تمدن سازی دانست و ابراز داشت: تمدن غرب حاصل تلاش انسان های بلند پرواز برای کشف مجهولات علمی و خلق روابط اجتماعی بود.

رئیس المصطفی با تأکید بر این که حوزه علمیه باید کانون نشر فرهنگ عزت آفریتی و داشتن آرمان های بلند باشد، اظهار داشت: حوزه های علمیه باید روح تلاش، تولید علم و علم جویی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده، آفاق بزرگی را پیش روی تمدن سازی باز نماید.

وی توجه به نظام موضوعات در عرصه های پژوهشی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: امروز 2500 نظام موضوعی مطابق با نیازهای عرصه بین الملل ترسیم شده که فعال سازی علمی آن نیازمند ارتقاء سطح هم افزایی هاست.

رئیس المصطفی با تأکید بر این که تولید علم به زبان فارسی، 2 برابر تولید علم به زبان عربی است، خاطرنشان کرد: آشنایی صدها هزار نفری دانش پژوهان با زبان و ادب فارسی، ظرفیت عظیمی را در بازگردانی تولیدات دانشی در حوزه علوم انسانی اسلامی عالم را فراهم نموده است.

۳۱۳/۴۰

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha