جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی در جریان بازدید از مؤسسه پژوهش‌های راهبردی پاکستان بر ضرورت تمدن سازی نوین اسلامی تاکید کرد و الزمات این راه را بیان کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته به کشور پاکستان سفر کرد، امروز جمعه از مؤسسه پژوهش‌های راهبردی پاکستان معروف به  IPSبازدید کرد.

بنیانگذار این موسسه پروفسور خورشید بوده که از شخصیت های معروف پاکستان است.

آیت الله اعرافی در این دیدار با پروفسور خالد رحمان رئیس این مؤسسه و جمعی از محققان و اساتید آن دیدار کرد و در سخنان خود در این دیدار به ابعاد مهم تمدن‌سازی نوین اسلامی اشاره کرد که از جمله آنها ضرورت پیشرفت همه جانبه کشورهای اسلامی است.

پروفسور خالد رحمان در این دیدار ضمن گفتن خیرمقدم به مدیر حوزه های علمیه ایران، گزارشی از فعالیت‌های مؤسسه ارائه کرد و گفت: این موسسه در سال 1979 یعنی مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاسیس شد و  در سه عرصه مطالعات راهبردی در زمینه پاکستان،  مذهب و جامعه معاصر و مطالعات بین المللی زیر نظر مجلس علمی ملی پاکستان اداره می شود و 350 عنوان کتاب دارد و مجلاتی به زبان انگلیسی و اردو منتشر می کند.

آیت الله اعرافی در این نشست با اشاره به الزامات تاسیس و شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی تاکید کرد: دنیای اسلام در حوزه علم و فناوری باید تلاش کند مرزهای علم و دانش را فتح کند.

* تمدن نوین اسلامی در سایه توسعه همه جانبه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و علمی رخ خواهد داد

مدیر حوزه‌های علمیه ایران در ادامه به دستاوردهای کلان نظام و حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: شرط دوم برای تاسیس تمدن نوین اسلامی بازسازی همه جانبه کشورهای اسلامی است، زیرا تمدن نوین اسلامی در سایه توسعه همه جانبه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و علمی رخ خواهد داد.

ایشان با اشاره به سومین شرط تاسیس تمدن نوین اسلامی تاکید کرد: علوم اسلامی انسانی در مقام نظر و عمل باید بر اسلام منطبق باشد و در این راستا به برخی نظریات مطرح در زمینه اسلامی سازی علوم اشاره کرد و گفت: در برخی رویکردهای اسلامی سازی علوم، به مبانی علوم پرداخته شده و صاحبان آن تلاش کرده اند مبانی فلسفی علوم را با متناسب با اسلام بازسازی کنند و در رویکرد دوم، عده از اندیشمندان این عرصه به دنبال این بوده اند سوالات جدیدی را از اسلام و قرآن و حدیث استخراج کنند و این پرسش‌ها را بر علوم انسانی عرضه کنند و در رویکرد سوم نیز مسائلی از علوم انسانی استخراج و بر قرآن و سنت عرضه شده است تا از این منظر به اسلامی سازی علوم بپردازند و چهارمین رویکرد در این زمینه مربوط به گروهی از اندیشمندان است که با نگاهی عمل گرایانه به واقعیت های دنیای اسلام، تلاش کرده اند پاسخ اسلام را نسبت به مسائل و مشکلات دارای اولویت جوامع جویا شوند و در رویکرد دیگر نیز عده ای از اندیشمندان به دنبال این بوده اند تا اهداف و آرمان های علوم انسانی را از اسلام مطالبه کنند و ببینند آیا اسلام در این زمینه ها رویکردی دارد یا خیر؟

آیت الله اعرافی در ادامه تاکید کرد: رویکرد مناسب در این زمینه رویکردی جامع است که بتوان در مبانی، اهداف و شناخت موضوعات و مسائل جدید به آن مراجعه کرد.

ایشان افزود: راه اسلامی سازی علوم این است که در عرصه‌های مختلف اسلامی مانند فقه، کلام، اخلاق، حدیث و  تفسیر، به دنبال مطالعات میان رشته ای میان اسلام و علوم انسانی اسلامی باشیم و در این زمینه به تجارب موفق حوزه علمیه در مطالعات میان رشته‌ای اشاره کرد و گفت: ما در حوزه های علمیه بیش از 100 رشته و تخصص داریم که در آن شاهد مطالعات میان رشته ای میان علوم انسانی و اسلامی هستیم و ده ها تخصص در فقه و تفسیر و رشته های دیگر شکل گرفته که می‌تواند موجب شکوفایی علوم انسانی اسلامی و تمدن نوین اسلامی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha