جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار آیت الله اعرافی با وزیر امور مذهبی پاکستان

حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار با وزیر امور مذهبی پاکستان گفت: انقلاب اسلامی علاوه بر استقلال و آزادی برای دنیا پیام علم، دانش،فرهنگ و ادب را به همراه دارد و می شود با همکاری فکری علمای دنیای اسلام به ویژه علمای ایران و پاکستان جبهه قدرتمند علمی و فرهنگی و معرفتی را در دنیای اسلام رقم زد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشورمان امروز با پیر نورالحق وزیر امور مذهبی کشور پاکستان دیدار کرد.

مهدی هنردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در ابتدای این دیدار در مورد اهمیت روابط پاکستان و ایران صحبت کرد و در ادامه آیت الله اعرافی ضمن ابلاغ سلام حوزه های علمیه، مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری به علما، دولت و ملت پاکستان ابراز امیداوری کرد: روابط ایران و پاکستان با پشتوانه عمیق تاریخی و فرهنگی که وجود داشته توسعه و تعمیق پیدا کند.

وی در مورد پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران گفت: وجود پنچ میلیون دانشجو، بیش از دو هزار مرکز دانشگاهی، یکصد هزار استاد و پیشرفت های علمی و فناوری جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف و به ویژه دانش های نوین پیشرفته نشان دهنده پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران است.

* توسعه مرزهای دانش در حوزه های علمیه

مدیر حوزه های علمیه گفت: علوم اسلامی و حوزه های علمیه پا به پای پیشرفت های کلان علمی کشور پیشرفت های خیلی خوبی داشتند و امروز، مرزهای دانش در حوزه های علمیه توسعه قابل قبولی پیدا کرده است؛ امروز ما شاهد بیش از 200 رشته و تخصص و گرایش در قلمروهای مختلف علوم اسلامی و انسانی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت هایی در عرصه فقه به ویژه فقه معاصر و گرایش هایی مثل فقه پزشکی، فقه محیط زیست، فقه خانواده، فقه مباحث اقتصادی و بانکی اشاره کرد و گفت: پیشرفت حوزه‌های علمیه در قلمرو قرآن و حدیث چشم گیر است و در مطالعات میان رشته ای میان قرآن و عرصه های مختلف علوم انسانی و اجنماعی شاهد پیشرفت قابل قبولی هستیم.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: حوزه های علمیه در عرصه های علوم عقلی، کلامی و فلسفی و تعمیق بنیانهای فلسفی حوزه های علمیه در کنار نقد عالمانه و عمیق اندیشه غربی و توجه فلسفه های مضاف حوزه های علمیه چه در قالب تربیت نیروی انسانی و چه در تولید محتوا پیشرفت های قابل قبولی داشتند، و همه این پیشرفت ها رویکرد کلان حوزه های علمیه توجه به مصالح و اقتصاعات دنیای اسلام و با توجه به مطالعات تطبیقی و همچنین توجه به نیازهای روز و مطالبات جوامع اسلامی بوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه گفت: انقلاب اسلامی علاوه بر استقلال آزادی برای دنیا پیام علم، دانش،فرهنگ و ادب را به همراه دارد و می شود با همکاری فکری علمای دنیای اسلام به ویژه علمای ایران و پاکستان جبهه قدرتمند علمی و فرهنگی و معرفتی را در دنیای اسلام رقم زد.

وی در ادامه اظهار داشت: دنیا اسلام امروز هم از دشمنان خارجی رنج می برند و بخشی از اختلافات و آسیب های داخلی که جریان های تکفیری و جریان های تروریستی موجب این شده که از ظرفیت های اسلام از ظرفیت های لازم نشود.

آیت الله اعرافی اقبال لاهوری را یک شخصیت برجسته مشترک میان دو ملت و دو فرهنگ ایران و پاکستان خواند و گفت: می شود با همکاری ایران و پاکستان به دستیابی به تمدن نوین بشری و اسلامی امید بست و پایه ی شکل گیری این چنین تمدن نوینی وحدت و همکاری میان مراکز حوزوی و دانشگاهی است.

وی به ظرفیت های علمی جامعه المصطفی العالمیه و توجه جامعه المصطفی به رویکرد تقریبی و مذهبی اشاره کرد و افزود: بخشی از نمایندگی ها و مدارس جامعه المصطفی که کاملا مختص به آموزش ماهب اهل سنت است و در این مراکز از اساتید و متون اهل سنت استفاده می شود.

وزیر دینی پاکستان: توجه به  ایران اولویت دولت جدید پاکستان است

در این دیدار وزیر امور مذهبی پاکستان ضمن خیر مقدم به آیت الله اعرافی و با تبریک چهلمین سالروز پیروز انقلاب اسلامی گفت: پاکستان کشور خود شما است و شما در کشور خودتان هستید و ملت ایران همیشه در تاریخ آبرومند بوده و امروز هم یک ملت آبرومند در عرصه بین الملل است.

وی انقلاب اسلامی را متعلق به همه ی مستصعفین جهان دانست و گفت: همه ی مستصعفین جهان از برکات انقلاب اسلامی بهره مند شدند و دوستی ایران و پاکستان یک دوستی تردید ناپذیر و فراتر از روابط میان دولت ها، ما روابط ملت ها، روابط تاریخی و فرهنگی را میان ایران و پاکستان شاهد هستیم؛ خصوصا در دولت جدید پاکستان، توجه به جمهوری اسلامی ایران از اولویت دولت کنونی است.

وی در این دیدار از علمای ایران دعوت کرد که روحانیون ایران از پاکستان بیشتر بازدید کنند و با علمای پاکستان تعامل و ملاقات های کاری و مباشرت علمی بیشتری داشته باشند.

وی در پایان رویکردها و پیشترفت هایی حوزه های علمیه و جامعه المصطفی ابراز خوشحالی و امیداوری کرد و گفت: با همین نگاه به نیاز ها و مطالبات امروز جوامع بتوانند دنیا اسلام پیشرفت های بیشتری را داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha