پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ آغاز درس خارج آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ کتابخانه ها در یکشنبه گذشته که روز تحصیلی به شمار می رود بسته بود؛ کتابخانه مانند داروخانه است که باید شبانه روزی در خدمت علم آموزان باشد، حال اگر شبانه نمی توانید چرا در روز تحصیلی بسته بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله اشاره کردند و گفتند: پیامبر اعظم(ص) در این حدیث فرمودند: لَا تَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ كُلِّ عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَى خَمْسٍ- مِنَ الشَّكِّ إِلَى الْيَقِينِ وَ مِنَ الرِّيَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ- وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَى الرَّهْبَةِ وَ مِنَ الْكِبْرِ إِلَى التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الْغِشِّ إِلَى النَّصِيحَةِ/ با هر عالِمى كه شما را از پنج ورطه به پنج مرحله ببرد، همنشينى كنيد: از شك به يقين؛ از ريا به اخلاص؛ از دنياپرستى به زهد؛ از غرور به تواضع؛ از دغل بازی به نصیحت پردازی».

این استاد برجسته حوزه تأکید داشتند: انسان باید با عالمی مجالست داشته باشد که شک در عقاید و معارف را به یقین در امور دینی تبدیل کند.

ایشان ابراز داشتند: عالم نباید این گونه باشد که صرفا با مزاح و شوخی همه کارهای خود را پیش ببرد یا با مسائل دنیوی کار را تمام کند، اگر عالم در مسائل دنیوی بحث می کند باید تلاش کند که عقیده جامعه را تقویت نماید.

معظم له با اشاره به اینکه دعوت کردن انسان از ریا به اخلاص از دیگر ویژگی عالمان است، خاطرنشان ساختند: نمی گوییم مانند علامه طباطبایی(ره) باشیم که در تمام عمر خود امام جماعت نشد و همواره مأموم بود اما باید سعی کنیم به سمت اخلاص پیش برویم.

ایشان دعوت از رغبت نسبت به دنیا به زهد را ویژگی دیگر عالمان دینی در کلام رسول اکرم(ص) عنوان کردند و گفتند: عالم دینی باید رغبت به دنیا را در انسان کاهش داده و او را به زهد بخواند؛ همواره نباید گفته شود که خواسته های مادی داریم، انسان باید از دنیا به مقدار لزوم بهره مند باشد نه به مقدار کمال.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: البته دنیای کمال هم حلال است؛ اما آیا هر حلالی برای ما لازم است؟ پیامبر(ص) فرمودند خصوصیت دیگر عالم دیگر این است که انسان را از حالت کبر خارج کرده و از او انسان متواضع بسازد.

این مرجع تقلید بیان داشتند: مرحوم علامه طباطبایی(ره) هر روز در صف نانوایی می ایستاد و هرگاه که نوبت او می شد نان را گرفته و به منزل می رفت؛ خیلی ها ایشان را نمی شناختند و خیال می کردند که ایشان فرد عادی است؛ در جامعه باید الگویی هایی باشند که عمل آن ها انسان را به سوی معنویات و اخلاص بکشانند.

این استاد برجسته حوزه با ابراز گلایه از مدیریت حوزه اظهار داشتند: کتابخانه ها در روز یکشنبه  گذشته که روز تحصیلی به شمار می رود بسته بود؛ کتابخانه مانند داروخانه است که باید شبانه روزی در خدمت علم آموزان باشد، حال اگر شبانه نمی توانید چرا در روز تحصیلی بسته بوده است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha