جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سعید ارجمندفر

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: در دهه پنجم انقلاب ، نیازمند انقلابی دیگر در عرصه فرهنگ و هنر برای تحقق اهداف و آرمان های متعالی این ملت هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که به برکت انقلاب اسلامی، کشور ما در عرصه هنر و فرهنگ، تحولات اساسی در طول این چهار دهه داشته است، اظهار داشت: متاسفانه در رژیم طاغوت، عمدتاً هنر به گونه ای تعریف می شد که در خدمت دنیا و مادیات و غالباً به سمت هوای نفس باشد، اما به لطف الهی بعد از انقلاب در عرصه های فرهنگی و هنری همچون سینما، موسیقی ، کتاب و عرصه های دیگر شاهد رشد و شکوفایی چشم گیر بودیم.

وی افزود: از سویی در همان دهه اول انقلاب، جریان دفاع مقدس بهانه ای خوبی بود برای رشد و تحول در این عرصه که ما به خصوص در ژانر سینمای دفاع مقدس در آن ایام و نیز سال های پس از آن تا به امروز شاهد آثار خوب و درخشان و تاثیرگذاری بوده ایم.

درخشش هنر ایرانی به برکت انقلاب اسلامی

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین گفت: حقیقتاً انقلاب این فرصت را در اختیار هنرمندان گذاشت که هنر خود را به عنوان هبه الهی در راستای معارف دین و اعتلای انقلاب و آرمان های انقلابی این ملت به کار بگیرند و آثار ماندگار و درخشانی خلق کنند.

وی در عین حال بیان داشت: البته با توجه به آسیب شناسی نسبت به همین مساله، همان طور که در این عرصه در زمینه هنر دینی قدم های جدی در عرصه نمایش و موسیقی و هنر و سینما و غیره در طول این چهل سال برداشتیم، متاسفانه برخی پسرفت ها را نیز شاهد بودیم به این معنا که کسانی که خود را صاحب هنر می دانند و می دانستند ، بدون شناخت دقیق از این ساحت و صرفاً با غرق شدن در هنر غربی دوست داشتند که هنر در این کشور و مظاهر آن به سمت و سوی دیگری برود که چندان با فرهنگ و آموزه های دینی و ملی ما قرابتی نداشته است.

تولید برخی آثار هنری برخلاف اهداف دینی و انقلابی

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر همچنین گفت: از این منظر در طول این سال ها، گاه فیلم هایی ساخته شد که بر ضد اهداف انقلاب و نظام و گاه مباحث دینی بود و یا این که برخی موسیقی ها به سمت و سوی رویکرد مبتذل رفت که بیشتر گویا مسایل شهوانی در آن مطرح بود.

وی ابراز داشت: با این توضیحات مسلم است که ما در دهه پنجم انقلاب و به خصوص با عنایت به عرصه های نوینی که رسانه ها و هنرهای تصویری و صوتی و پویا در اختیار ما قرار داده می بایست هر چه بهتر و بیشتر زمینه تحقق هنر اسلامی و انقلابی را فراهم کنیم و در ضمن به نیازهای جامعه امروزی از بُعد جهانی  توجه کنیم چرا که امروز در دنیا، عرصه قدرت نمایی و تاثیرگذاری ویژه رسانه هاست.

رسالت مهم هنرمندان در تحقق اهداف انقلاب در دهه پنجم

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه همچنین خاطرنشان کرد: از سویی با توجه به نکات بسیار مهم پیام مقام معظم رهبری به مناسبت چهل سالگی انقلاب، وظیفه هنرمندان در این عرصه بسیار مهم و کلیدی است چه آن که ما همان طور که در عرصه های نظامی و علمی و پزشکی و غیره توانستیم پیشرفت های باورنکردنی داشته باشیم باید بیش از پیش در عرصه هنر و گسترش معارف خود و نیز جهانی سازی فرهنگ و پیام انقلاب با رفع نقاط ضعف و آسیب ها، کوشاتر از قبل باشیم

وی افزود: در واقع ما باید پیام انقلاب و آموزه های بیان شده از سوی امام و رهبری را در گستره ی جهانی با تاکید بر ابزار مهم هنر و رسانه به بهترین شکل رواج دهیم و طبعاً در این راستا نیاز داریم که خود امپراطوری رسانه دینی را در این باره طراحی و اجرایی کنیم.

این مدرس و تحلیلگر سینما و رسانه همچنین گفت: هر چند که در برخی عرصه ها ما قدرت نمایی بسیار بالایی در طول این چهار دهه با وجود همه مظلومیت ها و فشارها داشته ایم، اما باید این قدرت چنان باشد که به فرموده مقام معظم رهبری، در عرصه رسانه و فضای مجازی نیز تودهنی و سیلی سختی به دشمن و مستکبران عالم بزنیم و لذا برای این کار باید انقلاب عظیم رسانه ای صورت گیرد چه توسط هنرمندان و چه کسانی که در عرصه های مختلف رسانه ای حضور تاثیرگذاری دارند.

لزوم تقویت حمایت های نرم افزاری و سخت افزاری

وی بیان داشت: ما برای تحقق اهداف انقلاب در دهه پنجم عمر مبارک خود چه در عرصه سخت افزاری و به ویژه راه اندازی و تقویت شبکه های اجتماعی داخلی و ملی و چه عرصه نرم افزاری یعنی سیاست گذاری درست برای تولید محتوای قوی و تاثیرگذار نیاز به افزایش حمایت های هوشمندانه از جوانان مومن و انقلابی داریم.

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر همچنین تاکید کرد: در رابطه با مردم نیز ما باید به سمت تقویت بصیرت و آگاهی بخشی و نیز ارتقای سطح سواد رسانه ای جامعه حرکت کنیم و این را بدانیم که در حرکت های عظیم ملی از جمله همین راهپیمایی 22 بهمن تاکید و نگاه اصلی رهبری بر مردم و قدرت عظیم آن هاست که بارها و بارها دوستان و دشمنان انقلاب به آن اذعان داشته اند.

ارتقای سواد رسانه ای؛ لازمه بصیرت افزایی انقلابی در جامعه

وی گفت: در حال حاضر همان طور که ابزار رسانه در اختیار عموم مردم است ما باید کاری کنیم که سواد رسانه ای مردم و به خصوص جوانان نیز ارتقا پیدا کند چرا که در این صورت می توان به تقویت رویکرد بصیرتی در جامعه اهتمام بیشتری داشت و انقلاب را در دهه پنجم حیات خود بیش از پیش یاری رساند.

وی افزود: ما اگر دقت کنیم متوجه می شویم که رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر سیاستی را به کار بُردند که تمرکز بر فعالیت های هنری و رسانه ای مردمی باشد که از آن جمله اعتباربخشی به جشنواره مردمی فیلم عمار و از این دست رویدادهای مهم هنری بوده که باعث شده به این وسیله نیروهای مومن و متعهد و انقلابی رشد کرده و در جشنواره فیلم فجر همین امسال نیز بخشی از این نیروها با کسب جوایز اصلی ، بدرخشند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در خاتمه اظهار داشت: به هر صورت ما در طلیعه دهه پنجم انقلاب نیازمند انقلابی دیگر در عرصه هنر و فرهنگ و رسانه در راستای دست یابی به اهداف متعالی انقلاب و نظام اسلامی هستیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha