پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سعید مستغاثی

حوزه/ منتقد و تحلیلگر مطرح سینما با تاکید بر لزوم حمایت جریان انقلابی و حزب اللهی از ساخت فیلم های ارزشی همچون ماجرای نیمروز اظهار داشت: تولید فیلم هایی چون ماجرای نیمروز برای بصیرت بخشی به نسل جوان کشور یک ضرورت به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سعید مستغاثی امشب طی سخنانی در نشست نقد و تحلیل فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که به همت مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی در نگارستان اشراق قم برگزار شد، با بیان این که سینما به جهت صبغه 120 ساله اش تصویر ساز و تاثیرگذار است، اظهار داشت: اساس بیان هنر سینما بر ارایه تصویر است و بیراه نیست اگر بگوییم هیچ هنر دیگری مثل سینما به جهت چنین خصیصه ای، چنین تاثیری عمیق بر مخاطب ندارد، به طوری که هنوز با وجود هنرهای نوین و ابزارهای جدید اطلاع رسانی، سینما جایگاه بسیار مهم و ویژه ای در جوامع دارد.

وی با بیان این که در دنیا سینما همچنان دارای اثرگذاری بالایی است، افزود: ما باید در وهله نخست ماهیت سینما را به خوبی بشناسیم تا بعد بتوانیم آن را به درستی تحلیل کنیم و از این منظر ماهیت سینما باید تبارشناسی شده و از منظر و ابعاد مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

این منتقد و تحلیلگر سینما و تلویزیون همچنین با اشاره به قدرت بالای باورپذیری سینما گفت: سینما چندان محل استدلال نیست بلکه محل تاثیر است ، چه آن که می بینیم گاه بدون منطق، غیرعقلانی ترین پدیده ها در باور مخاطب به خاطر جذابیت فیلم های سینمایی حضور می یابد.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این که در این دوره از جشنواره تنها چند فیلم معدود از حیث شاخصه های فرمی و محتوایی، شاخص و قابل طرح بوده اند، گفت: از این بین، حتماً باید به فیلم خوب "ماجرای نیمروز 2، رد خون" اشاره کنم که با ساخت آن ، سینمای ایران بدهی 30 ساله خود را به یکی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران، یعنی جریان منافقین و قضایای سال 67 و عملیات مرصاد را به نوعی ادا کرد.

وی افزود: اهمیت این موضوع را حتی امروز هم مشاهده می کنیم که در جریان نشست ورشو، همین منافقین علیه ایران به جنجال سازی و جشن گرفتن مشغول هستند و حال آن که باید نه فقط با یک یا دو فیلم بلکه می بایست فیلم های متعددی با پرداخت هنری جذاب به وحشی گری ها و جنایات منافقین اختصاص یابد و این ها را به تصویر بکشد.

مستغاثی بیان داشت: در سال های آغاز دهه 60 منافقین گاهی در شهرهای ما روزی 20 عملیات ترور را به خباثت ترین شکل ممکن انجام می دادند و ساخت فیلم هایی چون ماجرای نیمروز می تواند نسل جدید را نسبت به ماهیت و اقدامات جنایتکارانه این گروهک به خوبی آگاه کند.

وی افزود: عملیات مرصاد و ضربه محکم علیه منافقین، یکی از عبرت انگیزترین این ماجراهاست که در واقع تیرخلاص علیه این هاست و ما در این فیلم نیز می بینیم که صحنه خونین کشتار مردم بیگناه نشان داده می شود و در این بین جمعی از منافقین در حال نماز خواندن هستند و هیچ ترحم انسانی هم ندارند و این مسایل در فیلم به شکل دقیق و تاثیرگذاری به تصویر کشیده شده است.

رییس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در عین حال تصریح کرد: این فیلم خوب و تاثیرگذار به نظر می رسد که از سوی جریان هایی در ادامه بایکوت شود و حال آن که باید به حمایت از فیلمسازانی از جنس محمد حسین مهدویان پرداخت که به تاریخ انقلاب و مظلومیت جریان های انقلابی و نیز خباثت جریان منافقین و ضد انقلاب به شکلی هنرمندانه می پردازد.

وی بیان داشت: از دیگر فیلم های خوب این دوره از جشنواره می توان به فیلم 23 نفر اشاره کرد که مخاطب با تماشای این فیلم، حس خوبی پیدا کرده و به او حس غرور می دهد ، اما با این حال فیلم "ماجرای نیمروز 2، رد خون" از آن دست فیلم هایی است که هم با تماشای آن حس خوبی به مخاطب دست می دهد و هم این که آگاهی و بصیرت او ارتقا پیدا می کند.

وی گفت: به عقیده بنده ، پرداختن به موضوع منافقین در تاریخ انقلاب آن قدر کشش و جذابیت دارد که می توان مشابه سریال آمریکایی 24 که در طول ده سال درباره مقابله با تروریسم ساخته شده، چنین فیلم های دنباله داری از این جنس ساخت و البته این مساله نیازمند آن است که جریان انقلابی نیز از تولید و اکران این گونه فیلم ها حمایت کند.

۳۱۳/۸

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha