پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمد حسنی رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/ رئیس مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: متاسفانه با گذشت سی و هفت دوره ، همچنان به نظر می رسد که جریان انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان های آن در جشنواره فیلم فجر، چندان مطرح نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمد حسنی، امشب طی سخنانی در نشست نقد و تحلیل فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که به همت مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی در نگارستان اشراق قم برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: این دوره از جشنواره نیز نشان داد که اساساً دولت سیاست گذار خوبی برای سینما نیست و فقط با هزینه های بالا، جشنواره را اداره و برگزار می کند.

وی افزود: از سویی می بینیم که انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان های آن به جز معدودی آثار ، خیلی در جشنواره دارای نماینده نیست به این معنا که از سوی دولت و حاکمیت به جریانی اثرگذار و پررنگ تبدیل شود.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات با حمایت برخی نهادها فیلم هایی تولید می شود که تازه برخی از آن ها مایه افتخار است و در عین حال آن قدر در این سال ها، فیلم های بد تولید شده که به خاطر چند فیلم نسبتاً خوب ما احساس خوشحالی می کنیم.

پاسخ به اتهامی قدیمی؛ "فیلم سفارشی"

رییس مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی همچنین با اشاره به اتهاماتی که برخی جریان های روشنفکری به برخی آثار انقلابی مبنی بر سفارشی بودن می زنند، ابراز داشت: هنرمندان شاخص هالیوود همچون بن افلک گاه با افتخار می گویند که ما مثلاً از سازمان سیا یا کاخ سفید پول گرفته و حمایت شده ایم برای این که فیلمی بر اساس اهداف آن ها بسازیم و در این آثار نیز معمولاً اهداف سیاسی و نظامی آمریکا و به خصوص سبک زندگی غربی و آمریکایی تبلیغ و ترویج می شود.

وی گفت: با این حال وقتی کارگردانی چون ابراهیم حاتمی کیا در کشور ما بر اساس یک دغدغه شخصی فیلمی چون "به وقت شام" را می سازد و در ادامه از نهادهایی حمایت می شود، او را مورد هجمه قرار می دهند که فیلم سفارشی ساختی و حال آن که اگر هم تازه سفارشی باشد این فیلم به مراتب بهتر و ارجح است از آثاری همچون برخی فیلم های اصغر فرهادی که از فلان سفارتخانه یا امیر قطر حمایت می شود و معلوم است که چه اهدافی پشت این قضایا قرار دارد.

بازنمایی نادرست از دوران طاغوت در "سرخپوست"

حسنی در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل مهم ترین و شاخص ترین فیلم های جشنواره فجر امسال پرداخت و بیان داشت: فیلم "سرخپوست"گرچه به لحاظ سینمایی و قاب بندی و ساختار فیلمنامه قابل تامل بود اما پیام مستتر در این فیلم قابل توجه بود چه آن که در آن از سوی زندانبان و در فضای زندان دوران طاغوت، ما حتی شلاق و سیلی و فحشی نمی بینیم و گویا قرار است برای عمران و ساخت جاده، زندان مطرح در این فیلم از بین برود ، ضمن آن که در این اثر سینمایی به رییس زندانبان، چهره سمپاتیکی داده شده و به نظر نمی رسد که این ها بی جهت و بی معنا بوده باشد.

وی افزود: در این فیلم به گونه ای غیر مستقیم فضای دوران طاغوت مثبت نشان داده می شود و از سویی مددکار زندان نیز به گونه ای رفتار می کند که مخاطب امروزی که دهه چهل را ندیده فکر می کند همه زنان دارای آزادی اجتماعی و فضای مناسبی بوده اند.

وی گفت: بر اساس بازنمایی وقایع تاریخی، خوب است منتقدینی که از این فیلم دفاع می کنند به این سوال پاسخ دهند که شرایط دهه چهل چگونه در این فیلم به تصویر کشیده شده است و برای جوان و نوجوان امروز این سوال پیش می آید که شما برای چه رژیم سابق را تغییر دادید، بنابر این به بهانه پرداختن به فرم نباید از محتوای فیلم غافل شد.

انتقاد محتوایی از موفق ترین فیلم جشنواره

این منتقد و کارشناس سینما در خصوص فیلم" شبی که ماه کامل شد" ساخته خانم نرگس آبیار ابراز داشت: گذشته از ایرادات فرمی و فیلمنامه ای، مشکلی که ما در این فیلم می بینیم این است که تنها قرائت اسلام تکفیری در آن معرفی می شود و حتی کار به جایی می رسد که مظلومیت اسلام را ما از زبان تروریست های تکفیری مثل عبدالمالک ریگی می شنویم و حال آن که روایت و قرائت مقابل آن اصلاً مطرح نمی شود.

"ماجرای نیمروز 2، رد خون" ؛فیلمی جذاب با رویکرد انقلابی

وی همچنین به تمجید از آخرین ساخته محمد حسین مهدویان پرداخت و گفت:هر چند فیلم "ماجرای نیمروز2، رد خون" به لحاظ انسجام سینمایی ضعیف تر از ماجرای نیمروز یک بود ، اما داستان و درام آن مخاطب را با خود همراه می کند، ضمن آن که امتیاز اصلی این فیلم نسبت به قبلی این است که وارد اردوگاه و مناسبات منافقین می شود و چیزهایی را به تصویر می کشد که ما در گذشته از منافقین در پرده سینما ندیده بودیم.

وی افزود: البته فیلم دارای ایراداتی است و دیالوگ پایانی آن هم بر اساس منطق فیلم مناسب نیست اما با این حال جواد عزتی در نقش صادق، شخصیت پردازی خوبی شده و عصبانیت و تغییر روحیه او هم پس از گذشت هفت سال از قضایای ماجرای نیمروز یک طبیعی است.

صراحت بیان فیلمساز در "دیدن این فیلم جرم است"

رییس مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی همچنین در خصوص فیلم " دیدن این فیلم جرم است" اظهار داشت: سردرگمی موجود در فیلم ناشی از وضعیت خاص امروز ماست و ما در این فیلم با وجود همه ایرادات و ضعف هایی که دارد، یک بغض فروخفته نیروهای مؤمن و انقلابی را شاهد هستیم.

وی گفت: هر چند که فیلم بد شروع می شود و شخصیت پردازی های آن نیز چندان خوب نیست اما با همه این ایرادات، فیلمساز جوان توانسته حرفش را به صراحت بزند و این گونه آثار به نظرم در شرایط کنونی با وجود انتقادات عده ای باید ساخته شود.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha