جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کهوند

حوزه/ حجت الاسلام کهوند گفت: از دلایل مهم اوضاع نامناسب کشور در فضای مجازی قرار گرفتن تحت سلطه دشمن و رها نمودن مبانی عقلی و شرعی در این فضا است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمد کهوند، شامگاه جمعه در کارگاه آموزشی فضای مجازی و سواد رسانه که در خوانسار برگزار شد، با اشاره به علل و عوامل برخورد منفعلانه با فضای مجازی در کشور اظهار کرد: از دهه هفتاد با ورود اینترنت به کشور و پس از آن در دوره ای که شبکه های اجتماعی رونق یافت، موضع ما نسبت به این محصولات و تکنولوژی ها منفعلانه بوده است.

وی افزود: از زمان همه گیر شدن این ابزار، با آسیب ها و چالش هایی رو به رو شده ایم و علت عمده این انفعال نیز عدم شناسایی موضوع و عدم شناخت مبانی دینی در مواجه با موضوع بوده است.

این کارشناس رسانه با بیان این که یکی از دلایل عدم شناخت موضوع مسئله ابزارشناسی است عنوان کرد: به طور کلی تفاوت ابزارها از چند جهت می باشد، از جمله این که ابزارها یا بسیط بوده و یا غیربسیط می باشند وابزاری که بسیط است یعنی خوبی و بدی آن در یک چیز بوده و قابل تفکیک نیست.

وی اضافه کرد: ابزار غیربسیط نیز ابزاری است که خوبی و بدی آن قابل تفکیک است و از یک جهت فرصت بوده و می توان خوبی ها و بدی های آن را جدا نمود و بر همین اساس رسانه ها در این دسته قرار می گیرند، لذا رسانه از این جهت فرصت است که می توان خوبی های آن را نگه داشت و بدی های آن را دور ریخت.

حجت الاسلام کهوند با تاکید بر وجه دوم تفاوت ابزارها تصریح کرد: این وجه از تفاوت رسانه در مدیریت و کاربری است و از این جهت ابزارها سه دسته می باشند؛ دسته اول ابزارهایی هستند که مدیر و کاربر یک نفر است و دسته دوم ابزارهایی هستند که علاوه بر کاربر، شخص ثالث دیگری نیز مدیریت را انجام می دهد.

 وی خاطر نشان کرد: مشکل این است که بیشتر اوقات شخص ثالث را در نظر نمی گیریم و این دسته خود به دو گروه تقسیم می شوند، بخش ثالث در این گروه ارتباط مدیر و کاربر را به هم نمی زند و دخالتی نمی کند، اما دسته بعد دسته ای می باشند که در آن کاربر فکر می کند محتوا را در دست دارد در حالی که کنترل محتوا به دست دیگران است.

این کار‌شناس فضای مجازی با اشاره به عدم اختیار کامل افراد در شبکه های اجتماعی عنوان کرد: این که منکرات در کشور منتشر می شود، اما معروفات به دست مردم نمی رسد و یا این که شایعات و شبهات توزیع می شود، اما مطالب مخالف آن به اندازه شبهه و شایعه توزیع نمی گردد، نشانه های حاکی از این مسئله است که مدیریت محتوا به دست مدیر و کاربر به تنهایی نمی باشد.

وی افزود: اگر مدیر یک نرم افزار یا شبکه اجتماعی اراده نماید می تواند محتوایی را به دست مخاطب برساند و یا محتوای دیگری را مخاطب دریافت نکند و کاربر هم نمی تواند کاری در این باره انجام دهد، لذا این نکته بسیار حائز اهمیت است که کاربر بداند مدیر نرم افزار یا شبکه اجتماعی که از آن استفاده می کند چه کسی است.

حجت الاسلام کهوند یکی از دلایل مهم اوضاع نامناسب کشور در فضای مجازی را قرار گرفتن تحت سلطه دشمن و رها نمودن مبانی دانست و گفت: به عنوان نمونه مدیر اسرائیلی اینستاگرام به برخی از پیام ها اجازه بارگزاری، نشر و توزیع نمی دهد و یا حتی به دلیل اثرگذاری برخی از پیام ها، آنها را حذف کرده و در برخی موارد اقدام به حذف صفحه کاربر می نماید.

وی اضافه کرد: نکته سوم در تفاوت ابزارها این است که ساختار ابزار به آن  جهت می دهد، در حالی که ما اصلا به این مقوله توجه نکرده ایم و بر اساس همین نکته باید بدانیم که اقتضاء شبکه های اجتماعی عکس محوری که مبتنی بر لایک و دنبال کننده هستند این است که افراد در این فضا لحظه نگار، خودنما، خودمحور و خودپسند  شوند.

این کارشناس رسانه عدم توجه به ساختارها در فضای مجازی را موجب بروز مشکل عنوان کرد و ادامه داد: این که در جمع های خانوادگی همه مشغول گوشی همراه خود هستند و یا مادر بیشتر وقت خود را با گوشی همراه می گذراند ناشی از اقتضاء این ابزار است.

وی افزود: در این فضا موضوع شناسی بسیار مهم است در حالی که ما موضوع را درست نمی شناسیم و مسئله دوم مبنا است و متاسفانه در مبانی بدتر از موضوع شناسی عمل کرده ایم و از همین رو است که در این فضا طبق هیچ مبنای عقلی و شرعی عمل نمی کنیم.

حجت الاسلام کهوند کار ایجابی در فضای مجازی را با نگاه  به آیه  شریفه "و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة" تبیین کرد و افزود: عبارت "ما استطعتم" شامل همه امور اعم از سخت افزار و نرم افزار می شود، اما ما این آیه را تنها در جنگ سخت کاربردی کردیم و در جنگ نرم انواع و اقسام نرم افزارهای دشمن را در خانه های خود راه داده ایم.

وی خاطر نشان کرد: درباره کار سلبی نیز با نگاه به آیه شریفه "ولن يجعل الله الكافرين علي المومنين سبيلا ؛ خداوند هرگز بر مؤمنان، راه تسلطی برای کافران قرار نداده است "، اما ما با این نحو پذیرش واستفاده از اینترنت و نرم افزارها، سلطه تمام عیار دشمن را بر خود پذیرفته ایم و متاسفانه شرایطی که ایران طبق آن اینترنت را پذیرفته نیز شرایط بسیار خفت باری بوده است.

این کار‌شناس فضای مجازی تاکید کرد: در همین ماجرای پذیرش اینترنت تا امروز که با ورود انواع نرم افزارها و استفاده از شبکه های اجتماعی مواجه هستیم آیه نفی سبیل به عنوان یک مبنا رعایت نشده است.

وی هم چنین با اشاره به خطبه 27 نهج البلاغه که در آن امیرمومنان(ع) می فرماید: ملتی که در خانه خود مورد هجوم قرار گیرد ذلیل خواهد شد؛ عنوان کرد: برمبنای همین بخش از خطبه، ما در جنگ سخت صدها کیلومتر بیرون از مرزهای خود می جنگیم، اما در جنگ نرم، جنگ را به خانه های خود آورده ایم.

حجت الاسلام کهوند مطالبات رهبر انقلاب پیرامون فضای مجازی را دو نوع بیان کرد و گفت: دسته ای از مطالبات حاکمیتی است، اما مخاطب آن، همه می باشند، از جمله سلب سلطه دشمن از فضای مجازی، رساندن فاوای ایران به تراز بالای جهانی، اهتمام ویژه به سالم سازی فضای مجازی و حفظ امنیت همه جانبه فضای مجازی کشور در این دسته قرار دارند.

 وی افزود: یک دسته دیگر مطالبات نیز مربوط به بخش کاربری است که شامل تبلیغ دین در فضای مجازی، پاسخ گویی به شبهات، ارتقاء سواد رسانه بوده و البته باید  گفت مطالبات حاکمیتی کمتر مورد توجه عموم بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha