پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محسن مهاجرنیا

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: انقلاب های جهان به واسطه قانونی شدن ایده هایی که بر اساس آن انقلاب شکل گرفته به پایان می رسند، اما انقلاب اسلامی ایران به واسطه احکام الهی و آموزه های دینی و پشتوانه مردمی چهلمین بهار خود را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا شامگاه چهارشنبه در نشست علمی «نقش حوزه علمیه در گام دوم انقلاب باعنایت به بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب» در سالن جلسات مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران اظهارداشت: انقلاب اسلامی ما برخاسته از درون دین است. یعنی دین آن را به وجود آورده و برایش برنامه ریزی و تئوری ریزی کرده است.

وی افزود: اصل دین و سیاست از اصول انقلاب است و همواره تلاش شده این دو هویت با یک دیگر همگرایی داشته باشند، هر چند دین و سیاست در جاهایی با یک دیگر واگرایی داشته اند ولی باید دانست به لحاظ حقوقی و قانونی این دو هویت دو بال اصلی انقلاب هستند که اگر هر کدام آسیب ببیند هویت انقلاب آسیب می بیند.

عضو هیأت علمی علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر این که اگر هویت دینی و یا هویت سیاسی انقلاب آسیب ببیند در حقیقت هویت انقلاب، آسیب دیده است، عنوان کرد: این دو هویت و پدیده را باید در ظرف زمان و مکان مورد بررسی قرار داد. یعنی باید از لحاظ داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: وقتی دیانت و سیاست انقلاب اسلامی را طی ۴۰ سال گذشته می نگریم می بینیم به سبب چالش ها، دشمنی ها و مشکلات داخلی و خارجی دارای رشد و افول بود. هدف اصلی، همگرایی میان دین و سیاست بوده است ولی به سبب دشمنی های داخلی و خارجی در بخش هایی نیز واگرایی رخ داد. یعنی در جاهایی مسائل با دین و در جاهایی نیز با سیاست سازگار نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با یادآوری این موضوع که مطرح شدن مسائلی مانند دولت دینی یا دین دولتی نشانگر آن است که در جاهایی میان دین و سیاست سازگاری خوبی رخ نداده، گفت: در مجموع می توان گفت که پس از گذشت ۴۰ سال انقلاب توانسته اصالت دینی خود را حفظ کرده و رویکرد آن نیز اسلام سیاسی باشد. همین دو هویت و اصالت نیز سبب ماندگاری آن شد.

وی اضافه کرد: امروزه حتی دشمنان نیز بر وجود اصالت دینی و اسلام سیاسی انقلاب اعتراف می کنند. برای نمونه رییس جمهور آمریکا اخیراً گفته «طی ۴۰ سال گذشته ایران بزرگترین خطر برای ما و غرب بود.» وقتی دشمنان چنین سخنانی را بر زبان می آورند می توان نتیجه گرفت که اصالت دینی و اسلام سیاسی ما حفظ شد.

این استاد حوزه تصریح کرد:آیا اگر تنها به دین و یا تنها به سیاست کار داشتیم، دشمنان ما را بزرگترین خطر می دانستند؟ تنها به سیاست کار داشتیم مانند سایر کشورها مطیع آن ها شده و خطری برایشان نداشتیم و اگر تنها به دین کار داشتیم مانند گروه تروریستی داعش می شدیم که نه برای خود و نه برای دیگران هیچ سود و منفعتی ندارد و عاقبت آن نیز از بین رفتن است.

این محقق ادامه داد: اعتراف دشمنان نشان می دهد ما اصالت و هویت دینی و سیاسی خود را حفظ کرده ایم. امروزه جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین برند مبارزه با استکبار، استعمار، استبداد و… شناخته می شود و دیگران از آن الگو برداری می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به گام اول نیز اشاره می کنند، به طوری که چنین برداشت می شود که تفسیر گام اول بیش ازگام دوم است متنهی هدف، گام دوم است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی افزود: معظم له در آغاز بیانیه خود می گویند هیچ ملتی چهل سال پای انقلاب نمی ایستد؛ این مسئله مهم و اساسی است که رهبر معظم انقلاب این نکته را جدی می دانند که مردم پس از گذشت چهل سال انقلاب باز هم خود را انقلابی می دانند در حالی که سایر انقلاب ها پس از تبدیل کردن ایده ها به قانون تمام می شوند.

وی بیان کرد: پیام مقام معظم رهبری باید نقطه به نقطه تحلیل و تفسیر شود و برای این گام مهم برنامه ریزی شود.

در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین حجت‌الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه به ایراد سخن پرداخت و طرح موضوع کرد.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha