شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ آیت الله اراکی با بیان این که اهل بیت پیامبر(ص) عامل وحدت جامعه اسلامی هستند، گفت: طبق آمار حدود ۳۰۰ میلیون سید در سراسر جهان زندگی می‌کنند و در ایران اسلامی تا جایی که آمار ثبت کرده اند ۶ میلیون سید از شیعیان و اهل سنت حضور دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محسن اراکی، امروز در همایش بزرگ سادات شیعه و سنی، در اجلاس سران تهران، با تاکید بر حفظ و انسجام وحدت بین مذاهب اسلامی، اظهار داشت: در منابع دینی ما بر این نکته تاکید شده است که وجود پیامبر و اهل بیت او محور وحدت جهان اسلام هستند.

وی افزود: همان طور که در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران آمده است که "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا" و همچنین در روایات مختلف آمده که بیعت با رسول الله بر سمع و طاعت بود و نعمت وجود پیامبر(ص) وجودی مستمر است و منحصر به دوران معاصر پیامبر نیست و این نعمت منشا اخوت و وحدت جامعه اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: یکی از جلوه‌های تداوم وجود نبی اکرم از طریق فرزندان و نسل ایشان در جامعه اسلامی است. این نعمت علت برادری میان مسلمانان است و باید شکرگزار آن بود.

عضو خبرگان رهبری گفت: به همین علت مجمع تقریب مذاهب اسلامی به این نتیجه رسید که مهم ترین ابزار های کاربردی برای رسیدن به وحدت بازگشت به همین نعمت الهی است. لذا معتقدیم که سادات و اولاد فاطمه زهرا(س) می توانند نقشی اساسی در ایجاد وحدت حقیقی ایفا کنند.

آیت الله اراکی تصریح کرد: طبق آمار حدود ۳۰۰ میلیون سادات در سراسر جهان زندگی می‌کنند و در ایران اسلامی تا جایی که آمار ثبت کرده اند ۶ میلیون سادات از شیعیان و اهل سنت حضور دارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: به همین علت سادات می توانند بهتر از کسان دیگر به احیای ارزش های پیامبر و دین خدا بپردازند.

وی ابراز کرد: هدف از اجتماع سادات این است که رابطه بین اولاد فاطمه زهرا(س) بیشتر تقویت شود و به کمک یکدیگر به صیانت از ارزش های جامعه اسلامی بپردازند و در رشته ها و زمینه های مختلف فعالیت کنند، البته ما اول راه هستیم و نباید محدود به این اجتماعات ماند و چراغ راهی است تا نهاد های آموزشی و تبلیغی از آن استفاده کنند.

آیت الله اراکی، اهل بیت پیامبر(ص) را عامل وحدت جامعه اسلامی دانست و گفت: در روایات مشترک بین شیعه و سنی مانند "لا يؤمن أحدكم حتى أكون أحب الیک من نفسه و اهل احبه من اهله" این اصل آمده است و مورد اتفاق همگان است.

وی افزود: این عصری که در آن هستیم که به آن عصر امام خمینی می گوییم دورانی است که امت اسلام دوباره احیا شده و تداوم این عصر به دست حضرت آیت الله خامنه ای است و در کشورهای دیگر مانند سید حسن نصر الله پرچم دار علیه ظلم و استکبار هستند و همه این ها پیروزی ها و استقامت در برابر زیاده خواهان به برکت وجود مبارک اهل بیت(علیهم السلام) است.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha