جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسن صدرایی عارف در کارگاه آموزشی روزنامه نگاری آنلاین

حوزه/ صدرایی عارف، با بیان اینکه روزنامه‌نگاری آنلاین یکی از تأثیرگذارترین شغل‌ها در جامعه است، گفت: روزنامه‌نگاری آنلاین یکی از عرصه های مهم جبهه انقلاب است که باید جوانان انقلابی آشنا به فضای رسانه‌ای، در آن عرصه مهم، ورودی جدی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری «حوزه»، در کارگاه آموزشی «آشنایی با روزنامه‌نگاری آنلاین»، با بیان اینکه در مطبوعات ایران 2 جریان غالب وجود دارد، اظهارداشت: «روشنفکری» و «انقلابی»، دو جریان حاکم بر مطبوعات ایران است که حول محور موضوعات مختلف جریان سازی می کنند.

وی با بیان اینکه عرصه اطلاع رسانی امروز بر عهده دو جریان غالب است، گفت: «خبرگزاری ها» و «شبکه های مجازی» دو جریان غالب در فضای جامعه بین المللی است که روز به روز دستخوش تغییرات جدیدی می شوند.

صدرایی عارف، با اشاره به اینکه روزنامه‌نگاری آنلاین یکی از تأثیرگذارترین شغل‌ها در جامعه است، پیرامون ویژگی‌های روزنامه‌نگاری آنلاین، گفت: قابلیت پخش هم‌زمان، چندرسانه‌ای و تعاملی بودن بخشی از ویژگی‌های روزنامه‌نگاری آنلاین است که لازم است هر جوانان جریان انقلابی به این عرصه ورود کند.

سردبیر خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه ژورنالیسم آنلاین، می‌تواند با به روزرسانی اخبار فوری و حوادث در زمانی که رخ می‌دهند، جامعه را دچار شک خبری کند، افزود: ژورنالیسم آنلاین از المان‌های دیگری به نام مالتی مدیا برای تأثیرگذارتر کردن اخبار خویش استفاده کند که می‌تواند مشتمل بر متن، عکس، گرافیک، صدا، تصاویر ویدیویی و... باشد.

وی به دیگر ویژگی‌های روزنامه‌نگاری آنلاین، اشاره کرد و اظهارداشت: سرعت، منابع نامحدود، شهروند خبرنگار، شخصی و تخصصی شدن، از دیگر ویژگی‌های روزنامه‌نگاری آنلاین است.

صدرایی عارف، ارزش‌های خبری در روزنامه‌نگاری آنلاین را «در بر گیری»، «شهرت»، «برخورد، کشمکش، اختلاف و درگیری»، «استثنا، شگفتی و عجیب بودن»، «بزرگی و فراوانی»، «مجاورت» و «تازگی» عنوان کرد.

این مدرس سواد رسانه‌ای، ارزش خبری «در بر گیری» را مورد بررسی قرار داد و با اشاره به اینکه خبرهایی که برای بخش قابل‌توجهی از مخاطبان اهمیت داشته باشد دارای ارزش «دربرگیری» هستند، گفت: در ارزش خبری «دربرگیری» باید خبر منتشر شده بر بسیاری از افراد جامعه تأثیرگذار باشد! حال آنکه مهم نیست این تأثیر مثبت یا منفی و مستقیم یا غیرمستقیم بگذارد.

وی در رابطه با ارزش خبری «شهرت»، توضیح داد: اشخاص، اشیا، مکان‌ها، نهادها و مفاهیمی که دارای «شهرت» هستند، از ارزش خبری برخوردار می‌باشند.

صدرایی عارف، در توضیح سومین ارزش خبری «برخورد، کشمکش، اختلاف و درگیری»، با بیان اینکه «در بر گیری» در مورد رویدادهایی است که به‌نوعی تعادل مادی و معنوی جامعه را برهم می‌زند، اضافه کرد: شماری از این برخوردها میان افراد، گروه‌ها و ملت‌ها صورت می‌گیرند و برخوردها عموماً به شکل انسان علیه انسان، انسان علیه محیط و طبیعت، فجایع طبیعی و حوادث مربوط به حیات‌وحش هستند.

این مدرس سواد رسانه‌ای، به چهارمین ارزش خبری «استثنا، شگفتی و عجیب بودن» اشاره کرد و گفت: این نوع رویدادها از وجه غیرعادی و یا عجیب و استثنایی بودن، دارای ارزش خبری هستند؛ به طور کلی خوانندگان اخبار، رویدادهای نادر تحت عنوان «ترین ها» می‌شناسند.

سردبیر خبرگزاری حوزه، در رابطه با ارزش خبری «بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار»، گفت: این ارزش خبری عمدتاً به ارقام و اعداد مربوط می‌شود و فرق نمی‌کند این ارقام مربوط به چیست! هرچه تعداد ارقام بزرگ‌تر باشد، چون جنبه فراگیری آن اهمیت پیدا می‌کند، از ارزش خبری بیشتری نیز برخوردار خواهد شد.

صدرایی عارف، با بیان اینکه مخاطبان رسانه‌ها ترجیح می‌دهند که ابتدا از خبرهای مربوط به محله، شهر، کشور و کشورهای هم‌جوار خود اطلاعات کسب کنند، اظهارداشت: «مجاورت» به لحاظ ارزش خبری در دو شکل «مجاورت جغرافیایی» و «مجاورت معنوی» مورد گزینش قرار می‌گیرد.

این مدرس سواد رسانه‌ای، در پایان با بیان اینکه دانستن اینکه یک رویداد، چه وقت به وقوع پیوسته، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: «تازگی» یکی از مهم‌ترین ارزش‌های خبری است که روزنامه‌نگاران آنلاین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha