پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر قالیباف

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قطعا تصویب و پیوستن به FATF و cft و پالرمو به نفع ما نیست، آمریکا دست از سر ما برنمی دارد. کسانی که ما را متهم می کنند چرا پا روی دُم آمریکایی ها می گذارید، به آنها می گوییم که دُم همایونی آمریکا کجا نیست که ما هرکجا پا می گذاریم، دُم آنها هست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، محمد باقر قالیباف، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان، در مرکز آموزش های کاربردی حوزه، اظهار کرد: اگر از من سؤال کنید چالش امروز کشور چیست؟ می گویم ما امروز ناکارآمدی و چالش مدیریتی و اشباع ناکارآمدی داریم، حرف گزافی نگفته ایم.

وی بیان کرد: ریشه این نارکارآمدی به دو بخش برمی گرد، نخست اینکه افراد خود قابلیت و توان فردی نداشته و در حوزه مدیریت ضعیف هستند و بخش دوم اینکه گروه و دسته ای هستند که چون در باورها دچار مشکل هستند باعث این ضعف ها می شود. وقتی اندیشه ای مبنای اسلامی ندارد و منطبق بر اسلام نیست و ریشه در مکاتب انسان ساز دارد ،با آن تفکر نمی شود، تفکر امام را دنبال کرد.

قالیباف ابراز کرد: برخی اوقات هر دو مشکل یکجا هست و نتیجه آن می شود این که آمریکا، کدخدا شده و مبانی تغییر پیدا می کند؛ ما همچنین در حوزه ساختارها دچار مشکل هستیم و حتی برخی از نهادهای انقلابی که شکل گرفته اند نیز دچار مشکل شدند و این چالش بزرگ ما هست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: سه عنصر باورها، مردم و جوانان برای ایجاد دولت سازی اسلامی  که زمینه جامعه سازی اسلامی و در نهایت تمدن سازی است، حائز اهمیت بوده.

وی با بیان اینکه این چالش ها و مشکلات امروز کاملا قابل حل است، ولی زمان بر خواهد بود، اذعان کرد: در حوزه عملی حتی با وجود این مشکلات و تحریم ها کشور می تواند مسیر پیشرفت خود را پیش ببرد اگرضعف ها را رفع کنیم.

قالیباف ابراز کرد: هرچیزی که تهدید است، می تواند یک فرصت باشد و بلعکس؛ روزی عده ای می گفتند که اگر ارز 3 هزار تومانی دو برابر شود، صادرات بسیار قوت می گیرد، این حرف، از نظر علمی و کارشناسی درست بود، ولی چه شد که با افزایش چند برابری قیمت ارز این اتفاق نیفتاد، اینجاست که مشکل مدیریتی و بروکراسی وجود دارد، لذا با این ضعف، کف ناکارآمدی در جامعه ایجاد می کند

* تحریم ها حداکثرسهم 30 درصدی در مشکلات دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اولویت حل مشکلات کشور به نظر من رفع ناکارآمدی مدیریتی در کشور است؛ انتظار عوام از تمدن سازی این است که حداقل امکانات و رفاهیات را داشته باشند، آنها  تعریف کاملی ندارند، بنابراین باید مشکل ناکارآمدی مدیریتی را حل کرد.

قالیباف تصریح کرد: در برابر ما چالش اندیشه ای، چالش کارکردی و چالش کارآمدی وجود دارد که معتقدم باید برای حل مشکلات ابتدا چالش کارآمدی را باید حل کرد.

وی خاطرنشان کرد: من قبول ندارم که فقط تحریم ها این مشکلات را در کشور ایجاد کرده است، براساس مطالعات و پژوهش هایی که انجام دادیم، 30 درصد فشار تحریم هاو 70 درصد ناکارآمدی و مشکلات داخلی ریشه معضلات است.

* پیرشدن سیستم مدیریتی کشور چالش بزرگ است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: امروز متاسفانه مبنای جوان گرایی در پست های مدیریتی، فرد 50 ساله است، این در حالی است که در زمان جنگ تحمیلی، مبنای جوان گرایی سن 20 ساله بود. پیرشدن سیستم مدیریتی کشور چالش بزرگی است.

وی با بیان اینکه امروز در کشور دستگاه های نظارتی به اندازه ای زیاد شده است که در برخی اوقات خود مانع فعالیت هستند، گفت: متاسفانه وجود این دستگاه های نظارتی خاصیتی ندارد، چرا که این دستگاه های نظارتی رسالت خود را به درستی  انجام نمی دهند.

قالیباف اذعان داشت: من معتقدم باید شهر و کشور را خوب بسازیم تا افراد خوب بندگی کنند؛ امروز متاسفانه تعریف از کار جهادی، کار بزن و برویی تعبیرمی شود و نظم و ساختار جایگاهی ندارد، ما معتقد  به عقل  متصل به وحی هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره fatf  و پالرمو و اعتقاد شخصی اش گفت: هیچ وقت یک حرف منطقی خوب و متقنی در این زمینه بیان نشد و موافقین با تصویب، از این ضعف استفاده کردند.

قالیباف اظهار داشت: FATF یک NGO بین الدولی است و اصلا در سازمان ملل نیست، پایه گذاری FATF بیست سال قبل انجام گرفته است، حس من این است که پالرمو و FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام رای نمی آورد، ولی باید تکلیف خود را برای ادامه مسیرانقلاب نسبت به این سلاح جبهه استکبار مشخص کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا تصویب و پیوستن به FATF و cft و پالرمو به نفع ما نیست، آمریکا دست از سر ما برنمی دارد. کسانی که ما را متهم می کنند، چرا پا روی دُم آمریکایی ها می گذارید، به آنها می گوییم که دُم همایونی آمریکا کجا نیست که ما هرکجا پا می گذاریم، دُم آنها هست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha