پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 19, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر لزوم ورود به فضای مجازی، درباره بیایه اخیر مقام معظم رهبری گفت: حوزه علمیه باید در زمینه سرفصل ها و توصیه‌های اساسی ۷ گانه در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده که در این بیانیه آمده است، برنامه ریزی، و با سربلندی اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در همایش فاطمی و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد، گفت: باید کاری کرد که در جامعه احساس شود که حوزه با مردم و مردم با حوزه هستند تا دشمنان انقلاب، امیدی برای جدایی مردم و روحانیت نداشته باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه اشاره می کنند که اگر آن روز چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه‌ی جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقه‌ی غرب آسیاو حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته‌ی حزب‌الله و مقاومت در سراسر این منطقه است؛ این سخن مطلب مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به اهمیت مطالبات رهبر معظم انقلاب اشاره و خاطر نشان کرد: علم و پژوهش از جمله این مطالبات است که دانش های حوزوی و علوم انسانی، تجربی، ریاضی و... را شامل می شود که می بایست نسبت به آن اهتمام ورزید.

مدیر حوزه علمیه خراسان از تعبیر بی نظیر مقام معظم رهبری درباره معنویت و اخلاق در این بیانیه گفت و ابراز کرد: حوزه علمیه باید در زمینه سرفصل ها و توصیه‌های اساسی 7 گانه در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده که در این بیانیه آمده است، برنامه ریزی، و با سربلندی اقدام کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم توجه به فضای مجازی و حضور طلاب علوم دینی در این عرصه، یادآور شد: شبیخون فرهنگی و تهاجم هایی که به اسلم می شود را باید در عرصه فضای مجازی پاسخ داد که این امر با آموزش محتواسازی و شناخت این عرصه ممکن است.

وی با اشاره به آیه «وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلي‏ فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ(16/ انفال)»، اظهار کرد: اگر به فضای مجازی و جنگ نرم پشت کنیم، مشمول این آیه خواهیم شد. امروز جنگ است و نمی بایست منتظر معجره بود زیرا هر کسی باید امتحان خودش را بدهد همانطور که امام حسین(ع) که دردانه خلقت بود، بزرگترین امتحان را داد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت های تحولی در سه سال گذشته در این حوزه اشاره و خاطر نشان کرد: پژوهش، زیربنای اجتهاد و هر فعالیت تحولی در حوزه علمیه است زیرا حفظ کردن متون درسی خلأ را پر نمی کند و به سوال های پاسخ نمی دهدغ بر همین اساس سامانه ای برای پژوهشگران ایجاد شده و تا کنون بیش از 650 محقق حوزوی در خراسان ثبت نام کرده اند.

وی افزود: البته آمار شرکت 2 هزار و 600 نفر در فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان نیز به سرمایه نیروی انسانی خوب این حوزه اشاره دارد که متاسفانه برخی بی انصافها نمی خواهند این سرمایه حوزوی را ببینند.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین با تاکید بر ویژگی های علمی، سیاسی، بصیرتی، تهذیبی، اخلاقی و... برای یک طلبه، اظهار کرد: نظام آموزشی باید به گونه ای باشد که همه این امور را شامل شود و در برگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه اگر شیخ انصاری می خواست به متون قدیم اکتفا کند، علم می مرد و بر همین اساس باید به دنبال تولید علم بود، ضمن تاکید بر توجه به تلاش های گذشتگان و ارائه متونی برای شرایط و مقتضیات زمان خود، ابراز کرد: باید با روان سازی متون و دوری از لغات مغلق و غامض، به دنبال تولید محتوا با توجه به شرایط و اقتضائات حال به صورتی هدفمند، کارآمد و به روز بود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha