جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اگر درمشکلات و تحریم ها امید و دل به بیگانگان دادیم که آنها تحریم ها را رفع خواهند کرد، گرفتار خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله مصباح یزدی عصر امروز در دیدار مدیران، اساتید و طلاب مدارس عملیه شهید صدوقی فاز 5 و  امام موسی کاظم(ع) که در سالن اجتماعات مؤسسه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، گفت: راز این که خدا انسان را خلیفه خود در زمین قرار داد به دلیل اهمیت مسئله عبودیت و بندگی است و این خدا این ظرفیت را دراختیار بشر قرار داده که از طرفی به بالاترین  مقام برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: همه شادیها، غمها، فداکاریها و ... زمینه ای برای انتخاب افراد است که چه راهی را انتخاب کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: معتقدیم که انسان در معرض انواع آزمون های ریز و درشت قرار دارد تا معلوم شود که چه کسی در برابر  بلا ها به سلامت عبور می کند.

ایشان عنوان کرد: اگر در این مسیر، راه درست را انتخاب کردیم به سلامت می رسیم. درخلافت الهی بودن این طور نیست که همه خلیفه خدا باشند، بلکه انتخاب راه با انسان است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: معتقدیم خدا برای رسیدن انسان به بالاترین مقام ها ابزارهایی مانند عقل و وحی را در اختیارش گذاشته است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: برای رسیدن به مقامات عالیه نفسانی تنها دانستن و شناخت کافی نیست؛ چون کفار هم داشتند، ولی این افراد عامل مهم انگیزه را نداشتند. باید درکنار معرفت، انگیزه رفتاری و اختیاری را هم داشته باشیم.

ایشان عنوان کرد: هر کاری انسان شروع می کند، برای نفع بردن است و این نفع بردن برای رجاء و خوف است، وقتی خدا انبیاء را فرستاد با دو عامل خوف و رجاء به سمت مردم فرستاد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: انسان هم نیازمند به معرفت، انگیزه و تربیت برای مسیر بهتر است. عقل داده تا از آن برد کند، نه این که کلاه برداری کند و سیاست های شیطانی را بکار بگیرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: خدا در دوره ای از تاریخ همه را در یاری کردن دینش امتحان کرد، هر کس بندگی کرد بود و به وعده الهی ایمان داشت، از آزمون سربلند بیرون آمد.

ایشان عنوان کرد: امروز هم مردم را در آزمون دیگر برای یاری دین دعوت کرده و فرمود برای یاری دین خدا، در عین حال که خود را مجهز می کنید، ولی به سلاح و نیروی خود تکیه نکنید، بلکه امید و توکل به خدا داشته باشید.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در گرفتاریها نباید به بیگانه دل بست، بلکه باید تکیه  و توکل به خدا باشد، دراین صورت است که پیروز هستیم، اگر درمشکلات و تحریم ها  امید و دل  به بیگانگان دادیم   که آنها تحریم ها را رفع خواهند کرد، گرفتار خواهیم شد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: این فرصت در حال حاضر دراختیار ما است در طول تاریخ، شرایط رشد بشریت در هیچ شرایطی مانند این زمان نبود، از طرفی میراث همه انبیاء در اختیار ما است. اگر ما بودیم صدر اسلام و گرفتار مشکلات اقتصادی می شدیم، شکست می خوردیم. تاریخ درس عبرت برای همه است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: امام راحل یکی از اساتید در قم بود. بسیاری از مراجع فعلی شاگرد اساتید دیگر بودند، کسی امام راحل نمی را شناخت. زندگی شان به سختی می گذشت. مشکلاتی ایشان داشت که سایر اساتید نداشتند. به دلیل مباحث عرفانی و فلسفی ایشان، مخالف زیاد داشتند.

ایشان عنوان کرد:  امام راحل به چه اعتمادی علیه بزرگترین ارتش خاورمیانه قیام کرد. تنها تکیه شان وظیفه شرعی، دینی و الهی بود.

آیت الله مصباح یزدی گفت: وقتی حاج مصطفی شهید شد، نزدیکان می ترسند چطور به امام راحل بگویند، آمدند روبروی ایشان نشستند و امام راحل گفتند« شهادت پسرم از الطاف خفیه الهی و مقدمه ای برای پیروزی است». کسی اشکی از ایشان ندید. این یعنی خلیفه الهی بودن.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر انسان نسبت به وحی الهی، سیره نبوی و علوی و... کوتاهی کند، باید خیلی بیچاره و بدبخت باشد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha