شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اخبار فرهنگی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

«عکاظ» هم به جمع موهنین حضرت ولی عصر عج پیوست

روزنامه سعودی «عکاظ» در مطلبی به ایرانیان، عقاید شیعیان و مساله ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اهانت کرد.عکاظ در مطلبی با عنوان «عقیده ایران، نه دخالت های ایران» به ایرانیان، عقاید شیعیان و مساله ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) توهین کرد و در ادعاهایی بی اساس مدعی شد: «ایران به هدف صیانت از مصالح و امنیت راهبردی خود در کشورهای سوریه، یمن و لبنان دخالت نکرده است. نظام تهران اصلا اینگونه فکر نمی کند بلکه نظامی است که به مراقد، مزارها، صدور انقلاب و خروج مهدی از زیر زمین اهتمام می دهد».این روزنامه در ادامه اهانت هایش آورده است: «هر نظامی که چنین عقیده افراطی داشته باشد، هرگز به دولت ملی و منافع راهبردی ایمان ندارد در نتیجه هیچ شریکی در جهان پیدا نمی کند و جهان در زمینه نقش امنیتی و اقتصادی در منطقه به آن اعتماد نمی کند».روزنامه مذکور در ادامه ادعا کرده است: «اسرائیل و روسیه به این درک رسیده اند که سال های ویرانی و جنگ در سوریه نمی تواند با وجود یک شریط افراطی نظیر ایران  پایان یابد. در حالی که روسیه از ابعاد راهبردی مختلف و اسرائیل از زاویه منافع امنیتی به قضیه سوریه می نگرد، ایران به فکر صیانت از مراقد است».عکاظ در پایان به عقاید ایرانیان نیز اهانت کرده و مدعی شده است که خطر واقعی دخالت های ایران نیست بلکه عقاید ایران است.

 

یک قرن تاریخ در نجف کشف شد

بیش از یک قرن تاریخ عراق در خانه «‌شیخ یوسف آکار» واقع در شهر مقدس نجف وجود دارد. این معلم بازنشسته طی ۵۰سال خانه‌ خود را مملو از عتیقه کرده ‌است. از تپانچه‌های مربوط به دوران حکومت عثمانی‌ها و یا بریتانیایی‌ها در این شهر تا ظروف آشامیدنی و سکه و عکس‌های تاریخی در این خانه نگهداری می‌شود.این موزه کوچک توجه تعداد کمی از علاقه‌مندان عتیقه را به خود جلب کرده است، اما «‌شیخ یوسف آکار» به ندرت برای موزه کوچک خود تبلیغ می‌کند چرا که این مکان کوچک قابلیت پذیرش بازدیدکننده را ندارد.این مرد ۸۰ ساله امیدوار است دولت مسئولیت این آثار را پس از مرگ او به عهده بگیرد.وی بیان کرد: «امیدوارم در پایان زندگی‌ام دولت مکانی را برای نگهداری این آثار در اختیارم قرار دهد … برای نجف، برای عراق».

 

صداوسیما از خیانت به آرای مردمی اعلام برائت کرد

دبیرپنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم: یکی از شرکت های وزارت ارتباطات در جذب و شمارش آرای مردمی تخلف کرده است. مسعود احمدی افزادی در گفتگو با روابط عمومی معاونت سیمای رسانه ملی با تاکید بر حفاظت از تک تک آراء و نظرات مردم در این بخش افزود: در حال حاضر کمیته بررسی فنی و مرکز صیانت و حفاظت سازمان صدا و سیما با همکاری پلیس فتا در حال پیگیری قانونی این موضوع برای برخورد با عامل یا عاملان تخلف در شرکت مذکور هستند.دکتر احمدی افزادی به سامانه چلچله به عنوان بستر نظرسنجی مردمی جشنواره تلویزیونی جام جم اشاره کرد و افزود: این سامانه توسط یکی از شرکت‌ها توسعه داده می‌شود و این شرکت در بخش کد دستوری از زیرساخت USSD مربوط به یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین شرکت‌های پردازنده کد‌های دستوری کشور استفاده کرده و طبیعتا تحت نظارت فنی سازمان تنظیم مقررات و فرکانس‌های رادیویی (ICT) که در واقع از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز دارد، همه امور خود را به انجام می‌رساند.دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم رای میلیونی مردم به برنامه‌ها و افراد شاخص تلویزیون در بخش‌های مختلف را مایه مباهات دانست و تصریح کرد: این رای بالا پیوند ناگسستنی مردم با رسانه ملی را نمایان و البته مسئولیت ما اهالی تلویزیون را نیز بسیار سنگین‌تر می‌کند تا بتوانیم با تلاش بیشتر و دقیق‌تر این پیوند را هرچه بیشتر مستحکم کنیم.

 

جام باشگاه‌های کتابخوانی به پله سوم رسید

جعفر توزنده‌جانی دبیر علمی این دوره از جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان پس از بررسی فعالیت ۱۵ هزار باشگاه کتاب‌خوانی در سراسر کشور برگزیدگان، تقدیرشدگان و برندگان مسابقه‌های بهترین فیلم موبایلی و بهترین نامه به نویسنده طی آئینی معرفی خواهند شد.دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره‌ی روال کاری این باشگاه‌ها گفت: در نخستین سال فعالیت این باشگاه‌ها تنها ۱۷ شهر در طرح مشارکت کردند. در این باشگاه‌ها ۱۲ تا ۱۵ نفر از کودکان و نوجوانان خوانش کتاب‌های کودک و نوجوان را آغاز می‌کنند و یک تسهیل‌گر در کنار آنها قرار می‌گیرد. ضمن برگزاری جلسات بررسی کتاب، ساخت یک فیلم و تهیه‌ی نامه به نویسندگان بخشی از فعالیت این اعضاست.وی از موفقیت باشگاه‌ها طی دوسال گذشته خبر داد: در سال نخست هزار باشگاه شکل گرفت. در سال ۹۶ ما شاهد راه اندازی ۳ هزار باشگاه جدید بودیم و حالا در پایان سال ۹۷ می‌توانیم از فعالیت ۱۵ هزارباشگاه در سراسر کشور خبر بدهیم.توزنده جانی درباره آئین اختتامیه سومین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان افزود: علاقمندان می‌توانند در این روز از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در مراسم حضور یابند. بعد از این مراسم نیز برنامه‌ی اکران فیلم برای نوجوانان باشگاه‌های برگزیده ترتیب داده شده است.

 

داعش فضای مجازی را قرق کرد

سرهنگ ترکی الحسن، پژوهشگر مرکز مطالعات «مداد» دمشق، از فعالیت گسترده داعش در فضای مجازی خبر داد و گفت: عناصر این گروه تروریستی طی ۵ سال گذشته ۹۰ هزار حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند.وی افزود: داعش از همان زمان تأسیس از شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری مانند شبکه «شموخ الإسلام»، «منتدی الاعتصام»، «السحاب» و «الملاحم» و  نشریه چاپی و الکترونیک «دابق» به زبان‌های عربی و انگلیسی و نشریه الکترونیکی «رومیه» برای نقل اخبار خود استفاده می کرد.محمد العمر، رئیس دانشکده رسانه  دانشگاه دمشق نیز در این باره گفت: کشورهای حامی داعش افراد این سازمان را به دیگر مناطق در جهان انتقال داده و هر لحظه ممکن است آنها از همان مکانها، فعالیت‌های خود را از سر بگیرند، استفاده از رسانهها  برای حفظ موجودیت خود در اذهان مردم برای داعشی‌ها مهم است.وی با بیان این که آمریکا با در اختیار داشتن کنترل اینترنت در جهان قادر به منع فعالیتهای رسانهای داعش است، تصریح کرد: عدم اقدام واشنگتن به این کار ثابت می‌کند آمریکایی‌ها در پی حفظ این رسانهها هستند.خبر دیگری نیز حاکی است، رامی عبدالله، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه از آزادی ۲۸۳ نفر از افراد داعش که فرماندهان این گروه تروریستی نیز در میان آنها دیده میشدند، از سوی نیروهای امنیت داخلی کرد سوریه موسوم به «آسایش» خبر داد.وی در این باره گفت: ده‌ها نفر از افراد داعش از زندان‌های شرق و شمال شرق سوریه آزاد شدند.

 

نجف بزرگترین پروژه جهان اسلام را کلید زد

حامد امیری مدیر پروژه طرح توسعه حرم علوی درخصوص آخرین وضعیت ساخت صحن حضرت زهرا (س) اظهار کرد: صحن حضرت زهرا (س) با زیربنای ۲۲۰ هزار متر مربع بزرگترین پروژه جهان اسلام است و برای ۱۰۰ هزار زائر و نمازگزار در نظر گرفته شده است.وی افزود: صحن حضرت زهرا (س) از نظر وسعت ۲۰ برابر مجموعه حرم امیرالمومنین (ع) است، مجموعا شامل ۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع فضای مسقف است، که در حال حاضر ۷۰ هزار متر مربع از فضای مسقف آن را ایجاد کردیم.امیری با بیان اینکه کمبود سرویس بهداشتی از جمله مشکلات حرم علوی در سال‌های گذشته بود، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ هزار چشمه سرویس بهداشتی و ۳۰۰ دوش حمام در حرم علوی ایجاد شده است.مدیر پروژه طرح توسعه حرم علوی درباره هزینه‌های این طرح گفت: تمام هزینه‌های تهیه مصالح برای ساخت این صحن از طریق کمک‌های مردمی و به طور کامل از ایران تأمین شده است.مدیر پروژه طرح توسعه حرم علوی تصریح کرد: امیدواریم که این اقدامات مقدمه‌ای برای ساخت صحن حضرت زهرا (س) در بقیع باشد.

 

الازهر برای چند همسری دست به خود شیرینی زد

شیخ احمد طیب شیخ الازهر روزگذشته در سخنانی ادعا کرد: چند همسری ظلم و بی عدالتی در حق زن است و در اسلام به عنوان یک اصل مطرح نمی شود.احمد طیب اظهار کرد: چند همسری در دین اسلام اصل نیست بلکه مقید به شرط و شروطی است.سخنان وی در محافل مختلف مصر جنجال به پا کرده است؛ به طوری که این اولین بار است که وی بدون هیچ شرطی از چند همسری به عنوان ظلم به زن یاد می کند.موضع شیخ الازهر درباره زنان با استقبال خانم «مایا مرسی» رئیس شورای ملی زنان مصر روبرو شد و وی در بیانیه ای از شیخ احمد طیب به دلیل بر زبان آوردن چنین سخنانی تمجید کرد.این مقام دینی مصر در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه اولین قضیه ای که به تجدید نیاز دارد، قضیه زنان است، تاکید کرد: مساله تعدد زوجات (چند همسری) در بیشتر اوقات ظلم و بی عدالتی در حق زنان و فرزندان است و جزو اموری است که به صورت صحیح درک نشده و دچار تحریف شده است.

 

پاریس برای حجاب، تریبون آزاد زد

مدیر مسئول روزنامه معتبر «لیبراسیون فرانسه» روز گذشته طی فراخوانی گسترده اعلام کرد که عصر روز ششم مارس برنامه ای تحت عنوان تریبون آزاد «حجاب» در محل سالن کنفرانس ساختمان این روزنامه واقع در مرکز شهر پاریس برگزار خواهد شد.خانم ویکتوریا فرانسیس مدیر مسئول و سر دبیر این روزنامه در ادامه گفت: ثبت نام جهت ارائه سخنرانی در این برنامه تلویزیونی روز چهارم ماه جاری یعنی دو روز قبل از برگزاری مراسم انجام خواهد شد و در بین علاقه مندان به شرکت در این برنامه به قید قرعه تعداد 20 نفر از خانم ها انتخاب خواهند شد.وی همچنین افزود سرفصل های اصلی این برنامه تریبون آزاد که برای اولین بار در تاریخ رسانه این کشور اتفاق خواهد افتاد موضوعاتی همچون «حجاب زنان»، «پوشش بانوان ورزشکار» و «راهکارهای مبارزه با اسلام هراسی» خواهد بود.

 

فرانسوی ها به یهودیان اخطار دادند

خرابی سنگ بنای یادبود قربانیان یهودی در شهر استراسبورگ (در مجاورت گورستان یهودیان) نشانه وجود گرایش های ضد یهودی در میان راستگرایان افراطی و گروه های اسلامگرا در فرانسه دارد.این سنگ بنا و گورستان در جای کنیسه ای بنا گذاشته که نازی ها آن را در سال 1940 سوزانده اند.فرانسه با 550 هزار تن بیش از هر کشور دیگر اروپایی یهودی دارد.با وصف گمانه زنی ها هنوز اطلاعی از هویت کسانی که سنگ بنا را خراب کرده اند در دست نیست.

 

مستبصر بزرگ مصری دارفانی را وداع گفت

"الدمرداش بن زكی مرسي العقالی" از مستبصران برجسته کشور مصر پس از عمری دفاع از مکتب اهل بیت(ع) دارفانی را وداع گفت. دمرداش العقالی در در سال 1930 در منطقه میانی صعید مصر در اقلیم "اسیوط" در روستای "عقال" زاده شد و دارای مذهب حنفی بود. وی تحصیلات دانشگاهی را شروع کرد تا این که در سال 1954 م از دانشکده حقوق دانشگاه قاهره در مقطع لیسانس فارغ التحصیل شد و مدت کوتاهی به وکالت پرداخت سپس به عنوان قاضی در وزارت دادگستری مصر منصوب شد و تا درجه قاضی دادگاه استیناف مصر پیشرفت کرد. در حدود سال 1957 م به عنوان رایزن وزارت کشور عربستان سعودی و معاونت از جانب قاضیان مصری برگزیده شد.وی سپس به مصر بازگشت و اندکی بعد به سبب اشتغال به کارهای سیاسی از دستگاه قضاء خارج شد و به حزب عمل مصر پیوست تا این که در سال 1984 م با اجماع اعضاء به عنوان نایب رئیس حزب پذیرفته شد. در سال 1986 م با حکمی از سوی رئیس جمهور مصر به عنوان عضو مجلس شورای مصر برگزیده شد. و در سال 1987م در انتخابات مجلس ملی مصر کاندیدا شد. با 127 هزار رأی که بالاترین تعداد بود به عنوان عضو پذیرفته شد و پس از آن به مطالعه بر روی امنیت عمومی پرداخت.کتاب "محاضرات عقائدیة" حاوی پنج سخنرانی دمرداش بن زکی العقالی است که او به هنگام دیدار از ایران به دعوت مرکز الابحاث العقائدیه کرد و انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) آن را منتشر کرد. پیکر این شخصیت برجسته شیعه مصری پس از تشییع در شهر قاهره به خاک سپرده شد.

 

آمازون به کتاب موهن ضداسلامی ایست داد

شرکت تجارت الکترونیک آمازون، عرضه کننده محصولات متنوع به سرتاسر دنیا، فروش کتاب موهن یک اسلام ستیز معروف انگلیسی را متوقف ساخت.فروش کتاب های تامی رابینسون، یک سیاستمدار اسلام ستیز بریتانیایی زمانی در آمازون متوقف شد که دو شبکه اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام نیز حساب کاربری او را مسدود کردند.رابینسون که یک راست گرای ایجاد کننده حزب نژادپرستانه لیگ دفاع انگلیس می باشد، در سال 2017 کتابی موهن علیه اسلام و مسلمانان منتشر کرده است.گفته می شود این اسلام ستیز تندرو پیش از این نیز چندین بار به سبب سخنان تنش برانگیز و خشونت طلبانه که ترویج دهنده نفرت علیه اقلیت ها بودند،  از شبکه های اجتماعی اخراج شده است. فیس بوک تایید کرد که رابینسون با راه اندازی یک گروه نفرت با بیش از 1 میلیون دنبال کننده، استانداردهای این سایت را زیر پا گذاشته است.آمازون اعلام کرد که از فروش محصولاتی که نفرت، خشونت، نژادپرستی و عدم تحمل مذهبی را ترویج داده یا از سازمان هایی که چنین عقایدی را دارند حمایت کنند، معذور است.فیس بوک نیز ضمن بستن صفحه رابینسون اعلام کرد که وی تاکنون چندین بار با گذاشتن پست هایی که زبان غیرانسانی در آن ها به کار رفته و خشونت را علیه مسلمانان ترویج کرده، استانداردهای این سایت را زیر سئوال برده است.وی هنوز یک صفحه در یوتیوب دارد که نزدیک به 300 هزار دنبال کننده را شامل می شود.

 

آستان قدس قرآن ۴۰۰ ساله را رونمایی کرد

قرآنی نفیس مربوط به دوره صفوی که قدمت آن به سال ۱۰۰۵ قمری، یعنی قرن یازدهم و زمان شاه‌عباس صفوی برمی‌گردد، به گنجینه قرآنی آستان مقدس حضرت رضا(ع) اهدا شده است.کتابت این مصحف نفیس از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که از جمله آن، کیفیت خط، ترجمه و حاشیه‌نویسی مفصل، تنظیم قرارگیری واژگان خاص همچون اسماءالله، صفات الهی، تسبیحات، تحمیدیه‌ها و تهلیلات(لا إله إلا الله گفتن) و مانند آن در اول یا آخر سطر، تقسیم قرآن به اجزای مختلفی از نصف و ثلث و ربع تا ۳۰ جزء و ۳۶۵ جزء و ترسیم نمودار‌های متعدد با موضوعاتی همچون قواعد قرآنی با خطی بسیار زیبا و با سلیقه هرچه تمام در پایان قرآن است.به علاوه، هر جزء آن، در ۱۴ ورق کتابت شده و هر صفحه، ۱۴ سطر است. ابتدای هر جزء، در اول صفحه سمت راست است و آخر هر جزء در آخر صفحه سمت چپ. همچنین، محل نزول سوره، تعداد آیات، تعداد کلمات و تعداد حروف هر سوره، در سر سورهها کتابت شده است.همچنین، از این قرآن که صفحات آن، با انواع هنر‌های تذهیب آراسته شده است، به‌زودی در موزه آستان قدس رضوی رونمایی شده و در معرض دید علاقه‌مندان و قرآن‌پژوهان قرار می‌گیرد.

 

ارشاد مسئولین فشن شوی جنجالی را احضار کرد

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جمع خبرنگاران درباره حواشی برگزاری فشن شو در لواسان گفت: این جریان به ما ربطی نداشت؛ یک تالار خصوصی بدون مجوز این کار را انجام داده بود که مسئولینش پس از آن ماجرا احضار شده و مورد بازخواست قرار گرفتند.وی تصریح کرد: قطعاً همیشه تخلفاتی وجود دارد که بدون آگاهی مسئولان صورت می‌گیرد؛ مهم این است که چطور با این تخلف‌ها برخورد شود.وزیر ارشاد در پاسخ به اینکه چرا نظارت بر محتوای نمایش‌های خانگی از جمله سریال ممنوعه کم بوده است، گفت: این حرف را قبول ندارم، نظارت در همه بخش‌ها درست و بجاست.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حکم سرپرست معاونت مطبوعاتی اظهار کرد: آقای محمدی با حفظ سمت سرپرست معاونت است و رئیس معاون مطبوعاتی به زودی معرفی خواهد شد.صالحی در پایان درباره برگزاری جشنواره با محوریت پژوهش فرهنگی گفت: برگزاری این جشنواره‌ها باعث می‌شود تا در حوزه مطالعات بنیادی و کاربردی دریچه نگاهمان عمیق‌تر شود و دریابیم که در بخش‌های مختلف سیاست گذاری، فلسفه و شاخص‌های فرهنگی در کجا قرار داریم. این جشنواره‌ها باعث می‌شود در سیاست گذاری و اقدام‌های فرهنگی با چشمی بازتر عمل کنیم.

 

ایران اپل را دور زد

مدتی است که شرکت اپل به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا، ایران را از لیست کشورهایی که به آن‌ها سرویس دهی می‌کند خارج کرده است. اما با این وجود محصولات این شرکت در ایران کاربران خاص خود را دارد.اپل به طور ناگهانی بسیاری از نرم‌افزارهای ایرانی را در گوشی‌های کاربران ایرانی غیرفعال کرد. این موارد شامل نرم‌افزارهای سرویس حمل و نقل و امور بانکی می‌شوند. این نرم‌افزارها بسیار در ایران معروف هستند و کاربران بسیاری دارند و غیرفعال شدن ناگهانی آن‌ها بر روند کاری بسیاری از کاربران تاثیر می‌گذارد.البته به تازگی گزارش نسبتا خوبی به دست رسیده است که از بازگشت چند نرم‌افزار ایرانی خبر می‌دهد. این اقدام توسط مهندسان باهوش و توانای ایرانی صورت گرفته است و طی آن تعداد قابل توجهی از نرم افزارهایی که تاکنون مسدود بودند، در حال حاضر فعال شده و در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند. این نرم‌افزارها  با ارسال پیامی به کاربران خود از آن‌ها تقاضا کردند در صورتی که نرم‌افزار آن‌ها در سیستم عامل آی‌اواس غیرفعال شده است برای رفع این مشکل از نسخه قبلی استفاده کنند. البته این تنها روش گفته شده نیست. بعضی از آن‌ها به کاربران خود پیشنهاد دادند که از نسخه وب استفاده کنند و یا نرم‌افزار را پاک کرده و بار دیگر نصب کنند. البته یکی از نرم‌افزارها هم یک بروزرسانی برای رفع این مسئله منتشر کرده است. نرم‌افزارهای ایرانی که بار دیگر می‌توانند در سیستم عامل آی‌اواس به کاربران خود سرویس دهند در واقع نرم‌افزارهای حمل و نقل و امور بانکی هستند. امیداریم به زودی این مشکل برای نرم‌افزارهای دیگر حل شود.

 

«آقای کتاب» از کاشان به کشور رسید

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه انتشار کتاب‌های خود در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب، کتاب «آقای کتاب» را منتشر کرد.براساس این گزارش، «آقای کتاب» در واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده و محمدحسین بارونقی تحقیق و تدوین آن را برعهده داشته است. این کتاب، مروری بر زندگی و زمانه شصت سال کتاب فروشی «حاج علی یزدان‌خواه»، پدر شهید و از کتاب‌فروشان انقلابی و قدیمی شهر کاشان است.در پشت جلد این کتاب چنین آمده است: «انقلاب که پیروز شد با خودم گفتم من مسئولیتم را انجام دادم و حالا که جهد و سپاه، کتاب فروشی دارند دیگر با یک مغازه کوچک کتاب فروشی نمی کنم و همان لوازم التحریر را می‌فروشم. برای مدتی هم کتاب نیاوردم تا اینکه روزی خانمی به مغازه آمد و گفت کتاب «عربی آسان» می‌خواهم.

 

حلقه مفقوده بشارت نیما کشف شد

مجموعه‌ای جدید از شعرهای تازه کشف‌شده نیما یوشیج، پدر شعر نو، منتشر شد. از جمله این اشعار، متن کامل «بشارت» است که چند دهه پیش به دلیل سانسور دوره پهلوی، ناقص منتشر شده بود. انتشارات رشدیه پس از انتشار آثار منثور نیما یوشیج، مجموعه‌ای از اشعار پدر شعر نو را به تازگی روانه بازار کتاب کرد. برای انتشار این اثر، علاوه بر اینکه سروده‌های قبلی نیما مورد بازبینی و تنقیح قرار گرفته، سروده‌های منتشر نشده‌ای از او نیز به چاپ رسیده است.به گفته انتشارات رشدیه، شراگیم یوشیج، فرزند نیما، این سروده‌ها را در اختیار انتشارات قرار داده است. در این اثر مجموعه‌ای از سروده‌های نو نیما به همراه دستخط این شاعر برای اولین‌بار ارائه شده است.از جمله اشعاری که در این اثر برای اولین‌بار به چاپ رسیده، متن کامل قطعه «بشارت» است که در زمان پهلوی به دلیل سانسور، تنها بخش کمی از آن منتشر شد. در مجموعه فعلی این سروده به صورت کامل به چاپ رسیده است. «کشتگاه شاعر»، «دریغا جوانی» و ... از دیگر عناوین شعرهای تازه‌کشف شده از نیماست. مجموعه اشعار نیما یوشیج در هشت دفتر به همراه دستخط شاعر به کوشش شراگیم یوشیج در 704 صفحه و به قیمت 115 هزار تومان به چاپ رسیده است.

 

چین برای هالیوود شرط گذاشت

بازار چین به عنوان دومین بازار بزرگ دنیا برای شرکت‌های سینمایی آمریکا شناخته می‌شود اما مدیران چینی محدودیت‌هایی را برای اکران آثار هالیوود در نظر گرفته‌اند. شرکت های آمریکایی بازار چین را به عنوان دومین بازار بزرگ جهان بعد از آمریکا در زمینه محصولات سینمایی می شناسند. همین موضوع باعث شده تا بارها ستاره های هالیوودی در قامت سفیران سینمای آمریکا و در چارچوب سفرهای تبلیغاتی به این کشور بروند و محصولات خودشان را برای مخاطبان آسیایی ارائه کنند. در چنین شرایطی فیلم «بوهمین راپسودی» اثری که در مراسم اسکار امسال بیشترین جایزه را به خود احتصاص داد و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد را هم برد هنوز در این کشور اکران نشده است. چینی ها اعلام کرده اند فقط در شرایطی اجازه اکران ساخته جدید برایان سینگر را می دهند که تمام صحنه های همجنسبازانه این اثر از محصول نهایی خارج شده و آماده اکران شود. چینی ها همین طور خواستار حذف صحنه هایی شده اند که در آن استعمال مواد مخدر نمایش داده می شود.

 

احمد ابومحبوب هم به مدفونین ادبیات پیوست

احمد ابومحبوب در سن ۶۲سالگی درگذشت.داوود ملک‌زاده، شاگرد این استاد دانشگاه، مترجم و پژوهشگر با تایید این خبر گفت، ابومحبوب به علت نارسایی کبد از دنیا رفته است.احمد ابومحبوب سال ۱۳۳۵ در تهران به دنیا آمد. پدر و مادرش اهل بندرانزلی اما ساکن تهران بودند. دوره ابتدایی را در مدرسه آموزنده در محله نظام‌آباد طی کرد و بعد از گذراندن دوران دبیرستان، مدرک دیپلم خود را از دبیرستان شبانه خامنه‌ای گرفت. سپس در سال ۱۳۵۵ به دانش‌سرای راهنمایی تهران وارد شد و مقطع فوق دیپلم را گذراند. احمد ابومحبوب در اولین سال از بازگشایی دانشگاه بعد از انقلاب فرهنگی، در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شد.او در رشته زبان ایتالیایی و کامپیوتر هم نمره قبولی را کسب کرده بود اما به دلیل علاقه‌اش به زبان و ادبیات فارسی، تحصیل در همین رشته را ادامه داد و در سال ۱۳۶۴ مدرک کارشناسی خود را گرفت و در سال ۱۳۶۹ مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رساند. ابومحبوب سپس در دوره دکترای همان رشته و در همان دانشگاه پذیرفته شد اما به دلیل اشتغال در آموزش و پرورش، موفق به ثبت نام در آن‌جا نشد. او در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات هم جزء پذیرفته‌شدگان بود و به همین دلیل، موفق به کسب مدرک دکتری زبان فارسی از این دانشگاه شد.از آثار احمد ابومحبوب به این کتاب‌ها می‌توان اشاره کرد: «دیوان رباعیات اوحدالدین کرمانی»، «ساخت زبان فارسی»، «کالبدشناسی نثر»،  «عروض و قافیه و نقد ادبی»، «یک حبه قند فارسی (۱۰ جلد)»، «فرهنگ چهارزبانه علوم اجتماعی» ، «در های و هوی باد»، «گهواره سبز افرا»، «کک کوهزاد»، «معروف کرخی» و «فمینیسم‌های ادبی». او همچنین مقاله‌های علمی بسیاری نوشته است.

 

گردشگری سال قدرتمند دیگری را برای جهان رقم زد

شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) اعلام کرد، صنعت توریسم در سال ۲۰۱۸ با رشد ۳.۹ درصدی، سهم ۸.۸ تریلیون دلاری در اقتصاد جهانی داشته است.در گزارش سالانه شورای جهانی سفر و گردشگری درباره تأثیرات اقتصادی و اجتماعی این صنعت آمده است سفر و گردشگری (۳.۹+ درصد رشد) بالاتر از بهداشت و در مان (۳.۱+ درصد رشد)، فناوری اطلاعات (۱.۷+ درصد رشد) و خدمات مالی (۱.۷+ درصد رشد) و پشت سر صنعت تولید (۴+ درصد رشد)، در مکان دوم بخش‌هایی قرار دارد که سریع‌ترین رشد را در سال ۲۰۱۸ ثبت کرده‌اند.«گلوریا گوئوارا» رئیس کل شورای جهانی سفر و گردشگری نیز عنوان کرد: ۲۰۱۸ سال قدرتمند دیگری را برای صنعت گردشگری و نقش پررنگ آن به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی رقم زد و این صنعت از حیث رشد از بسیاری از بخش‌های مهم جهانی پیشی گرفته است.بر اساس این گزارش، صنعت گردشگری در مجموع ۳۱۹ میلیون شغل را در سراسر جهان حمایت می‌کند و این بدان معناست که از هر ۱۰ شغل در جهان، یک شغل با سفر و گردشگری در ارتباط است. همچنین این صنعت طی پنج سال گذشته منبع ایجاد یک شغل از هر پنج شغل در سطح جهان بوده است و پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ سال آینده ۱۰۰ میلیون شغل جدید نیز ایجاد کند.این آمار و اراقم حاکی از قدرت صنعت توریسم به عنوان ابرازی برای موفقیت دولت‌ها از طریق اشتغال‌زایی و حمایت از زنان، جوانان و دیگر افراد معمولاً به حاشیه‌رانده شده جامعه است.آمریکا با ۱.۶ تریلیون دلار همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین بازار سفر و گردشگری جهان در سال ۲۰۱۸ حفظ کرده است. گردشگری ۷.۸ درصد از تولید ناخالص ملی آمریکا را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داد که نشان از رشد ۲.۲ درصد در مقایسه با سال گذشته آن دارد.

 

اف بی آی موزه باستانی را در منزل خالق بمب اتم کشف کرد

اداره پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی.) مجموعه ای گرانبها از آثار باستانی را از منزل دانشمندی که روی اولین بمب اتمی کار کرده، کشف کرده و اکنون در حال بررسی مبدا آثار پیدا شده است. «دونالد میلر» مدیریت موزه ای را در مقابل منزل مسکونی اش در ایالت ایندیانا برعهده داشته، آثاری که در جریان حفاری در مناطقی از آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی، آسیا و منطقه اقیانوسی هند – آرام از زیر خاک بیرون کشیده است. برخی از آثار باستانی موجود در موزه وی شامل ظروف سلسله مینگ، سرنیزه های سرخ پوستان بومی آمریکا و بقایای اجساد انسانی است. براساس اعلام اف.بی.آی.، این فرد بیش از 42 هزار آثار باستانی را طی 60 سال جمع آوری کرده است. میلر در سال 2015 در سن 91 سالگی درگذشت. اف.بی.آی. یادآور شد که میلر، دانشمندی معروف بود که در ساخت اولین بمب اتمی موثر واقع شد و درهای منزلش را به روی علاقمندان به بازدید از آثار باستانی گشود.میلر در سال 2014 موافقت کرد این اقلام را که با زیر پا گذاشتن قانون فدرال و دولتی آمریکا و معاهدات بین المللی تصاحب شده بود، واگذار کند.اخبار مربوط به کشف این آثار از سوی اف.بی.آی. تا همین اواخر علنی و منتشر نشده بود. میلراسناد مربوط به این آثار را حفظ نکرده بود، از اینرو بازگرداندن آن با مالکان اصلی، امری دشوار است. این گزارش می افزاید که همچنین دو هزار قطعه اسکلت انسانی که گمان می رود از گورستان های سرخ پوستان بومی آمریکا برداشته شده، در منزل میلر کشف شده و اف.بی.آی. معتقد است که این بقایا متعلق به حدود 500 جسد انسانی است.اف.بی.آی. در حال تعامل با قبایل سرخ پوست بومی آمریکاست تا بقایای اجساد کشف شده را به گورستان های اصلی شان بازگرداند. انگیزه میلر برای جمع آوری این آثار باستانی و اسکلت های انسانی مشخص نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha