پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: ورود مناسب در ادبیات از دیگر اصول طلبگی است؛ صرف و نحو عربی و ادبیات فارسی بسیار مهم است؛ چراکه یکی از راه های تبلیغ، قلم و نویسندگی است؛ اشخاصی که ادبیت ندارند، با تحصیل ۵۰ ساله هم پیشرفت نخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی در جمع طلاب و فضلای بوشهری مقیم قم که عصر امروز در بیت این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشتند: بنده در گذشته سفری به استان بوشهر انجام داشته و علمای آن دیار، بسیار متعهد، باصفا، شجاع و ... بوده و از این ویژگی های شاخص اطلاع دارم.

ایشان ابراز داشتند: در میان قشرهای گوناگون مردم مسلمان، قشر مسلمان دارای ویژگی های بالایی بوده و از جهت فضیلت و عظمت، هیچ قشری همانند عالمان دین نیستند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: وقتی عالم دین از منزل خود بیرون می آید، 70 هزار فرشته او را بدرقه می کند و خداوند طالبان علم را دوست می دارد.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: ما و شما شغلی را در پیش گرفته ایم که بسیار با فضیلت است؛ اما بسیار حساس نیز بوده و وظایف سنگینی را بر دوش ما گذاشته است.

معظم له با اشاره به اصولی که طلاب و فضلا باید رعایت کنند، بیان داشتند: اولین اصل، اخلاص است و انسان باید برای خدا گام بردارد که در این صورت، علم و وقت او برکت پیدا خواهد کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشتند: بدون اخلاص، پیشرفتی برای طلاب و فضلا حاصل نخواهد شد و با این خصیصه است که می توانیم تأثیرگذار در اجتماع بوده و خدمت کنیم.

ایشان با تأکید بر جدیت و اراده طلاب، ابراز داشتند: همت بلند، اصل دیگری است که طلاب و فضلا باید به آن اهتمام داشته باشند؛ نباید با کمی درس خواندن، آن را رها کرده و کنار بگذاریم؛ باید راه شیخ مفیدها را ادامه دهیم تا به جایی برسیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: تحصیل علم کار پرزحمتی است که اگر پرزحمت نبود، همه دوست داشتند فقیه شوند؛ انسان های کوشا می توانند به این درجات برسند؛ در اشعار هم داریم که هر انسانی فرزند کوشش خود است و به وسیله آن می تواند به جایگاه مناسب برسد.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: از دیگر اصولی که طلاب و فضلا باید به آن دقت داشته باشند، نظم است؛ داشتن برنامه بسیار مهم بوده و می تواند از اتلاف وقت جلوگیری نماید.

معظم له بیان داشتند: ورود مناسب در ادبیات از دیگر اصول طلبگی است؛ صرف و نحو عربی و ادبیات فارسی بسیار مهم است؛ چراکه یکی از راه های تبلیغ، قلم و نویسندگی است؛ اشخاصی که ادبیت ندارند، با تحصیل 50 ساله هم پیشرفت نخواهند کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشتند: تهجد شبانه و نماز شب از دیگر اصول مهم برای فضلاست؛ ارتباط با خدا، نورانیت و معنویت در دل انسان ایجاد می کند و در روایت نیز آمده است کسی که نمازشب را ترک کند، از شیعیان ما نیست.

ایشان ابراز داشتند: علم فقه از مشکل ترین علوم است و تا توجه و ارتباط با خدا نباشد، نمی توان پیشرفت کرد؛ باید سحرخیز باشیم؛ چراکه خدای متعال برکات را در این زمان قرار داده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: یکی از کتاب هایی که باید بعد از قرآن کریم به آن توجه شود، کتاب نهج البلاغه است؛ بعد از قرآن کتابی به جامعیت و استحکام نهج البلاغه وجود ندارد و امام راحل در اوائل وصیت نامه خود فرمودند: ما افتخار می کنیم کتاب نهج البلاغه که دارای جامع ترین مباحث اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و ... است، داریم.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: در نهج البلاغه به ویژگی های متقین اشاره شده و آمده است متقین کسانی هستند که شب مشغول قرائت قرآن و اقامه نماز بوده و راه ارتفاع دردهای خود را از قرآن و نمازشب جستجو می نمایند.

معظم له بیان داشتند: نمازشب از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در گذشته برخی از علما به طلابی که نمازشب نمی خواندند، درس نمی گفتند.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشتند: تنها درس خواندن مهم نیست؛ بلکه باید اخلاق را هم مدنظر قرار داد؛ شرکت در دروس اخلاق بسیار ضروری است و باید اعمال و رفتار شما برای مردم درس باشد.

ایشان ابراز داشتند: مطالعه سه کتاب صحیفه نور، دفتر تبیان و وصیت نامه امام خمینی(ره) از نکاتی است که طلاب و فضلا باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: امروز شیعه به درستی در دنیا معرفی نشده و طلاب و فضلا باید با همت و تلاش خود بتوانند شیعه ناب را به جهان معرفی نمایند.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: اروپایی ها و آمریکایی ها شیعه را از روی کتاب اهل سنت شناخته اند؛ شیعه عاشورا، امام حسین(ع)، حضرت امیر (ع)، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، حضرت زهرا (س) دارد و شما عزیزان باید با تحصیل مناسب، شیعه را به همگان بشناسانید.

معظم له بیان داشتند: امروز در دنیایی قرار داریم که باید حضوری قدرتمند داشته و پاسخگوی سؤالات و شبهات آنان در موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha