جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی با بیان اینکه مراکز علمی دنیای جدید غرب به سمت سنت های حوزه رفته اند و ما به سمت تطورات علمی قبلی دنیا حرکت کرده ایم، اظهار کرد: اگر تنوع، تکثر و تعدد و انتخاب را هوشمندانه و با نظارت توسعه دهیم، در نظام آموزشی و گرایش ها می توان همه این امور را در نظر گرفت و به نیازها پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله علیرضا اعرافی، امروز در سومین اجلاس شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به نهضت عظیم امام صادق (ع)، گفت: امام صادق(ع) با چند هزار شاگرد و چندین هزار حدیث و محصولات عظیم گام بزرگی را برداشتند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با بیان اینکه گذشته حوزه به ویژه پس از انقلاب مورد نقد و نظر قرار گرفته است، گفت: برخی دیدگاه ها از وضع موجود راضی نیست و بعضی نیز به همین اندازه قناعت دارند در حالی که دیدگاه میانی آن درست است که دستاوردها عظیم قابل اعتنا و در عین حال خلاهایی وجود دارد که نمی توان از آن چشم پوشید.

آیت الله اعرافی ادامه داد: دستگاه علم سنجی در علوم اسلامی و حوزوی نداریم و این خلأیی است که با آن مواجه هستیم. در دنیا ابزارها، دستگاه ها و تئوری هایی برای علم سنجی وجود دارد و ما فاقد این امر هستیم و حتما باید در این مسیر قدم برداریم که البته اقدام های اولیه ای آغاز شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: قطع نظر از این امر، باید ارزیابی میانه را داشته باشیم که قطعا اگر تحلیل و دقیق باشد راه را برای آینده حوزه باز می کند.

مدیر حوزه  های علمیه در ادامه به ده محور برای حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: توسعه های زیر ساختی اولین امر است که حدود دو هزار استاد، مرکز و مدرسه و امکانات شاهد تحول چشم گیری از نظر کمیت بوده ایم.

وی افزود: در حوزه آموزش نیز تحولاتی انجام شده و مجموعه نهادهای حوزوی و پیرامون حوزه علمیه بیش از 200 رشته ایجاد شده است که کار جدیدی می باشد.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: محور سوم حوزه پژوهش است که حجم تولیدات در قالب کتاب، پایان نامه، مجله، موسوعه در قلمرو های مختلف شاهد کار زیادی هستیم که به خروجی هایی منجر شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حوزه فناوری را چهارمین محور دانست و ابراز کرد: در این عرصه‌هایی کارهایی خوبی انجام شده است.

مدیر حوزه های علمیه  کشور با اشاره به اینکه تحصیل حدود 80 هزار نفر از بانوان در حوزه علمیه کار جدیدی است که بعد از انقلاب شکل گرفت، محور دیگر را در حوزه بین الملل عنوان و خاطر نشان کرد: این امر جدید است و در قبل از انقلاب مطلقا نبوده است و جمع محدودی در حوزه های علمیه از کشورهای دیگر بوده اند و امروز توسط جامعه المصطفی شبکه ای عظیم در 100 کشور شکل گرفته است.

وی، آموزش های کاربردی، مهارتی، هنری و رسانه ای را عرصه ای دیگر خواند و ابراز کرد: در این عرصه دوره های زیادی برگزار شده که در کنار محور ساختاری اقدام شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، محور نهم را خدمات عنوان و خاطر نشان کرد: اقدام های مهمی در این عرصه شکل گرفته که در کنار تجلی حوزه علمیه در برون خود در زمینه تبلیغ، مدیریت، قضا، اجرا، دانشگاه و ... را به عنوان محور دهم شاهد هستیم.

آیت الله اعرافی افزود: اگر لحظه ای فکر کنیم این گام ها برداشته نشده بود، در چه شرایطی بودیم و نمی توان این دستاوردها را در نظر نگرفت.

وی در ادامه بخش دوم سخنان خود به چالش ها اشاره و عنوان کرد: ضعف رویکرد راهبردی و کلان و داشتن تئوری تطور و تحول در این محور شاهدیم. به تئوری زیرساختی و بنیادی داشته ایم ولی مدون نیست و در جایی سراغ نداریم که تئوری منسجمی باشد.

مدیر حوزه های علمیه، رویکرد تمدنی و کلان به منظومه حرکت های حوزه را از دیگر امور برشمرد و گفت: اسلام اندیشه تمدنی و جامعی است که بر همه عرصه های زندگی بشر نگاه دارد.

وی، سومین امر را وجود گروه ها و رقیبان مرجع در برابر حوزه علمیه در دنیای امروز دانست و ابراز کرد: تعامل با این نهادها و کنش گران فرهنگ، فکر و معرفت دقیق و جامع نیست و تا اینگونه نباشد نمی توان کاری انجام داد.

آیت الله اعرافی، توسعه ندادن مرزهای دانشی حوزه را از دیگر اموری دانست که انجام نشده است و باید نقشه جامعی برای حوزه علمیه در این عرصه نیاز داریم.

وی با اشاره به لزوم پذیرش تنوع الگو در حوزه های دانشی، ابراز کرد: پنجمین محور این است که تئوری های کلان در موزه های فقه، اصول، کلام و تفسیر نداریم.

مدیر حوزه های علمیه، ششمین محور را بحث تخصص و  برشمرد و اظهار کرد: دنیای امروز که به سمت تخصص ها حرکت کرد از نگاه جامع فاصله گرفته و فلسفه علوم در غرب یکی از چالش های تخصص گرایی آن را در این امر می دانند که این رویکرد، نگاه جامع را کاهش داده است.

وی افزود: ما در روش ها و مناهج علمی باید بسیار دقیق حرکت کنیم و نگران این نکته باشیم که برخی مناهج از بین برود و به همین منظور می بایست از همه تجربه بشری استفاده کنیم. تعارض این دو و روش ها در حوزه های تحلیل و آموزش یک دغدغه‌ها برای برنامه ریزان و مجریان طرح های جدید باید باشد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: ما در نظام کهن و سنتی خود آزادی هایی داشتیم که برنامه ریزی ها آن را کم کرده است، اما باید در نظر داشته باشیم که آزادی ها انسان های بزرگ تربیت می کند و این پارادوکس را باید در نظام حوزه بسیار مهم بشماریم و شیوه های نو را در میان این دو امر می بایست بیابیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مراکز علمی دنیای جدید غرب به سمت سنت های حوزه رفته اند و ما به سمت تطورات علمی قبلی دنیا حرکت کرده ایم، اظهار کرد: اگر تنوع، تکثر و تعدد و انتخاب را هوشمندانه و با نظارت توسعه دهیم، در نظام آموزشی و گرایش ها می توان همه این امور را در نظر گرفت و به نیازها پاسخ داد.

مدیر حوزه های علمیه در پایان گفت: حوزه و آینده نیاز دارد که با تحلیل داشته ها و دقت کامل در کاستی ها، ضعف ها، چالش ها و پارادوکس ها در تطورات حوزه، نسبت به آن شناخت داشته باشیم و با نگاه به آن طراحی های خود را انجام دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha