جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ امام جمعه قم خواستار توجه مسئولان به مشکلات معیشتی مردم شد و گفت: مردم ولی نعمتان ما هستند و نباید به سادگی از کنار مشکلات معیشتی و اقتصادی آنان گذر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های امروز( 17 اسفند 97) نماز جمعه قم در مصلی قدس، از جوانان برای ثبت نام در ورود به حوزه های علمیه دعوت کرد و اظهارداشت: حوزه های علمیه برآمده از ملت ایران است و در طول تاریخ، خدمات زیادی به این جامعه ارائه کرده است لذا این حوزه ها برای آینده و ارائه خدمت در همه قلمروها، نیازمند حضور جوانان مستعد، خوشفکر و علاقمند است.

 وی جوانان و نوجوانان را به مطالعه تاریخ حوزه های علمیه فرا خواند و ادامه داد: با مطالعه تاریخ حوزه علمیه، گذشته و عظمت امروز حوزه را ببینید و همراهی کنید برای آمدن جوانانی که در آینده، ارکان و پایه های حوزه و خدمتگذار به جامعه و نظام اسلامی شوند.

مدیر حوزه های علمیه،در ادامه خطبه های خود، حضور بشار اسد در ایران را یک حضور نمادین پرمعنا دانست که خوب مورد توجه قرار نگرفت و افزود: جلال و شکوه این سفر، نمادی از موفقیت مقاومت بود که باید مهم شمرده شود.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود  گفت: در شرایطی هستیم که طبقات زیادی از جامعه به خاطر موج گرانی و سختی های موجود، مواجه با مشکلات جدی هستند و در این مشکلات، همه باید همکاری کنند که آلام طبقات متوسط، کاهش یابد.

آیت الله اعرافی به بیان قواعد و دستورات اسلام برای تربیت فرزندان و نسل آینده اشاره کرد و ابراز داشت: وقتی سخن از تربیت فرزند به میان می آوریم، همه  اذهان متوجه برنامه های مستقیم تربیتی می شود درحالی که در اسلام علاوه بر برنامه های مستقیم تربیتی به زمینه سازی و تمهیدات اشاره می کند تا با رعایت آنها، نسلی پاک و صالح و سالم تربیت شوند.

وی با بیان اینکه در اسلام زمینه سازی تربیت فرزندان وجه تمایز این مکتب با سایر مکاتب است، گفت: نخستین تمهید تربیتی اسلام که ناظر به مقدمه چینی قبل از ازدواج است، انتخاب همسر است.

امام جمعه قم با بیان اینکه اسلام در جهت اصلاح معیارهای غلط انتخاب همسر تلاش کرده، ابراز داشت: در انتخاب همسر تمام فکر و مبنای فرد تنها به ملاک های مادی نباید باشد؛ بلکه مبنای شکل دادن به خانواده ایمانی و آرمانی آن است که دختر و پسر در انتخاب خود دچار واژگونی انتخاب و اشتباه در ملاک های انتخاب نشوند.

وی در ادامه به بیان ملاک های صحیح انتخاب همسر پرداخت و گفت: اصالت خانوادگی، عقل و معرفت، حسن خلق و ارزش های خاص دینی و تقوای الهی از معیارهای مهم اسلام برای انتخاب همسر است.

آیت الله اعرافی افزود: اگر جوانان و خانواده های ما بر ملاک های چهارگانه اصلی در ازدواج تاکید کنند، عملا این انتخاب ارزش مدار، جامعه و خانه را به سمت خانه های اصیل و صحیح هدایت می کنند، اما متاسفانه کسانی هستند که این ارزش ها را کنار گذاشته و بر ارزش های مادی تکیه می کنند و حتی بعضا ملاک و معیارهای غیر مشروعی را در انتخاب همسر دنبال می کنند.

عضو شورای عالی حوز های علمیه جوانان را به انتخاب های اصولی، درست و عقلانی در آغاز زندگی توصیه کرد و گفت: فلسفه نخست این مساله این است که انتخاب های انسان باید مبتنی بر ارزش های الهی و اخلاقی باشد، فلسفه دوم نیز این که شریک زندگی در اخلاق و رفتار و شخصیت انسان تاثیرات عمیق به جای می گذارد و سومین فلسفه، تمهید تربیتی است چون همسر در آینده و شکل گیری شخصیت فرزند تاثیر زیادی دارد و بسیاری از خصوصیات به صورت ژنتیکی از والدین بویژه مادر به فرزند منتقل می شود لذا این انتخاب باید مهندسی شده باشد.

امام جمعه قم با اشاره به شجاعت و اصالت و نجابت به عنوان معیارهای امام علی(ع) در انتخاب همسر بعد از شهادت حضرت زهرا(س) عنوان کرد: حضرت علی(ع) با در نظرگرفتن این معیارها و پس از مشورت با برادرش عقیل، ام البنین را برگزید.

وی به نکات مهم زندگانی حضرت ام البنین(س) اشاره کرد و گفت: ام البنین یک زن عالم و آشنای به ادب و دارای درجات معرفتی بالا بود که در زندگی امیرالمومنین(ع) نقش آفرین شد. از این بانوی عالمه، چهار فرزند رشید تربیت شدند که در رکاب امام حسین(ع) جنگیدند و شهید شدند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: انتخاب های صحیح در ازدواج، آینده درخشان شخص و فرزندانش را رقم می زند.

امام جمعه قم در خطبه دوم خود با تبریک آغاز ماه مبارک رجب و میلاد امام محمد باقر(ع) گفت: ماه رجب آغاز یک سیر و سلوک و برنامه مهم اخلاقی است و کتب ادعیه اعمال سال را از ماه رجب آغاز می کنند چون این ماه شروع یک زندگی اخلاقی، ایمانی و معنوی است.

وی یکی از مهمترین برنامه های این ماه را دعا و مناجات و استغفار دانست و بیان داشت: در این ماه، دعاهایی که در مفاتیح آمده و دارای سندهای محکمی است برای ایجاد تحول در روح و جان ما کافی است.

آیت الله اعرافی توصیه کرد: روز اول ماه رجب را روز آغاز برنامه نو در اخلاق و تربیت قرار دهیم؛ این فرصت ها شاید تکرار نشوند، لذا باید این فرصت های گرانبها را غنیمت بشماریم.

وی با اشاره به هفته درختکاری، یکی از چالش های مهم بشر در سراسر جهان و بویژه ایران را کاهش فضای سبز و از بین رفتن مراتع و جنگل ها دانست و گفت: ما با آن سرانه های مناسب فضای سبز فاصله داریم و برای این خلأ، همه باید اهتمام کنند تا بشر در داخل این دام بزرگ قرار نگیرد.

امام جمعه قم خواستار اهتمام دولت و مسئولان برای حفظ اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه فضای سبز شد و بیان کرد: ما در کشور و از جمله قم، زیر سرانه طبیعی فضای سبز قرار داریم و مردم باید صیانت کننده از فضاهای سبز و توسعه دهنده آن باشند.

وی ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری قم برای توسعه پارک ها و فضاهای سبز تاکید کرد: حل این معضل، نیازمند گام های بزرگ، همکاری جدی و برنامه ریزی اساسی و اصولی برای حفظ منابع امروز و توسعه آن دارد.

آیت الله اعرافی همچنین به هفته نیکوکاری نیز اشاره کرد و گفت: در شرایطی هستیم که طبقات زیادی از جامعه به خاطر موج گرانی و سختی های موجود، مواجه با مشکلات جدی هستند و در این مشکلات، همه باید همکاری کنند که آلام طبقات متوسط، کاهش یابد.

وی مسئولیت دولتمردان و مسئولان را بسیار سنگین خواند و افزود: نباید به سادگی از کنار مساله و موج گرانی و سختی مردم بگذریم. از مسئولان انتظار می رود تمام همت خود را به کار گیرند و با همت انقلابی و جهادی به فرمایشات رهبری توجه کنند و برای خدمت به مردم تلاش کنیم.

امام جمعه قم از مردم شهر قم در خصوص کمک به ایتام و مستمندان تحت پوشش کمیته امداد تقدیر کرد و افزود: براساس آمار ارائه شده توسط مدیران کمیته امداد، قریب ۴۰ درصد بودجه ای که صرف ایتام، نیازمندان و فقرا می شود از کمک های مردم است و این خیلی ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: همه ما باید تلاش کنیم مقداری از مشکلات فقرا و نیازمندان کاهش یابد و همچنین سعی نمائیم با زمینه سازی ها، فقرای بیشتری به سبد کمیته امداد افزوده نشود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha