جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 مرتضی علی عباس میرزایی

حوزه/ مرتضی علی عباس میرزایی گفت: من برای خوشایند منتقدان و جشنواره کار نمی‌کنم که بخواهم متناسب با خواست آنها فیلم بسازم. عشق به امام حسین(ع) برای من همه چیز است و بدون هیچگونه ملاحضه کاری این عشق را فریاد می‌زنم.

مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان فیلم سینمایی «خون خدا» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که نقدهای پیرامون فیلمش در جشنواره فیلم فجر منصفانه نبود، اظهار کرد: نقد از نگاه من دو شکل دارد. ابتدا نقدی که در آن علاوه بر نقد نقاط ضعف به بخش‌های مثبت هم توجه شود. این شکل از نقد متاسفانه این روزها در سینمای ما بسیار رایج شده و سبب شده برخی از کارها نه تنها در جشنواره بلکه در اکران عمومی هم تخریب شوند.

وی افزود: جالب است فیلم من در برنامه هفته بیش از چند دقیقه نقد نشد؛ نقدی که بهتر است از آن به عنوان تخریب نام برم. این اتفاق تنها به فیلمم در زمان جشنواره جشنواره ضربه نزد، بلکه سبب خواهد شد تا کارم در اکران عمومی هم به شکل مطلوبی دیده نشود. این اتفاق بسیار بدی است که متاسفانه در برخی برنامه‌ها نظیر «هفت»، رایج شده و هیچگاه هم جلوی آن گرفته نمی‌شود. جالب این است یکی از منتقدان این برنامه حتی اسم شخصیت‌های فیلم را هم نمی‌دانست، پس چگونه می‌توان گفت وی حتی کار را به صورت کامل دیده باشد و آنگاه چنین خصمانه به فیلم حمله می‌کند.

این کارگردان ادامه داد: وقتی از برخی منتقدان فیلم در جشنواره سوال می‌کردم، چرا فیلم مرا ندیده‌اند، بیان می‌کردند، حوصله دیدن فیلم‌های سفارشی را ندارند، در صورتی‌که کار من به هیچ وجه اثری سفارشی نبود، بلکه آنچه در فیلم بیان می‌کردم با ایمان و باور قلبی ساخته می‌شد، البته پیش از این‌که فیلم را بسازم تا حدودی می‌دانستم کارم به دلیل برخورداری از موضوعی مذهبی شاید باید با جبهه‌گیری بخشی مواجه شود، اما تا به این حد هجمه را نمی‌توانستم حدس بزنم.

میرزایی تاکید کرد: هر اندازه که برخورد بد از طرف منتقدان و اهالی رسانه با فیلم من شد از طرف مردم من بازخوردهای بسیار خوبی را شاهد بودم، چون مردم فیلم را برای لذت بردن نگاه می‌کنند و کاری به دسته‌بندی‌های خاص ندارند، همچینین مضمون عاشورایی فیلم به شدت بر دل و جان تماشاگر نشست و این مطلب از سوی آنها به من انتقال داده شد. آنها در اظهار نظرهای خود بیان می‌کردند در کمتر فیلمی چنین به امام حسین(ع) توجه شده، آنها بیان می‌کردند به خوبی می‌شد عشق به ابا عبدالله را در تک تک لحظه‌های فیلم مشاهده کرد.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که آیا باز هم درباره امام حسین(ع) فیلم خواهد ساخت، گفت: من برای خوشایند منتقدان و جشنواره کار نمی‌کنم که بخواهم متناسب با خواست آنها فیلم بسازم. عشق به امام حسین(ع) برای من همه چیز است و بدون هیچگونه ملاحضه کاری این عشق را فریاد می‌زنم. برای همین باز هم اگر داستان خوبی در این زمینه به دستم رسد حتما آن را کار خواهم کرد.

وی با بیان اینکه فیلمش با کمترین هزینه تولید شده است، اظهار کرد: مسئله‌ای دیگری که پیرامون فیلم وجود دارد هزینه بسیار کمی است که برای تولید این کار انجام شده است، برای همین وقتی به چنین کاری عنوان سفارشی اطلاق می‌شود رنجش خاطر به همراه دارد، چون عموما آثاری را سفارشی می‌گویند که برای آن هزینه‌های بسیاری شده باشد نه با این بودجه ناچیز کاری تولید و روانه پرده شود.

وی با بیان اینکه فیلم دینی بر خلاف تصورهای رایج به بدترین شکل ممکن اکران می‌شوند، گفت: جز چند کار که حمایت کننده ویژه دارند، اکثر فیلم‌های دینی بعه شکل مهجور روی پرده می‌روند، به‌نحویکه امکات دیده شدن آن برای تمامی مخاطبان فراهم نیست. در چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار داشت این شکل آثار جای خود را در بین مردم باز کنند. این کم‌توجهی در شرایطی است که تجربه دهه شصت نشان داده‌ایم دست آثار را مردم دوست دارند تنها کافیست که تولیدات مورد نظر به درستی به آنها معرفی شوند. اولین قدم هم در این رابطه تبلیغات مناسب است که عموماً تحت اختیار چنین فیلم‌هایی قرار نمی‌گیرد.

این فیلمساز درباره اکران این روزهای سینمای کشور چنین توضیح داد: اگر نگاهی به عموم فیلم های اکرانی بیندازید متوجه خواهید شد که سبک خاصی از فیلمسازی مد نظر سینماداران قرار می‌گیرد، البته من مشکلی با فیلم‌های کمدی ندارم، حتی خود آنها را دوست دارم و تماشا نیز می‌کنم. این نکته را هم درک می‌کنم که با توجه به شرایط موجود مردم به شدت نیازمند کارهای شاد هستند، اما به شرطی که این قبیل تولیدات از کیفیت خوبی بهرمند باشند، در ضمن در کنار کارهای طنز این فرصت به صورت برابر در اختیار دیگر گونه‌های سینمایی نیز قرار گیرد.

این فیلمساز در بخش انتهای سخنان خود تاکید کرد: سینمای ایران اگر امروز توانسته در سینمای جهان برای خود اعتباری به دست آورد تنها به مدد نزدیک شدن به موضوعات دینی و ارزشی بوده است، برای همین باید این مسیر به شکل جدی‌تری دنبال شود، نه اینکه بخواهیم با عدول از آرمان‌های خود به طورت مقطعی تنها به گیشه بیندیشیم.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha