پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 19, 2024
مبلغ حوزه:

حوزه/ دانش آموخته مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، ایمان توحیدی، ولایت و امامت را از ارکان امنیت برشمرد و خاطرنشان کرد: ایمان توحیدی بن مایه های رهایی انسان از آشفتگی و سبب رسیدن انسان به آرامش و امنیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از گرگان، خانم زهرا کریمی در نشست علمی با عنوان «نقش امنیت در اعتلای جامعه» که با حضور طلاب مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان برگزار شد، بیان کرد: امنیت اجتماعی، همان آرامش خاطری است که هر جامعه ای موظف است در زمینه های مختلف اقتصادی، قضائی، سیاسی و ... برای مردم خود ایجاد کند، لذا می توان از امنیت اجتماعی به فراغت همگانی در قبال ترس، تهدید و نیز مصون ماندن جان، مال، ناموس، هویت و اعتقادات یاد کرد.

وی با استناد به آیه چهار از سوره مبارکه قریش به بیان دیدگاه قرآن کریم پیرامون امنیت جامعه پرداخت و افزود: آیه فوق؛ وجود امنیت و ثبات اجتماعی و نبود ترس و وحشت را از شاخصه های جامعه مطلوب و از نعمت های الهی برمی شمرد؛ براساس دیدگاه قرآن، استقرار امنیت و آرامش همگانی «نشانه ای آشکار از بلوغ و اعتلای جامعه و سلب این آرامش موجب سقوط تمدن ها» خواهد بود.

کارشناس فرهنگی ادامه داد: امنیت در مفهوم قرآنی؛ در سایه پارسایی، توکل بر خدا، احترام به حقوق سایرین، اجرا و اقامه قسط و عدالت، برابری و اخوت ایمانی، دفاع و حمایت از مظلوم و محروم، برخورد با مفسد و مجرم، دفع فقر و مسکنت و تامین معیشت و رفاه عمومی و ....امکان پذیر است.

کریمی ضمن استناد به آیاتی از قرآن کریم "خداوند متعال" را منشأ هرگونه امنیت در جامعه دانست و اضافه کرد: براساس آیه 23 سوره حشر و 55 سوره نور؛ خداوند اقسام گوناگون امنیت را در قالب مواهب و نعمت های خود به بندگان ارزانی داشته است.

وی، ایمان توحیدی، ولایت و امامت و نیز تعهد اسلامی را از ارکان امنیت برشمرد و خاطرنشان کرد: ایمان توحیدی بن مایه های رهایی انسان از آشفتگی و سبب رسیدن انسان به آرامش و امنیت است.

دانش آموخته مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان ادامه داد: اساس ولایت و امامت بر پایه سه ظرفیت اخلاقی، تربیتی و سازمانی است که براساس این ظرفیت ها، مفهوم ولایت از جهات متعدد به اصلاح الگوی روابط میان رهبران و پیروان جامعه اسلامی می انجامد و به تَبَع آن کانونِ اصلی ظهور ناامنی و بی ثباتی را مدیریت و کنترل می کند.

کریمی تصریح کرد: پیدایش اسلام در عصر جاهلی؛ انقلابی همه جانبه و فراگیر محسوب می شد که مبانی گفتمان حاکم در تمام سطوح آن را به چالش گرفته و طرحی نو را بوجود آورد، لذا طی این گفتمان؛ در اسلام که مهمترین منبع حجیت آن "کلام الله" به شمار می رفت، تمام سطوح و لایه های حیات انسانی از جمله امنیت معنا و مفهوم تازه ای یافته و در سایه آن ارکان امنیت شکل گرفت.

وی اذعان کرد: از دیگر ویژگی های گفتمان امنیتی قرآن و نظریه اسلامی امنیت؛ توجه هم زمان به دو اصل رحمت و شدت در قلمرو روابط مبتنی بر ایمان و کفر است که بر غیرت های ایمانی نظر دارد و جامعه اسلامی را در حکم هویت واحد می بیند.

کارشناس فرهنگی افزود: گسترده امنیت به وسعت کرامت انسان است، لذا پاسداشت کرامت هر فرد، بنیان امنیت جامعه را شکل می دهد؛ از نظر قرآن کریم پیوند وسیعی بین امنیت و اعتلای جامعه وجود دارد به طوری که هرچه امنیت جامعه بالاتر باشد آن جامعه متعالی تر خواهد بود چنانچه آیه 55 از سوره مبارکه نور دلالت براین مطلب دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha