چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
بانک مرکزی آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پول سیاه ریاض را از لیست سیاه پولشویی وتو کرد

در پی اعمال نفوذ عربستان سعودی، اعضای اتحادیه اروپا  به اتفاق آرا پیشنهاد افزوده شدن نام این کشور به فهرست سیاه پولشویی را رد کردند.پیشنهاد کمیسیون اروپا برای افزوده شدن نام عربستان سعودی به لیست سیاه پولشویی اتحادیه اروپا با خشم عربستان، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی روبرو شده بود و واکنش پادشاه سعودی و نامه نگاری اعتراضی او به سران اروپا را به همراه داشت.

 

بانک مرکزی آمریکا در بالاترین ارتفاع تاریخ خود ایست کرد

بانک مرکزی آمریکا در نظر دارد ترازنامه ۴.۵ تریلیون دلاری خود را کاهش دهد.ترازنامه بانک مرکزی آمریکا با قرار داشتن در سطح ۴.۵ تریلیون دلاری در بالاترین سطح تاریخ خود ایستاده است. فدرال رزرو از اکتبر سال گذشته با عملیات بانکی بر روی اوراق قرضه دارای سررسید در نظر دارد تا سطح دارایی‌های خود را به ۳.۵ تریلیون دلار کاهش دهد.فعالان بازار هشدار داده‌اند که افزایش مجدد نرخ بهره و یا کاهش سریع دارایی‌های در اختیار بانک مرکزی آمریکا می‌تواند به رشد اقتصادی آمریکا که هم اکنون نیز در یکی از پایین‌ترین سطوح سه سال اخیر قرار دارد آسیب بزند.جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی امروز خود در جمع دانشجویان دانشگاه استنفورد گفت فدرال رزرو در نظر دارد تا حجم اوراق قرضه وزارت خزانه داری و وام‌های رهنی خود را کاهش دهد تا ترازنامه خود را متعادل‌تر کند. وی بار دیگر تاکید کرد که این بانک در کنار دولت برای تقویت رشد اقتصادی ایستاده است.

 

بانک مرکزی اروپا بورس‌های جهان را به هم ریخت

پس از رونمایی بانک مرکزی اروپا از بسته مالی جدید خود، بورس‌های جهانی با سقوط سنگینی مواجه شدند.پس از آن‌که بانک مرکزی اروپا در پایان نشست این هفته خود اعلام کرد رشد اقتصادی منطقه یورو و جهان بیش از حد انتظار کند شده است و به ناچار سیاست‌های محرک اقتصادی را گسترش خواهد داد، موج منفی جدیدی وارد بازارهای مالی جهانی شد.در شرایطی که معامله گران ناامید از کاهش محسوس رشد اقتصادی چین و به نتیجه نرسیدن مذاکرات تجاری این کشور با آمریکا، منتظر شنیدن اخبار مثبت از اروپا بودند، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد نرخ بهره در منطقه یورو کماکان در سطوح پایین فعلی حفظ خواهد شد و ماریو دراگی، رئیس این بانک اعلام کرد ممکن است وضعیت فعلی و رشد پایین اقتصادی ادامه داشته باشد.جفری هالی، کارشناس بازار در مؤسسه "اواندا" گفت: اتحادیه اروپا احتمالاً هدف بعدی جنگ تجاری دولت ترامپ خواهد بود و در شرایطی که این اتحادیه درگیر مشکلات متعددی نظیر برگزیت، بحران بدهی ایتالیا و کاهش شدید رشد اقتصادی فرانسه و آلمان است، اعضایش نمی‌توانند پاسخی واحد به تهدیدها بدهند.

 

هند با ترامپ جنگ تجاری به راه انداخت

دولت هند برای مقابله با شرکت های دارویی آمریکا و کاهش هزینه های درمان بیماران صعب العلاج ،قیمت فروش 390 داروی ضد سرطان را تا 87 درصد کاهش داد.دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد بنا به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور به «وضعیت تجارت ترجیحی» با هند و ترکیه پایان دهد.از آنجا که هند به‌طور میانگین حدود 5.6 میلیارد دلار کالا بدون احتساب حقوق گمرکی به آمریکا صادر می‌کند، به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور منطقه جنوب آسیا در جهان به‌حساب می‌آید که از توافق برنامه «نظام عمومی ترجیحات» (GSP) منفعت می برد.براساس این تصمیم ،قیمت 390 از 426 نوع( 91 درصد) داروی ضد سرطان در هند کاهش یافته است.در ادامه این بیانیه آمده است، هزینه متوسط خرید دارو برای بیماران سرطانی دو برابر بیشتر از دیگر بیماری ها می باشد. این اقدام باعث می شود که هزینه درمان 2 میلیون و 200 هزار بیمار سرطانی 114 میلیون دلار کاهش یابد.پیش از این دولت هند برای واردات تجهیزات پزشکی از کشورهایی چون آمریکا سقف قیمتی تعیین کرده بود.

 

پول‌فروشی از سکه افتاد

هر ساله بازار داغی برای فروش انواع و اقسام اسکناس‌های نو برای زنده نگاه‌داشتن سنت عیدی‌دادن، در محدوده خیابان فردوسی ایجاد می‌شد و حال و هوای عید را در تهران زنده می‌کرد. اکنون این بازار نیز همچون دیگر حوزه‌ها، با افزایش قیمت نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده اما همچنان سود اندکی را برای فروشندگان به دنبال دارد؛ به طوری‌که هر بسته ۱۰۰ عددی اسکناس تانخورده ۱۰ هزار تومانی، ۳۰ هزار تومان سود به جیب فروشنده واریز می‌کند که در قیاس با قیمت آن، سود اندکی محسوب می‌شود. اگرچه دستفروشان خیابان فردوسی در تلاشند فارغ از هیاهویی که بازار ارز این روزها تجربه می‌کند، حال و هوای عید را به فضای بازار ارز غالب کنند و مردم را تشویق به خرید اسکناس نو برای عیدی دادن به دوستان و آشنایان خود کنند اما به نظر می‌رسد امسال، در نتیجه فشارهای اقتصادی، پول‌فروشی از رونق افتاده و خریدها نیز به اسکناس‌های خرد و کم‌بها محدود می‌شود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در میان اسکناس‌های رایج و دارای ارزش مالی و قابل استفاده، این روزها هر بسته ۱۰۰ عددی اسکناس نو ۱۰ هزار تومانی، به قیمت یک میلیون و ۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که سودی ۳۰ هزار تومانی را برای فروشندگان به دنبال دارد؛ اما بالطبع، مشتریان کمتری هم دارد. در عین حال هر بسته ۱۰۰ عددی اسکناس نو پنج هزار تومانی را می‌توان در این بازار، بین ۵۳۲ تا ۵۳۵ هزار تومان خریداری کرد که سودی بین ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان را برای فروشندگان به ارمغان می‌آورد. همچنین می‌توان هر بسته ۱۰۰ عددی اسکناس نو دو هزار تومانی را که متقاضی بیشتری نسبت به دو نوع قبلی دارد ۲۲۵ هزار تومان، بسته ۱۰۰ عددی اسکناس نو ۱۰۰۰ تومانی را ۱۲۵ هزار تومان و هر بسته ۱۰۰ عددی ۵۰۰ تومانی را نیز ۸۰ هزار تومان خریداری کرد.

 

اولتیماتوم وزیر اینترنت را سرجایش نشاند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داده است که اپراتورهای تلفن همراه نسبت به بازگشت بسته‌های بلندمدت اینترنت همراه اقدام کنند.اپراتورهای همراه بسته‌های اینترنتی ارائه می‌دهند که برخی از آن‌ها، مدت زمان طولانی، از چند ماه تا یک ساله دارند، اما اخیراً اعلام شد که بعضی از بسته‌های بلندمدت از سوی اپراتورها حذف شده و این نکته موجب نارضایتی کاربران شده بود.در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر نوشت: گزارشی مبنی بر حذف بسته‌های بلندمدت از سبد خدمات اپراتورهای تلفن همراه دریافت کردم. بررسی‌ها حاکی از صحت گزارش بود.وی هم‌چنین با تاکید بر دستور برای بازگشت این بسته‌های بلندمدت، اظهار کرد: دستور داده شد که ظرف ۴۸ ساعت این بسته‌ها بازگردانده شوند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین خاطرنشان کرد: اپراتورها بهتر است به‌جای افزایش تعرفه، هم‌چنان سیاست مدیریت هزینه‌های مازاد را پیگیری کنند.دلیل اصلی مهاجرت کاربران از اپراتورهای ثابت به همراه، کیفیت و کمیت سرویس اعلام شد؛ در حال حاضر درآمد ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد اپراتورها از دیتا و ۳۰ تا ۴۰ درصد از حوزه صوت است.در حال حاضر دیتای موبایل و خصوصاً بسته‌های ارائه‌شده توسط اپراتورها حداکثر استفاده افراد به اینترنت را تشکیل می‌دهد؛ با این حال، با تمام شدن بسته‌های اینترنتی، تعرفه آزاد اپراتورها فعال می‌شود. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلو بایت را ۰.۴ ریال کرد.

 

بورس دوباره احیاء شد

بازار سهام امروز شاهد رشد تقاضا نسبت به عرضه بود؛ به طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه بیش از ۱۴۰۰ واحد رشد کرد. سهم‌های شاخص‌ساز در گروه فلزی و معدنی امروز نیز تاثیر بسزایی در بازار داشتند.شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۴۶۳ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۴ هزار و ۴۷۰ واحدی رسید. در عین حال شاخص کل هم وزن با ۲۶۱ واحد افزایش تا رقم ۳۱ هزار و ۱۰۵ واحدی بالا رفت.شاخص آزاد شناور نیز با ۱۸۳۹ واحد افزایش رقم ۱۸۴ هزار و ۱۰۱ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۱۱۳۹ و ۲۶۲۳ واحد رشد کردند.شاخص کل فرابورس نیز ۱۹ واحد رشد و عدد ۲۰۷۰ واحدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۶۴۶ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات تا رقم ۶۲۵ میلیون سهم و اوراق مالی بالا رفت.

 

دلار جهانی نزولی شد

پس از چندین روز صعود متوالی و رسیدن به قله دو ماهه، انتشار آمار اشتغال آمریکا سرانجام دلار را نزولی کرد.دلار که در روزهای اخیر نهایت استفاده را از تضعیف یورو برده و خود را به قله دو ماهه رسانده بود، به دنبال انتشار آمار اشتغال‌زایی ضعیف‌تر از حد انتظار اقتصاد آمریکا نزولی شد و شاخص دلار که نرخ برابری آن در برابر سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۲۴ درصد کاهش به ۹۷.۳۱۸ واحد رسید.هر یورو به ازای ۱.۱۲۴۳ دلار مبادله شد تا از کانال ۱.۱۱ دلاری که در معاملات پنج شنبه به ثبت رسیده بود عقب نشینی کند. ویم تین، مدیر بخش ارزی مؤسسه "براون برادرز هریمان" گفت: همان طور که انتظارش می‌رفت، رویکرد بانک مرکزی اروپا باعث شد یورو در ضعیف‌ترین سطح دو سال اخیر خود قرار گیرد با این حال اقتصاد آمریکا نیز مشکلات خودش را دارد.از طرف دیگر علی‌رغم مشخص شدن این که صادرات چین به کشورهای جهان در ماه گذشته حدود ۲۱ درصد کاهش یافته است، ارزش یوان در برابر دلار ۰.۱ درصد تقویت شد و هر دلار به ازای ۶.۷۲۱۳ یوان مبادله شد.در برابر سایر ارزها، هر دلار آمریکا به ازای ۷۰ روپیه هند، ۱.۴۱۹۰ دلار استرالیا، ۱.۳۴۱۶ دلار کانادا، ۱.۳۵۸۳ دلار سنگاپور، ۱.۰۰۷۹ فرانک سوئیس، ۴.۰۸۷۶ رینگت مالزی و ۱۱۱.۱۶۲۲ ین ژاپن مبادله شد.

 

اقتصاد سیاه نفت را قربانی کرد

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر گزارش اشتغال نه چندان مطلوب آمریکا و آمار تجاری چین که نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای انرژی را احیاء کرد، به سقوط تن داد اما موفق شد برای کل هفته اندکی افزایش را به ثبت برساند.بازارهای سهام آمریکا روز جمعه کاهش یافته و ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را تشدید کردند، زیرا آماری که منتشر شد نشان داد اقتصاد آمریکا در ماه میلادی گذشته تنها ۲۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده که کمترین افزایش از سپتامبر سال ۲۰۱۷ بوده است. بازارهای سهام آسیا همچنین شاهد افت چشم‌گیر پس از انتشار گزارش آمار کاهش صادرات چین بودند. طبق آمار رسمی، صادرات چین در فوریه ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و بسیار پایین‌تر از حد انتظار تحلیل‌گران بوده است و همزمان واردات این کشور ۵.۲ درصد کاهش داشته است.از سوی دیگر وزارت دارایی نروژ روز جمعه اعلام کرد: صندوق سرمایه گذاری دولتی یک تریلیون دلاری این کشور سهام شرکت‌های انرژی که در اکتشاف و تولید نفت و گاز فعالیت دارند را واگذار خواهد کرد.

 

اختلاس فوق میلیاردی پتروشیمی ها تکذیب شد

قاضی مسعودی مقام رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال گران و مفسدان اقتصادی در حاشیه دومین جلسه محاکمه متهمان پتروشیمی گفت: رقم اصلی اخلال در نظام اقتصادی کشور ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو است؛ اما به این معنا نیست که تمام این رقم توسط متهمان تصاحب شده باشد.وی افزود: متهمان پرونده باید ارز حاصله از مواد پتروشیمی را به سیستم اقتصادی کشور تزریق می‌کردند تا از این طریق نیاز‌های کشور تامین شود، ولی متأسفانه این افراد ضمن سوء استفاده از تفاوت قیمت ارز داخل و ارز وارداتی، در مواردی تحصیل مال نامشروع داشته‌اند.قاضی مسعودی مقام با تکذیب اختلاس ۱۰۰ هزار میلیاردی که توسط برخی رسانه‌ها اعلام شده بود گفت: اینگونه نیست که بیان کنیم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان توسط این افراد تصاحب شده باشد بلکه بحث تصاحب منافع مطرح است.وی گفت: بنابر این بحث اختلاس مطرح نیست بلکه بحث اخلال در نظام اقتصادی مطرح است و مبالغ سوءاستفاده‌های متهمان هم غالباً ۱۵ میلیون یورو یا ۸ میلیون دلار یا ۳۱ میلیارد است پس این به معنای تصاحب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیست.وی در ادامه به تخلف دیگر صورت گرفته در پرونده اشاره کرد و ادامه داد: آنچه موجب اخلال شده عدم واریز ارز و استفاده از این تفاوت قیمت‌ها بوده است که در نهایت منجر به منفعت متهمان نیز گردیده است.

 

بانک جهانی علیه نفت کاراکاس رای داد

بانک جهانی در حکمی از ونزوئلا خواست بیش از هشت میلیارد دلار خسارت بابت توقیف دارایی‌های نفتی کونوکو فیلیپس در سال ۲۰۰۷ و در زمان ملی سازی نفت توسط دولت هوگو چاوز به این شرکت آمریکایی پرداخت کند.این بزرگترین پیروزی شرکت کونوکو فیلیپس در جبران خسارات مربوط به ملی‌سازی در ونزوئلا به شمار می‌رود با این حال این شرکت باید برای دریافت این خسارت به سختی مبارزه کند. ونزوئلا تاکنون برای پرداخت خسارت سایر احکام صادره بی‌اعتنایی کرده و ممکن است تصمیم اخیر دادگاه بانک جهانی را نادیده بگیرد.کونوکو پیش از این از توقیف قانونی دارایی‌های نفتی ونزوئلا برای پیشبرد ادعاهای خسارت‌های خود استفاده کرده بود. این شرکت نفتی به دنبال جبران حداکثر ۳۰ میلیارد دلار خسارت از ناحیه توقیف سه پروژه نفتی خود در ۱۰ سال پیش است. دادگاه بانک جهانی معروف به ICSID در سال ۲۰۱۳ توقیف پروژه‌های نفتی این شرکت را غیرقانونی تشخیص داد و دو سال پیش درخواست ونزوئلا برای تجدیدنظر در این حکم را رد کرد.این دادگاه اعلام کرد: کونوکو نمی‌تواند دو بار خسارت دریافت کند. هنوز مشخص نیست این حکم چه تأثیری روی حکم خسارت ۸.۷ میلیارد دلاری خواهد گذاشت. خسارت قبلی مربوط به دو پروژه از سه پروژه نفتی کونوکو فیلیپس در ونزوئلا بود.بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت در ونزوئلا به دلیل سوء‌مدیریت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم‌های مالی که از سوی دولت آمریکا وضع شده، به پایین‌ترین حد خود در حدود هفت دهه اخیر سقوط کرده است. افت صادرات نفت ونزوئلا این کشور را دچار بحران اقتصادی وخیمی کرده و مهاجرت حدود سه میلیون شهروند ونزوئلا را در پی داشته است.دارایی خارجی مهم ونزوئلا شرکت سیتگو پترولیوم در آمریکا است. این پالایشگاه اخیراً هیأت مدیران مستقل از دولت سوسیالیست ونزوئلا را با حمایت واشنگتن منصوب کرده است.به گفته فرانسیسکو منالدی، کارشناس انرژی آمریکای لاتین در مؤسسه بیکر دانشگاه رایس، ونزوئلا می‌تواند با استفاده از دارایی‌های سیتگو غرامت کونوکو را بپردازد، بنابراین این غرامت از نظر سیاسی برای دولت آمریکا حمایت از سیتگو در برابر طلبکارانش را در صورتی که یکی از مدعیان یک شرکت آمریکایی باشد، پیچیده می‌کند.

 

مرغ بازهم زنجیر پاره کرد

برومند چهار آیین مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است.وی افزود: با توجه به کاهش عرضه نسبت به تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ از فردا وارد کانال ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان شود.برومند کاهش جوجه ریزی در اواخر دی و اوایل بهمن را عامل اصلی گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: بسیاری از مرغداران به سبب ترس از اجرای قیمت دستوری و افزایش قیمت جوجه، جوجه ریزی واحد‌های خود را کاهش دادند که در نهایت این امر میزان عرضه و قیمت مرغ در بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به کاهش عرضه نسبت به تقاضا از مردم انتظار می‌رود که از خرید و ذخیره سازی مازاد بر مصرف اجتناب کنند تا قیمت از کانال ۱۶ هزار تومان فراتر نرود.وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد قیمت تمام شده تولید را ذرت، کنجاله سویا و جوجه یکروزه تشکیل می‌دهد، بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت نهاده‌ها در هزینه تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد، از این رو امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در بازار وجود ندارد.مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از نوسان نرخ نهاده‌های دامی در بازار اظهار کرد: با توجه به اختلاف نرخ نهاده‌های موجود در بازار با قیمت مصوب پیش بینی می‌شود که روند افزایش قیمت مرغ در بازار ادامه یابد چرا که مدیریت بازار نهاده‌ها در کنترل قیمت مرغ تاثیر بسزایی دارد.

 

آمریکا برای بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی روسیه جریمه برید

شرکت MTS روسیه به دلیل تخلف شرکت زیر مجموعه خود در ازبکستان با وزارت دادگستری آمریکا مصالحه کرد و به پرداخت 850 میلیون دلار جریمه محکوم شد.شرکت MTS و زیرمجموعه آن در ازبکستان متهم هستند که برای بستن یک قرارداد در ازبکستان به مقامات دولتی این کشور رشوه داده‌اند.جفری برمن، دادستان آمریکا، در این باره می‌گوید که این سومین مورد پرونده رشوه شرکت‌های بزرگ جهان به مقامات بلند پایه ازبکستان است.MTS همچنین توافق کرده است تا ساختار یک نظام نظارت مستقل را به مدت سه سال رعایت کرده و کنترل های درونی بسیار سخت را اجرایی کند و در این زمینه نیز با وزارت دادگستری آمریکا به طور کامل همکاری کند.رشوه این پرونده از سوی MTS به گلنارا کریموا، دختر اسلام کریموف، دختر رئیس جمهور پیشین ازبکستان، پرداخت شده و در مجموع 420 میلیون دلار بوده است.MTS بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی در روسیه است که در در آمریکا نیز فعالیت می‌کند.

 

سلطان پتروشیمی هم پشت میله‌ها افتاد

به تازگی یکی از نهادهای امنیتی با حکم دستگاه قضایی، یکی از مدیران ارشد تجارت محصولات پتروشیمی را به اتهام سوءاستفاده گسترده مالی بازداشت کرده است.مدیر یاد شده که پیش از این سال‌ها یکی از مدیریت‌های حساس شرکت بازرگانی پتروشیمی PCC را قبل و بعد از خصوصی‌سازی این شرکت بر عهده داشته است، به سلطان بازار تجارت محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از ایران معروف است و شبکه گسترده‌ای از شرکای راهبردی را به منظور سوء استفاده اقتصادی در داخل ایران و خارج از کشور در حوزه تجارت محصولات پتروشیمی و به خصوص صادرات این محصولات برای خود ایجاد کرده است.برخی منابع معتقدند بخش عمده‌ای از بازار پتروشیمی در دهه اخیر در قبضه وی بوده است و اگر کسی بر خلاف نظر و رای وی در این بازار عمل می‌کرد به طرق گوناگون از دور رقابت بازار این محصولات حذف می‌شد.بر اساس این گزارش گردش مالی بازار تجارت محصولات پتروشیمی ایرانی به چند ده هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود و گفته می‌شود ابعاد سوءاستفاده فرد یاد شده در این بازاربزرگ، بسیار گسترده است. ارقام ذکر شده تنها در یکی از پرونده‌های منتسب به وی که شاید از جمله بزرگترین تخلفات وی نیز نباشد به 420 میلیون یورو معادل 2 هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود که بر اساس آن مدیر یادشده ارز حاصل از صادرات محصولات به یک شرکت خارجی را به کشور بازنگردانده است.بر این اساس به نظر می‌رسد ابعاد این پرونده از پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی گروه آریا بسیار وسیع‌تر باشد.

 

میگوئل چوب دوسر سود ترامپ را برای اروپایی ها شکافت

نماینده آلمان در ساز و کار موسوم به «اینستکس»، با اشاره به آمار صادرات آمریکا به ایران، نوشته است که حجم تجارت شرکت‌های آمریکایی و ایران در حالی بیش از دو برابر افزایش یافته که شرکت‌های اروپایی از تجارت با ایران منع می‌شوند.میگوئل که دستیار وزیر خارجه آلمان است، در توییتر نوشته است: «تجارت ایالات متحده به ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ برابر افزایش یافته و به بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسیده است.»وی افزود: «اما در همین حال، شرکت‌های اروپایی از تجارت با ایران منع می‌شوند.»«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در رقابت‌های انتخاباتی توافق هسته‌ای با ایران را «فاجعه‌بار» توصیف کرده بود، اردیبهشت ماه امسال آمریکا را از این توافق خارج و تحریم‌های یکجانبه رفع‌شده ذیل برجام را احیا کرد. از آن زمان، واشنگتن کارزار گسترده‌ای برای بازداشتن شرکت‌های خارجی از تجارت با ایران راه انداخته است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اروپایی، مقام‌های ارشد خزانه‌داری آمریکا مستقیما با مدیران شرکت‌های اروپایی همکار با ایران تماس گرفته و آن‌ها را به تحریم تهدید می‌کنند.با این وجود، جدولی که برگر با استناد به مرکز آمار و ارقام دولت ایالات متحده منتشر کرده، نشان می‌دهد حجم تجارت آمریکا با ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰۳ میلیون دلار بوده، که از این رقم بیش از ۴۳۵ میلیون دلار سهم صادرات اقلام آمریکایی به ایران بوده است و در مقابل ایران هم نزدیک به ۷۰ میلیون دلار به آمریکا صادرات داشته است. جمعا در سال ۲۰۱۸ تراز تجاری ایالات متحده با ایران مثبت ۳۶۷.۵ میلیون دلار بوده است. مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد تراز تجاری آمریکا با ایران در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال پیش از آن بیش از ۵ برابر افزایش یافته است. البته «اسفندیار باتمانقلیچ» از مشاوران اتحادیه اروپا نوشته است که سهم عمده صادرات آمریکا به ایران در سال ۲۰۱۸ مربوط به دانه‌های سویا بوده است، که به دلیل جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، صادرات آن به چین کاهش یافته است. در دیگر اقلام، میزان صادرات به ایران کاهش یافته است.

 

ریاض از دریای سرخ طلای سیاه کشف کرد

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان، اعلام کرد: شرکت نفت دولتی آرامکو در این کشور که بزرگترین شرکت نفتی جهان محسوب می‌شود، یک میدان بزرگ گازی در سواحل این کشور در دریای سرخ پیدا کرده است.آرامکو سال گذشته میلادی توافقی را با شرکت شل برای حضور در بازار گاز طبیعی جهان در راستای کاهش وابستگی اقتصاد این کشور به نفت امضا کرد.سرمایه‌گذاری در حوزه گاز بخشی از برنامه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای تغییر در ساختار اقتصاد این کشور است.مدت‌ها است که آرامکوی عربستان در تلاش است تا به دست گرفتن پروژه‌هایی در روسیه، استرالیا، آمریکا و آفریقا نقش خود را در بازار گاز جهانی پررنگ کند.

 

دولت به تجارت خارجی مهر محرمانه زد

مهدی میراشرفی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک به وضعیت تجارت خارجی یازده ماهه اشاره کرده و گفت: مجموع تجارت غیرنفتی کشور با جهان در ۱۱ ماهه نخست سال جاری را ۷۸.۵ میلیارد دلار ثبت شده است.رئیس کل گمرک عنوان کرد:‌ طی ۱۱ ماهه امسال صادرات غیر نفتی کشورمان به ۴۰ میلیارد دلار رسید و در این مدت به میزان ۳۸.۵ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شد.میراشرفی به کلیات حجم صادرات و واردات اکتفا کرده و از  توضیحات بیشتر ابعاد تجارت خارجی خودداری می‌کند.طبق رویه‌ گذشته حداکثر تا سه روز پس از پایان ماه، عملکرد تجارت خارجی از سوی مقامات یا سایت گمرک اطلاع رسانی می‌شد و پس از چند روز جزئیات آن به تفکیک صادرات و واردات با طبقه بندی شرح کالا، کشور و گمرکات منتشر می‌شد.در حال حاضر با وجود گذشت ۱۵ روز از پایان بهمن ماه، عملکرد این بخش در حد گذاره یک جمله‌ای از میزان صادرات و واردات توسط رئیس کل گمرک منعکس شده است.هرچند درباره علت خودداری گمرک از ارائه جزئیات حجم تجارت خارجی اطلاع دقیقی در دست نیست اما برخی افراد مطلع در وزارت اقتصاد گفته‌اند کمیته ضد تحریم متشکل از برخی مسئولان دستگاه‌های اجرایی که دبیرخانه آن در وزارت اقتصاد مستقر است بنا به ملاحظات تحریمی تصمیم گرفته‌اند آمار تجارت خارجی در همین حد منتشر شود و جزئیات اقلام وارداتی و صادراتی به همراه کشورها علنی نشود.هنوز مقامات دولتی به صورت رسمی این موضوع را تایید نکرده‌اند ولی با فرض درست بودن این ادعا باید گفت جزئیات تجارت خارجی نیز به محرمانه‌های دولت تبدیل شده است.

 

ایران از گاز اروپا جا ماند

اوپراتور پروژه نورداستریم ۲ اعلام کرده بیش از ۸۰۰ کیلومتر از این خط لوله، از اعماق دریای بالتیک عبور داده شده و بر اساس برنامه زمان‌بندی، در انتهای سال جاری میلادی به اتمام خواهد رسید. فعالیت‌های ما، طبق برنامه پیش می‌رود و همان‌طور که شرکت قبلاً وعده داده بود، قبل از پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، این پروژه تکمیل خواهد شد.روند صادرات گاز روسیه علیرغم افت شدید در سال ۲۰۱۴، و با وجود اعمال برخی از تحریم‌ها برای این کشور، رو به رشد بوده است.در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ نفر بر روی ۲۰ کشتی در دریای بالتیک، بر روی این پروژه ۱۱ میلیارد دلاری کار می‌کنند و قرار است با تکمیل این خط‌لوله، ظرفیت خط‌لوله موجود که سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به اروپا صادر می‌کند، ۲ برابر شود.تکمیل و بهره برداری از این خط لوله می‌تواند به معنای آن باشد که ایران از بازار صادراتی گاز اروپا جامانده است و برای حضور یافتن در این بازار باید تلاش بیشتری به خرج دهد. بدیهی است در صورت تداوم روند فعلی، احتمال تمدید قراردادهای صادراتی موجود نیز با تردید همراه خواهد بود.

 

صدر طلای برباد رفته عراقی ها را از جیب داعش کشف کرد

یک رهبر جریان صدر از سرقت ۵۰ تن طلای عراق توسط گروه تروریستی داعش خبر داد.حاکم الزاملی از رهبران جریان صدر در عراق گفت: گروه داعش در سال 2014 میلادی 50 تن طلا و 400 میلیون دلار از بانک های عراق سرقت کرد.وی گفت: دولت عراق لازم است تا به آمریکایی ها برای استرداد موارد سرقت توسط داعش - بعد از کنترل نیروهای آمریکایی بر منطقه الباغوز در شرق سوریه – فشار بیاورد.الزاملی گفت: نیروهای عراقی باید خواهان تحویل گرفتن سرکردگان داعش زندانی در سوریه برای محاکمه آنها به اتهام قتل بی گناهان شوند.

 

گردش مالی مخوف ترقه‌بازها لو رفت

گردش مالی سه‌شنبه آخر سال یا همان چهارشنبه‌سوری عدد بسیار هنگفتی است که در کنار شادی و هیجان خودف برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی غم و اندوه به دنبال دارد.یکی از جشن‌های باستانی ایرانی‌ها در آخرین سه شنبه سال با عنوان چهارشنبه سوری اتقاق می‌افتد که در سال‌های اخیر با تغییر ماهیت تبدیل به یکی از چالش‌های غم انگیز برای خانواده‌ها شده است.اگر تنها ۱۰ میلیون خانوار از ۲۴ میلیون خانوار ایرانی را درگیر در چهارشنبه سوری بدانیم و اگر فرض کنیم هر خانواده مبلغی حدود ۵۰هزار تومان برای این روز هزینه می‌کند، گردش مالی آن به عددی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. طبق آمارهای موجود حدود ۷۰درصد این اقلام به کشور قاچاق می‌شود که نشان می‌دهد عددی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان عاید قاچاقچیان می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الیاس IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    0 0
    خودتون حوصله خوندن متن رو دارید؟! خبر نوشتید یا مقاله؟!!