پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان این که دوست نداریم جامعه‌الزهرا علیهاالسلام پادگان احزاب شود گفت: بزرگترین جفا به جامعه‌الزهرا علیهاالسلام این است که به پایگاه قدرت احزاب و جناج‌ها تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی در نشست سالانه اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: امیدواریم زحمات ارزشمند اساتید این مجموعه علمی حوزوی مصداق حدیث شریفی باشد که علامه مجلسی در اوایل کتاب بحارالأنوار ذکر می‌کنند، وقتی آن روز خوف و وحشت و بیم فرا می‌رسد، گروهی از علما را در این محضر می‌آورند و به تعداد شاگردان که علوم آل البیت علیهم‌السلام را از آنان فرا گرفتند، «وَ يُكْسَى مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ»، حله‌هایی از نور بر آنان می‌پوشانند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: عنایت خداوند است که  به تعداد شاگردانی که از استاد، درس فراگرفته اند، حله‌های نور به او می‌پوشانند و مورد عنایت حق تعالی قرار می‌گیرد و امید است که مجموعه اساتید در زمره آن علما باشند.

وی تأکید کرد: به غیر از وعده الهی که مخصوص جهان حقیقت و آخرت است، در این دنیا نیز، معلم و استاد از ارزش بسیار والایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه به برگزاری همایش‌های منطقه ای فارغ التحصلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام باید دید جهانی داشته باشد و با مجموعه‌های دیگر آشنا شود که در این راستا برنامه‌هایی داریم که یکی از آنها همایش‌های منطقه ای فارغ التحصیلان است.

وی افزود: ما دومین همایش منطقه ای فارغ التحصیلان را در شهر لکهنو هند برگزار کردیم که ۸۵ نفر از فارغ التحصیلان در طول چهار روز در همایش حضور داشتند، در هند ۳۰ مدرسه بانوان وجود دارد که همه آنان را فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام راه اندازی کردند.

وی با اشاره به جمعیت ۸۰ میلیون شیعه در هند، تصریح کرد: بخش عظیمی از مردم شیعه هندوستان توجه ویژه ای به این مراکز دارند.

 

امروز تلاش‌ها و فعالیت‌های اساتید جامعه‌الزهرا(س) منحصر در کلاس‌ها نیست

وی با بیان اینکه امروز تلاش‌ها و فعالیت‌های شما منحصر در یک کلاس نیست، تأکید کرد: اگر گفته می‌شود که مادر با دستی گهواره می‌جنباند و با دستی جهان را؛ استاد هم با دستی روی تخته سیاه می‌نویسد و با دستی، بر پیشانی ملت‌ها دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان داشت: امروز به لحاظ پدیده مبارک انقلاب اسلامی و فضای گشوده شده در کشورهای مختلف، فعالیت‌های کلاسی و تلاش‌های شما منحصر در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و گوشه کلاس نیست و شما آثار آن را در کشورهای مختلف جهان می‌بینید که امید است دخیره آخرتی برای شما باشد.

 

لزوم اخلاق اسلامی در کنار فراگیری علوم اسلامی

وی در ادامه، نکاتی را پیرامون اساتید و طلاب مطرح کرد و اظهار داشت: اگر ما در علوم اسلامی و غیراسلامی، مجتهد و غیرمتخصص تربیت کنیم اما شاگردان ما در اخلاق اسلامی رشد لازم را نداشته باشند، ما در مأموریت خود شکست خوردیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی  بیان کرد: در فضایی که سرشار از شبهات و مشکلات است، برای اخلاق تربیتی، نگاه اصلی ما به اساتید است؛ امروز جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در برنامه‌های تربیتی، نظام جامع تربیتی و درس اخلاق ورود پیدا کرده است، اما اصل و اساس، اساتید بزرگوار این مؤسسه هستند.

 

توصیه رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله به طلاب بر توجه به معنویات

وی تصریح کرد: همانطور که درس‌های شما زمزمه علمی است، زمزمه معنوی هم باشد به هر نحوی که صلاح می‌دانید در آن تذکرات معنوی هم داده شود که بدون اینها امکان رسیدن به درجات بالای معنوی وجود ندارد.

وی یادآور شد: چندی پیش محضر رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی بودیم، ایشان نسبت به طلبه‌ها فرمودند که نماز شب، مناجات، توسل به اهل بیت علیهم‌السلام را به طلاب یادآوری کنید؛ همچنین حضرت آیت‌الله جوادی آملی فرمودند با آهن نمی‌شود با آه می‌شود و زن‌ها در آه مقدم بر مرد‌ها بر آهن هستند؛ این آه و سوز و اخلاق و تربیت را در درس‌های خود مورد توجه قرار دهید.

 

اخلاق و نکات تربیتی باید زمینه اصلی دروس باشد

مدیر جامعه الزهرا  با بیان اینکه زمینه اصلی درس‌ها باید تربیت و اخلاق و نکات تربیتی باشد، گفت: تقاضای ما این است که در بحث سطح علمی و ژرفای دانشی تساهل و تعارف نکنید، زیرا ما در دنیا رقبای جدی داریم.

وی افزود: طلبه‌های ضعیف شاید امروز با گرفتن نمره خوشحال شوند اما فردا شرمنده خواهد شد؛ اساتید همان دقت و سخت گیری سلف صالح را که به جا بود، داشته باشید، سخت گیری نباید بی مورد باشد اما آنچه که امروز در حوزه و دانشگاه رسم شده و اساتیدی که راحت از نمره می‌گذرند، مسیر خطرناکی برای آینده ما است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: بنده گاهی احساس خسارت می‌کنم که بعد از انقلاب اسلامی، جواهر و الغدیر دومی نداریم، کارهای زیادی صورت گرفته که در جای خود ارزشمند هستند، اما گاهی می‌ترسیم که در آینده جواهرخوان هم نداشته باشیم.

وی بیان داشت: ما امروز خود را مدیون قدوسی‌ها و بهشتی‌ها می‌دانیم و سخت گیری‌های این اساتید، امروز ثمر داده است؛ لذا تقاضا این است که سخت‌گیری بی‌مورد نباشد، اما در عین حال، تساهل علمی هم نباشد.

 

تأکید اساتید به طلاب بر رعایت حقوق خانواده، فرزندداری و همسرداری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی  در ادامه بر رعایت حقوق خانواده، فرزندداری و همسرداری در برنامه‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید و عنوان کرد: وظیفه ما فقط تربیت متخصص صرف نیست، ما می‌خواهیم زن مسلمان تربیت کنیم و اولین واجب و جهاد زن مسلمان، تبعّل او است که در درس‌ها باید به این موضوع اشاره شود.

وی ادامه داد: اگر راهبه بودن و تبتّل، فضیلت بود، بنا به فرمایش امام صادق علیه‌السلام، حضرت زهرا علیهاالسلام به آن شایسته‌تر بود.

وی گفت: بانوان جامعه باید احساس کنند که زن بودن، مادر بودن و همسرداری افتخار است و این مسائل بیشتر مورد توجه اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام باشد.

 

اساتید جامعه‌الزهرا(س)، طلاب را در کشف استعدادها یاری کنند

وی در ادامه به دوره‌های آموزشی و پژوهشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در طول دو سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: از سال گذشته، دوره‌های تربیت مدرس، تربیت مشاور، تربیت مترجم، تربیت پژوهشگر و تربیت مبلغ راه اندازی و زمینه اجرای این طرح‌ها آغاز شده است؛ اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام می‌توانند استعدادهای طلاب را شناسایی کرده و هریک از آنان را به مسیری هدایت کنند تا در آینده استاد، مبلغ، پژوهشگر و یا مشاور شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی  یادآور شد: یکی از مشکلات جوانان امروز ما، استرس و اضطراب است که در بانوان طلبه هم درباره نمره‌ها دیده می‌شود، چنانچه گاهی اضطراب، زندگی خانوادگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اساتید می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را برای رفع این مشکل ارائه کنند.

وی در ادامه به راه‌اندازی نشریه‌های داخلی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و افزود: همه گروه‌های علمی موظف شدند که نشریه داخلی داشته باشند تا تریبونی برای طلاب باشد و هنرهای پژوهشی خود را نشان دهند و کارهای تحقیقاتی خود را عرضه کنند.

مدیر جامعه الزهرا ادامه داد: اساتید می‌توانند طلاب را برای ارائه آثار خود راهنمایی و تشویق کنند؛ ما نیز با وجود تمام تنگناهای بودجه‌ای حاضریم که این مسئله مهم را حمایت کنیم تا طلاب در مسیر پژوهش گام بردارند.

وی یادآور شد: هم اکنون دوفصلنامه «مطالعات اسلامی زنان و خانواده» که به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام منتشر می‌شود، حائز رتبه علمی پژوهشی شده است و نشریه‌های دیگر نیز دارای رتبه‌های علمی تخصصی و علمی ترویجی هستند.

 

لزوم پرورش طلاب نخبه انقلابی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه تصریح کرد: ما بازدیدهای علمی را برای اساتید لازم می‌بینیم، بازدید از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی حوزوی و فرصت‌های علمی ویژه اساتید باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه به توصیه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی مبنی بر انقلابی ماندن حوزه اشاره کرد و گفت: قطعا مورد نظر همه ما این است که طلبه‌های ما انقلابی تربیت شوند؛ در اینجا انقلابی ماندن به معنای انقلابی نخبگی است نه انقلابی عوام، گرچه انقلابی عوام برای ما ارزشمند و محترم هستند، اما وقتی پای حوزه به میان می‌آید، سطح آن از سطح عامه مردم باید بالاتر باشد و انقلابی نخبگانی مورد نظر ما است.

 

برگزاری نشست‌های بصیرت افزایی در جامعه‌الزهرا(س)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: امروز در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، برگزاری جلسات بصیرت افزایی برنامه ریزی شده است که این جلسات، شعاری یا جناحی و دسته ای نیست.

وی بیان داشت: ما دوست نداریم جامعه‌الزهرا علیهاالسلام پادگان احزاب شود، زیرا بزرگترین جفا به جامعه‌الزهرا علیهاالسلام است که به پایگاه قدرت احزاب و جناج‌ها تبدیل شود، اما نسبت به اصل پدیده بزرگ انقلاب اسلامی که به برکت خون شهدای مطهر، فضایی برای اسلام و تشیع ایجاد کرده، نشست‌های بصیرت افزایی را برگزار می‌کنیم.  

مدیر جامعه الزهرا اظهار کرد: همه ما در یک جبهه هستیم و مدیریت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با مجموعه مدیران افتخار داریم که خدمتگزاران همه خدمتگزاران این مجموعه فاخر هستیم و صمیمانه همه را جزو یک خانواده می‌دانیم.

وی افزود: مشکلات زیادی از جمله وضعیت گروه‌های علمی، وضعیت اساتید ثابت و غیره وجود دارد و تنگناهایی هم داریم که باید با کمک هم از این تنگناها عبور کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در پایان، از تلاش و اخلاص اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام قدردانی کرد و یادآور شد: جلسه اصلی نشست سالانه با اساتید، اردیبهشت و هفته معلم برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha