پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
روسای سابق و جدید قوه قضاییه

حوزه/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که کثرت پرونده‌ها ساخته قوه قضاییه نیست، گفت: مقصود از ۱۷ میلیون پرونده گاهی مغالطه می شود و مقصود نیست که در ۱۷ میلیون ۳۴ میلیون خانواده در کشور هر سال درگیرند، بلکه ممکن است یک پرونده ده جا شماره بخورد و هر رجوعش شاید ده بار در دستگاه قضایی رفت و آمد داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله صادق آملی لاریجانی، پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید قوه قضاییه، با اشاره به این که کثرت پرونده‌ها ساخته قوه قضاییه نیست، گفت: وقتی وضعیت اقتصادی کشور دچار مشکل است پرونده‌ها گسترش پیدا می‌کند، سرریز دستگاه‌های دیگر به اینجا می‌آید.

وی ادامه داد: تعداد پرونده‌ها دلیل براین است که مردم امید معقولی به رسیدگی قضایی شان دارند؛ آدمی که قطع امید کرده مراجعه نمی‌کند مردم امید دارند که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند.

رئیس سابق قوه قضاییه در ادامه به آمار پرونده های قضایی اشاره کرد و گفت: مقصود از 17 میلیون پرونده گاهی مغالطه می شود و مقصود نیست که در 17 میلیون 34 میلیون خانواده در کشور هر سال درگیرند، بلکه ممکن است یک پرونده ده جا شماره بخورد و هر رجوعش شاید ده بار در دستگاه قضایی رفت و آمد داشته باشد.

وی اضافه کرد: به من گزارش دادند یک خانمی در تهران 400 پرونده در دستگاه قضایی درست کرده و دستگاه قضایی موظف است به حسب قانون این شکایات را ثبت کند و سارقینی داریم که دهها پرونده دارند

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نخبه گزینی در دستگاه قضا به یک اصل تبدیل شده، اظهار کرد: تعداد قضات در کشور خودمان با برخی کشور‌ها قابل مقایسه نیست و ما باید نسبت به جذب قاضی و کارمند در دستگاه قضایی تلاش بیشتری کنیم.

وی با اشاره به این که جذب قاضی آسان نیست، گفت: وقتی فراخوان برای جذب قاضی داده می‌شود، گاهی چهل پنجاه هزار نفر مراجعه می‌کنند و از این تعداد که در امتحان شرکت می‌کنند نهایتا ۲۵۰ یا 300 نفر جذب می‌شوند.

رئیس سابق دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: با اینکه ۲۶۰۰ قاضی از دستگاه قضایی خارج شدند و الان دستگاه قضایی قریب ۱۲۰۰۰ هزار قاضی دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha