جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت پیمان

حوزه/ رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی گفت: تا کنون به بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ شبهه پاسخ داده شد که این از دستاوردهای مهم این مجمع به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، امروزه گسترش و توسعه دین مبین اسلام در سراسر نقاط دنیا، با وجود هجمه های گوناگون علیه اسلام که از سوی دشمنان وارد می شود، دغدغه بسیاری از مردم است و در این رابطه هم برخی به طور کارشناسی وارد این راه شده و با تأسیس برخی انجمن ها، نهادها و مؤسسه ها انتشار دین اسلام را به تمامی نقاط دنیا آسان تر می کنند. یکی از این مراکز که با نام «مجمع جهانی شیعه شناسی»، فعالیت می کند، در شهر مقدس قم واقع شده و اقدامات چشم گیری را انجام می دهد. برای آشنایی بیشتر با این مجمع، با دکتر آیت پیمان رئیس مجمع جهانى شیعه شناسى، به گفت و گو نشستیم که متن این گفت و گو به این شرح است:.

در ابتدا از مجمع بگویید تا با این مجموعه بیشتر آشنا شویم.

در عصر نهضت فکری که تمام راه ها باز و زمینه و بستر فکری برای هرگونه تحقیق علمی آماده است، این مجمع در راه جامۀ عمل بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری نسبت به احیاء و گسترش فرهنگ و معارف حقه اسلام و پس از آنکه ایشان سال ۱۳۸۰ را سال امام علی(ع) نامگذاری فرمودند تشکیل شد. با احساس ضرورت و بایسته های معرفی هرچه بهتر فرهنگ الهی تشیع و پاسخ عملی به ندای رهبری و همچنین یاری جستن از ذات اقدس باری تعالی، عنایات خاص حضرت بقیه الله الأعظم(ع) و همراهی گروهی از بزرگان صاحب نظر حوزه و دانشگاه، تصمیم گرفتیم تا مرکزی فرا ملّی و غیر دولتی در شأن و عظمت تشیع برای معرفی و تبلیغ مکتب بزرگ اسامی تشیع و غنی بخش و جهان شمول کردن این مکتب و ایجاد زمینه هدایت و راهنمایی جرعه نوشان مکتب اهل بیت(ع) و پاسخگویی به شبهات و بیان اصول و آموزه های شیعی، همچنین رفع دروغ ها و تهمت ها و همچنین دفاع از پیشوایان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف کنیم.

هیئت امنا و هیئت مدیره و شورای علمی مجمع از اساتید و صاحب نظران حوزه و دانشگاه می باشند و 5 معاونت علمی و پژوهشی، آموزشی فضای مجازی و اطلاع رسانی، امور بین الملل، پشتیبانی و امور اجرائی عهده دار ساماندهی و اجرای برنامه ها و سیاست های مجمع هستند.

هدف ما ایجاد زمینه همکاری و همیاری با بقیه ادیان و مذاهب در کل جهان و دفاع از حریم تشیع در دنیاست تا مجاهدت های علمی و عملی فرهنگ الهی تشیع را با برنامه ریزی دقیق و آینده نگری عمیق با تحفظ از سیاست های وحدت و تقریب اسلامی یاری رسان باشیم.

مجمع جهانی شیعه شناسی چه دستاوردهایی داشته است؟

تألیف، ترجمه، تحقیق و تصحیح حدود 250 جلد کتاب جهت ترویج و گسترش فرهنگ الهی تشیع و همچنین راه اندازی پایگاه اینترنتی قدرتمند که حاوی بیش از 6000 عنوان کتاب و بیش از 15 هزار مقاله تخصصی به زبان های فارسی، انگلیسی عربی و اردو گوشه ای از فعالیت های این مجمع است.

به لطف الهی ده‌ها نفر تا کنون از این طریق به ولایت امیرالمؤمنین(ع) گرویده اند. و بخش مستبصرین مجمع کتابها و مقالات مستبصرین دانشور و عالم را برای ترجمه و چاپ حمایت نموده است و مجموعة خاطرات و زندگی نامة دهها نفر از آنها را منتشر نموده است. تا کنون به بیش از 14 هزار و 500 شبهه پاسخگویی عالمانه داده شد. تهیه و ارسال بیش از صد هزار عنوان کتاب دینی به کشورهایی همچون تونس، الجزایر، مصر، یمن، آمریکا، اندونزی، عراق، هندوستان، پاکستان و افغانستان در کنار تألیف و چاپ و نشر بیش از 138 جلد کتاب در 83 عنوان و اثر علمی مفید و ارزشمند از دیگر اقدامات مجمع بود. برگزاری کنگره ملی ژئوپلیتیک تشیع و همچنین سلسله همایش های غدیر چراغ راه تشیع هم از ابتکارات این مجمع به شمار می رود.

برگزاری دروس و کلاس های شیعه‌شناسی، امام شناسی و پاسخگویی به شبهات، همچنین تهیه فیلم، لوح فشرده (CD) بصورت نرم افزار از دروس و کلاسهای پاسخ به شبهات و مناظرات به تعداد حدود ۳۰۰ نوع نرم افزار و تکثیر و پخش آن در حد وسیع به همراه تلاش، مکاتبات و جلسات فراوان جهت برقراری رشته شیعه شناسی در مجامع علمی و دانشگاه هم از دستاوردهای این مجمع است.

در حوزه انتشارات هم انتشار ماهنامه‌های شیعه شناسی و امام شناسی، هر کدام با تیراژ ۲۰٫۰۰۰ در ماه و انتشار فصلنامه تخصصی ندای تشیع (اسلام ناب محمدی) هم انجام پذیرفت.

هم اکنون در مجمع در حال چه کارهایی هستید؟

تلاش داریم طرح بزرگ منشور جهانی تشیع در جهت تبیین اصول عقاید، مسلمات و آرمان‌های شیعه را به سرانجام برسانیم. همچنین برنامه هایی چون چاپ بیش از صد و ده عنوان کتاب تخصصی در گرایش‌های مختلف شیعه‌شناسی، توسعه فعالیت‌های مجازی در فضای سایبر پایگاه‌های اینترنتی، طرح بزرگ آیات ولایت در قرآن که تا کنون پنج جلد آن به چاپ رسیده است و همچنین برگزاری همایش ملّی ژئوپلیتیک شیعه از سایر برنامه های در دست اقدام است.

امروزه عصر ارتباطات است و یکی از بهترین راه های تبلیغ و انتشار اطلاعات هم فعالیت در فضای مجازی است. مجمع شیعه شناسی هم در این زمینه ورود پیدا کرده؟

در این بخش علاوه بر ارتباط روزانه و ارسال مطالب سایت برای حدود ۱۰۰ هزار نفر کاربر در نرم افزارهای تلگرام، اینستاگرام، بیسفون، سروش، نرم افزار گپ، به صورت تعاملی به سؤالات و پرسش های کاربران پاسخ داده می شود. لازم به ذکراست کاربران و مخاطبان مجمع در این نرم افزارها به صورت بسیار سریعی در حال رشد هستند. در این بخش با انتشار مطالب مفید و مناسب در شبکه های اجتماعی زمینه بحث و گفتگو و تعمیق مباحث دینی و معرفتی در فضای مجازی فراهم شده و شبهات وارد شده بر مذهب تشیع پاسخ داده می شود. در این مجمع یک معاونت فضای مجازی داریم که به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی مطالب سایت در انواع پیام رسان های داخلی و خارجی بهینه سازی و منتشر می شود. زبان های ایتالیایی، اردو و آذری به زودی به این واحد افزوده خواهد شد.

تا کنون 630 نفر از کشورهای مختلف جهان و 70 نفر از استان های ایران به عنوان نمایندگی های مجمع با ارتباطات مستمر همکاری و تعامل دارند و مجمع با دانشگاه ها و مراکز اسلامی و مساجد شیعی و مراکز مهم ادیان در جهان روابط و همکاری علمی و دانشگاهی دارد.

مردم در چه زمینه هایی می توانند با شما در ارتباط باشند؟

مردم عزیز می توانند در زمینه های ترجمه و تولید مطلب به زبان های عربی، انگلیسی، اردو و سایر زبان ها، برنامه نویسی و طراحی سایت و نرم افزار، برگزاری کارگاه های شیعه شناسی مستندسازی و تدوین و عکاسی، نشر مطلب در فضای مجازی، توریسم و گردشگری، نویسندگی، ایده پردازی و تدریس با این مجمع همکاری کنند.

مجمع از نیروهای متخصص و گروههایی که تمایل به فعالیت علمی و فرهنگی جهادی دارند استقبال می کند و آنان را دعوت می نماید بعنوان عضو فرهنگی، علمی به تشکل های دینی مجمع بپیوندند.

و را های ارتباطی با شما؟

خاطرنشان می شود: مجمع جهانی شیعه شناسی در قم، بلوار 45 متری عماریاسر ، بین کوچه 4 و 6 ، مجمع جهانی شیعه شناسی و شماره تماس ما هم 02537756092 و 02537713773 است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha