جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک

حوزه/ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد نیازمند یک فرهنگ اسلامی است و در حوزه های علمیه باید این مسئله تدوین و تدریس شود، به نحوی که اجتهاد در آن باشد و جامعه را در مسیر صحیح رشد، رونق تولید و شکوفایی اقتصادی قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با اشاره به موضوع نامگذاری سال 98 و اهمیت رونق تولید و نقش حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون برای تحقق این شعار، اظهار کرد: در شرایط کنونی، حوزه های علمیه تشیع باید پاسخ گوی تمام نیازها باشند و نکته مهم این است که ما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی چهل سال را پشت سر گذاشته ایم و وارد چهل سال دوم شده ایم، با این امتیاز که در حاکمیت و حکومت اسلامی قرار داریم و بی تردید حوزه ها باید پاسخ گوی همه نیازهای حکومتی باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان نمونه امروز مسائل اطلاعاتی و امنیتی، مسائل اقتصاد بین المللی و اقتصاد کاپتالیسمی مطرح است و در عین حال برتری اقتصاد اسلامی بر اقتصاد شرق و غرب مطرح می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سالک موضوعاتی همچون حفاظت اطلاعات، مسائل اجرایی حکومتی و مسائل فراوانی که دستگاه های اجرایی و قضایی با آن مواجه هستند را نیازمند طرح مبانی فقهی دانست و گفت: باید مبانی فقهی این مطالب در حوزه های علمیه و در قالب بحث های درس خارج فقه مطرح گردد و ما نمی توانیم از این مسائل غافل شویم، زیرا اسلام یک دین جهانی است و پاسخ گوی همه امور است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اسلام بر همه ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی مسلط خواهد شد و این مطلب مهمی است و از این جهت باید پاسخ گوی نیازهای جامعه جهانی و کشور اسلامی باشد.

وی با تاکید بر مسئله نامگذاری سال به عنوان رونق تولید، تصریح کرد: با توجه به شعار رونق تولید که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح فرمودند و همان گونه که می دانیم محور رشد تولید ملی، اقتصاد است، اما همین اقتصاد نیازمند یک فرهنگ اسلامی است و در حوزه های علمیه باید این مسئله تدریس و تدوین شود و از  منبع قرآنی استفاده گردد و اجتهاد در آن باشد و جامعه را در مسیر صحیح رشد تولید ملی و رونق تولید از حیث مبانی ارزشی و دینی قرار داده و  این از رسالت های حوزه های علمیه است.

سالک خاطر نشان کرد: به همان اندازه که بحث هایی مانند نماز، روزه، خمس و زکات اهمیت دارد، مسائل پولی، اقتصادی و منابع ارزی نیز اهمیت دارند و به طور حتم ما مبانی فقهی قوی برای این مسائل داریم، اما باید این امور کشف شود و در اختیار مجریان امر قرار گیرد، لذا پیشنهاد ما به حوزه علمیه اصفهان این است که درس های جدید مورد نیاز حاکمیت و حکومت اسلامی را مطرح نمایند و بحث های فقاهتی و اقتصادی را دنبال کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به لزوم راهنمایی و هدایت حوزه های علمیه در خصوص مسائل جدید و روز جامعه و نیازهای جهانی اشاره کرد و افزود: قوانینی که در این بخش نیاز بوده مطرح شده، به عنوان نمونه قانون رشد تولید ملی و رقابتی، قانون کسب و کار حلال و قوانین دیگری در این حوزه هم مطرح و تصویب شده است و اکنون هم برای رشد رونق تولید ملی به طور حتم موادی به عنوان طرح دو فوریتی به مجلس ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha