پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عبدالله اسفندیاری

حوزه/ شاهد هستیم که تلویزیون تبدیل به بنگاه‌های بخت آزمایی شده است. این وضعیت که نوعی رواج قمار است برای تلویزیونی که عنوان اسلامی را یدک می‌کشد، قابل پذیرش نیست.

عبدالله اسفندیاری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که متاسفانه در سیما شاهد راه افتاده بنگاه‌های بخت آزمایی هستیم، اظهار کرد: من سالها در مقام مدنظر در سیما فعالیت کرده‌ام، اما وضعیتی را کم امروز در تلویزیون به وجود آمده را مشاهده نکرده بودم. در زمان حال شاهد هستیم که تلویزیون تبدیل به بنگاه‌های بخت آزمایی شده است. این وضعیت که نوعی رواج قمار است برای تلویزیونی که عنوان اسلامی را یدک می‌کشد، قابل پذیرش نیست.

 

وی افزود: برای چنین رویکردی عموماً توجیهات اقتصادی آورده می‌شود، اما نمی‌توان به واسطه یک هدف از راه‌های نامشروع درآمدزایی کرد. نکته دیگر این‌که صدا و سیما خودخواسته دست به تخریب خود زده است. اولین نکته آن را در بزرگ شدن بدون واسطه این رسانه می‌توان مشاهد کرد که هیچ توجیه منطقی ندارد. در کلامی دیگر صدا و سیما به اندازهای به لحاظ جمعیتی بزرگ شده که بخش عمده‌ای از درآمد خود را صرف حقوق دادن به نیروهایش می‌کند، درصورتی‌که با یک جمعیت بسیار کمتر هم می‌توان جذب تماشاگر کرد. این کار را برخی شبکه‌های ماهواره‌ای انجام داده‌اند و در جذب تماشاگر از تلویزیون‌های داخلی نیز سبقت گرفته‌اند.

 

این تهیه‌کننده ادامه داد: آسیب دیگری که در رسانه ملی مشاهده می‌شود و به نوعی دوری تماشاگر را در پی داشته است یک جانبه گرایی حاکم بر آثار است. این اتفاق را به خوبی در برنامه‌های سیاسی می‌توان مشاهده کرد. این یک جانبه‌گرایی به نظرم باعث شده اعتماد مردم از تلویزیون سلب شود. برای مثال وقتی قرار است از یک طرحی نقد به عمل آید تنها نظرات منتقدان آورده می‌شود، درصورتی‌که باید از دیدگاه‌هایی موافقان آن طرح هم خبردار شد تا بتوان قضاوت صحیحی پیرامون ماجرا داشت، اما متاسفانه این رویکرد در سینما مشاهده نمی‌شود.

 

وی با بیان این‌که عدم توجه به قدرت و تاثیر‌گذاری این رسانه نوعی عقب‌نشینی در مقابل جنگ نرم است، گفت: بارها مقام معظم رهبری در سخنان خود درباره کارکرد و قدرت رسانه ملی حرف زده‌اند و تاکید داشتند که  رسانه قادر است اتفاقات بسیاری خوبی را به لحاظ دینی و انقلابی رقم زند، حتی بارها تاکید شده که رسانه می‌تواند از منبر هم کارکرد بیشتری داشته باشد، ولی ما در سالهای اخیر سعی نکرده‌ایم از این رسانه به شکل مطلوبی بهره بریم.

 

این مدیر سابق رسانه در بخش دیگری از سخنان خود به بحث مجریان تلویزیون اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر رویکردی در تلویزیون باب شده که برای جذب تماشاگر از هنر پیشه‌ها برای جذب تماشاگر بهره می‌برند. این رویکرد به نظرم تاثیر مثبت به همراه نخواهد داشت و حتی در مواقعی موجب نتایج منفی خواهد شد، چون وقتی مردم پیام‌هایی اخلاقی را از زبان افرادی می‌شوند که در فضای مجازی زندگی متفات دارند آن حرف را نپذیرفته و این تزویر را به کل سیما منتسب می‌کنند.

 

اسفندیاری یکی از آسیب‌های دیگر سینما را رواج تجملگرایی دانست و تاکید کرد: سیما در برنامه‌های تبلغی خود زندگی را تبیغ می‌کند که عموم مردم از آن بی‌بهره هستند. این تجمل‌گرایی نه تنها برای مردم خوشایند نیست، بلکه نوعی یاس و ناامیدی را هم به همراه دارد. با این توضیح نباید انتظار داشته باشیم که سبک زندگی که در تلویزیون تبلیغ می‌شود با آموزه‌های اسلامی و ایرانی همخوان باشد. در حقیقت الگویی که این روزها در تبلیغات تلویزیونی دیده می‌شود، کاملاً منطبق با سبک زندگی غربی است!

 

وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: رسانه ملی اگر بخواهد همین روش را پیش گیرد نه تنها مخاطب را از دست خواهد داد، بلکه در آینده نزدیک یک سازمان کاملا مقروض خواهد شد که حتی قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود نیز نیست. این اتفاق امری دور از انتظار نیست، مگر اینکه برای رفع آن یک اراده ملی وجود داشته باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha