شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
توسعه طرح ممنوعیت حجاب در کبک، با مخالفت های گسترده روبرو شد

حوزه/ طرح اخیر ارائه شده به پارلمان کبک در کانادا، بسیاری از کارکنان دولتی از جمله معلمان، پرستارها، رانندگان اتوبوس، حقوقدانان و وکلا را از داشتن حجاب اسلامی و دیگر نمادهای مذهبی منع خواهد کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، یک طرح جدید توسعه ممنوعیت حجاب و نمادهای مذهبی برای بسیاری از کارکنان دولتی در استان کبک در کانادا بسیاری را نگران ساخته است.

این طرح که ماه گذشته به پارلمان کبک ارائه شده بسیاری از کارمندان دولتی، معلمان، پرستارها، رانندگان اتوبوس، حقوقدانان و وکلا و دیگر استخدامی ها و کارکنان دولتی که مشاغل مرتبط با مردم دارند را از داشتن نمادهای مذهبی به ویژه حجاب منع می کند. هرچند این طرح شامل عمامه سیک ها، نمادهای مسیحیت و کلاه های یهودیان نیز می شود، اما تمرکز آن بیشتر روی حجاب زنان است.

نلسون وایزمن یک استاد علوم سیاسی از دانشگاه تورنتو در این باره گفت: با توجه به اینکه مسلمانان جامعه رو به رشدی در کانادا دارند، این طرح تاثیر منفی بر روی مسلمانان بیشتر از گروه های دیگر می گذارد، مسلمانان هم اکنون نزدیک به 3% جمعیت 8.3 میلیونی در کبک را به خود اختصاص داده اند.

گفته می شود در یک راهپیمایی اخیر که در مونترال برگزار گردید، هزاران تظاهرکننده با در دست داشتن پلاکاردهایی، این اقدام دولت ایالتی کبک را محکوم ساختند. بر روی پلاکاردها جملاتی چون: «به زن ها نگویید چه لباسی بپوشند!» و «آنچه در سرم هست مهم است، نه آنچه روی سرم قرار دارد».

حتی جاستین ترودو نخست وزیر وقت کانادا نیز علیه این قانون صحبت کرده و گفته است: برای من غیرقابل تصور است که در یک جامعه آزاد، ما چنین تبعیضی علیه شهروندان ما براساس دین و ایمان شان قائل شویم!

به علاوه یهودیان، مسیحیان و مسلمانان و حتی گروه های سکولار در سرتاسر کبک، گروه های سیاسی، هیات های مدارس، رهبران شهرداری ها و حتی اعضای برخی احزاب نیز این اقدام را محکوم ساخته اند.

با این حال شهردار مونترال روز جمعه اعلام کرد، با وجود اینکه شخصا مخالف این قانون است، اما در صورت تصویب آن در پارلمان ایالتی، در اجرای قانون درنگ نخواهد کرد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha