جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سید علی اکبر حائری از علمای عراق

حوزه/آیت الله سید علی اکبر حائری از علمای عراق گفت: آیت الله سید نورالدین اشکوری را از قدیم و زمانی که در سن نوجوانی بودم می شناختم و خدمت ایشان تلمذ کرده و برخی از دروس حوزه را نزد ایشان یاد گرفتم.

آیت الله سید علی اکبر حائری از علمای عراق در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گفت: آیت الله سید نور الدین اشکوری که تازه دار فانی را وداع گفته را از قدیم و زمانی که در زمان سن نوجوانی بودم می شناختم و خدمت ایشان تلمذ کرده و برخی از دروس حوزه را نزد ایشان یاد گرفتم.

وی ادامه داد: ایشان در نجف اشرف خدمت مرحوم شهید صدر پیشرفت علمی داشته و از شاگردان قدیمی مرحوم شهید سید محمد باقر صدر بود و قبل از درس خارج، درس کفایه را نزد شهید صدر تلمذ کرده و بعد از آن درس خارج را یاد گرفته و بعد ها نماینده مراجع وقت در عراق شد  از جمله در شهر کفل که محل دفن حضرت ذی الکفل از پیامبران الهی است و بعد از آن مدتی در شهرستان حلّه نماینده مراجع و چندی هم در کاظمین نماینده بود.

آیت الله حائری تصریح کرد: ایشان سال های طولانی در عراق مشغول تبلیغ دین مبین اسلام بود و سپس به ایران رانده شد و در ایران مدتی در کرج و در قزوین مشغول تبلیغ بود. اجمالا فعالیت های زیادی داشته و در زمان طاغوت و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به یک شهرستان دور در نزدیک مرز شوروی به نام "درگز" تبعید شد و مدتی آن جا بود و بعد از انقلاب به قم بازگشت.

این عالم عراقی افزود: ایشان از فضلایی است که تمام عمر خویش را در راه خدمت به اسلام گذراند و از جمله فعالیت های دینی و علمی ایشان جمع آوری و تحقیق و چاپ جدید آثار شهید صدر است.

ایشان اشاره کرد: از زمانی که کنگره بین المللی شهید صدر در تهران برگزار شد که به مناسبت بیستمین سالگرد شهید بود، ایشان رئیس بخش فرهنگی کنگره بود و موسسه ای علمی زیر نظر ایشان برای تحقیق آثار شهید صدر تأسیس شد که تا به حال ادامه دارد و 21 جلد از آثار شهید صدر را به صورت دایره المعارف منتشر کرده است و من عضو این موسسه هستم و هم اکنون این موسسه برقرار است.  

آیت الله حائری بیان داشت:  آیت الله اشکوری چند سال اخیر رئیس دفتر برادر بزرگم آیت الله سید کاظم حائری در نجف اشرف بود تا اینکه بیماری اش اوج گرفت و نتوانست بماند و به ایران بازگشت و در ایران با بیماری دست و پنجه نرم کرده و سکته بر ایشان عارض شد و مدتی را در بیمارستان و خانه سپری کرده و دار فانی را وداع گفت.

ایشان در پایان گفت: از جمله فعالیت های آیت الله اشکوری در روز های جنگ عراق و ایران، دریافت کمک های مردمی از کرج و ارسال آن با کامیون به جبهه بود که در اختیار مجاهدین عراقی در اهواز قرار می گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha