جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که نباید فرهنگ دانشگاهي بر فرهنگ حوزه سلطه پيدا كند گفتند: بعضي جاها به دنبال پياده شدن فرهنگ دانشگاهي در حوزه هستند و مي‌گويند كه چون آن‌ها اين كار را مي‌كنند ما هم بايد اين كار را انجام دهيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نشست صمیمی اساتید مراکز و مدارس تحت اشراف حضرت آیت الله مکارم شیرازی با حضور این مرجع تقلید در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد. مشروح اظهارات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

صحبت كردن با اساتيد، يعني صحبت كردن با افرادي كه نقش مؤثري در حوزه علميه دارند بسيار مهم است؛ تذكرات و پيشنهادات شما را مكتوب مي‌كنند و ان شاءالله به تدريج عملي خواهد شد.

 

امير مؤمنان علي (ع) در حديث مربوط به كميل ابن زياد مقايسه‌اي بين مسائل اقتصادي و علمي دارند و برعكس ديدگاه امروز دنيا به علم و مال، ايشان علم را به چند دليل برتر از مال مي‌دانند.

 

دليل اول اينكه علم شما را نگه مي‌دارد و شما بايد مال را مديريت كنيد؛ مال به وسيله تو حفظ مي‌شود ولي تو به وسيله علم حفظ مي‌شوي.

 

برتري دوم اينكه حاكميت براي علم است ولي اقتصاد در سايه علم پيشرفت مي‌كند اگر علوم و صنايع نباشد اقتصاد پيشرفت نمي‌كند.

 

سوم اينكه اگر از مال انفاق كنيد كم مي‌شود اما با تدريس علم باعث افزايش علم خودتان مي‌شود؛ از جمله توصيه‌هاي بنده براي طلاب كه بايد به ايشان منتقل كنيد و خودتان نيز برايشان همين توصيه را داشته باشيد اين است كه تدريس داشته باشند؛ تدريس از هر چيزي در تقويت علم مؤثرتر است.

 

چهارم اينكه كسي كه بواسطه مال دور شما مي‌آيد، در نبود مال از شما جدا مي‌شود؛ مگسانند گرد شيريني؛ اما آنكه شاگرد شما بوده است بعد از مرحوم شدن شما هم به ياد استاد است و استاد خود را فراموش نمي‌كند.

 

پنجم اينكه علما باقي هستند، شيخ طوسي‌ها، شيخ مفيدها‌، شيخ انصاري‌ها و علامه مطهري‌ها كماكان در بين مردم زنده هستند و از آن‌ها ياد مي‌شود.

 

چند توصيه هم براي شما اساتيد دارم:

 

نخست اينكه استاد در حوزه علميه با استاد در دانشگاه متفاوت است؛ در دانشگاه فقط يك رابطه علمي است و در حوزه يك رابطه عاطفي علمي است؛ استاد مانند پدر است و بايد موقعيت پدرانه خود را به طلاب نشان دهيد؛ كاري كنيد كه طلاب پرورش پيدا كنند؛ از پيشرفت درسي، مباحثه، يادداشت‌برداري و نوشتن طلاب سئوال كنيد و سعي كنيد كه آن‌ها پرورش پيدا كنند. كارتان براي رفع تكليف نباشد.

 

شما اساتيد در مباحث اخلاقي طلاب نقش بسزايي داريد؛ سعي كنيد با عمل و سخن خود طلاب را حفظ كنيد؛ اين فضاي مجازي یله و رها در فساد غوغا مي‌كند؛ سعي كنيد آن را خنثي كنيد و طلاب را نجات دهيد؛ در هيچ زماني به اندازه زمان ما اسباب فساد براي افراد فراهم نبوده است. خيلي خطرناك است كه اكنون تمام مفاسد اخلاقي دنيا در دست يك بچه هست؛ اساتيد در حوزه علميه بايد كار بيشتري انجام دهند.

 

اگر يك دانشجو منحرف شود يك چيز است، اما اگر اهل علم منحرف شود مردم چه خواهند گفت؟ مباني اعتقادشان متزلزل مي‌شود و مي‌گويند «اين هم عالم است»؛ همين جمله «اين هم عالم است» خيلي معني دارد؛ بنابراين در مسائل اخلاقي بكوشيد.

 

نكته مهم ديگر كه نبايد مورد غفلت واقع شود اينكه برخی از طلاب فقه و اصول و تفسير مي‌خوانند اما در مسائل اعتقادي توحيد، خداشناسي و معاد ضعيف هستند؛ دليل جذب گروه‌هاي انحرافي شدن اين است كه مسائل اعتقاديشان درست نشده است؛ كاري كنيد كه مسائل اعتقادي اين‌ها محكم شود و بر پايه استدلال باشد.

 

يكي از اين گوشه دنيا بلند مي‌شود و مي‌گويد من فرزند امام زمان يا خود ايشان هستم؛ اطرافش را مي‌گيرند؛ معني اين حركت اين است كه درباره امام زمان درس نخوانده است و نمي‌داند كه وقتي ظاهر شود چه اتفاقاتي مي‌افتد؛ اگر مباني اعتقادي اين افراد درست شود يقين بدانید كه دنبال اين چيزها نمي‌روند.

 

 

آشنايي بيشتر با قرآن، آشنايي با نهج البلاغه، صحيفه سجاديه، استدلالات اعتقادي درباره خداشناسي، پاسخ به شبهات درباره معاد، امام زمان، صفات امام زمان از مسائلي است كه بايد مورد تأكيد شما باشد و كاري كنيد كه اين‌ها از اين نظر غني و بيمه شوند.

 

نكته ديگري كه آقايان هم اشاره كردند تقليل ايام تعطيلي است؛ تعطيلات خيلي زياد شده است؛ در سابق با اينكه هوا گرم بود و وسايل خنك كننده به اين صورت نبود، درس بيشتر بود.

 

ما هفته آينده را درس مي‌دهيم البته بعضي هم تعطيل هستند؛ هفته آينده 25 شعبان است، پنج روز به ماه رمضان مانده است؛ حالا براي چه هفته آينده درس ندهيم؟ بعد با بعضي از مسئولان صحبت كرديم كه چه زمان درس را شروع كنيم؟ هر چه فكر كرديم نتوانستيم در اين ميان جايي پيدا كنيم تا بتوانيم كمر تعطيلات را بشكنيم و درس را شروع كنيم؛ مجبور شديم تاريخ شروع درس را چهاردهم محرم يعني 23 شهريور بگذاريم.

 

شما بايد اين‌ها را جبران كنيد؛ امام زمان(عج) از شما انتظار دارد؛ امام زمان براي شما مسئوليت قائل است؛ هر كدام از شما نقش محوري در ميان شاگردان خود داريد و مي‌توانيد آن‌ها را پرورش دهيد؛ تصريح كنيد كه شاگردان مطالعه و مباحثه و خلاصه‌نويسي داشته باشند؛ قبلاً پيش مطالعه و يك مطالعه دوم هم بود كه امروزه كمرنگ شده است.

 

سنت‌هايي در حوزه است اين‌ها را حفظ كنيد؛ سخن بسيار است؛ سعي كنيد فرهنگ دانشگاهي بر فرهنگ حوزه سلطه پيدا نكند؛ الان بعضي جاها به دنبال پياده شدن فرهنگ دانشگاهي در حوزه هستند و مي‌گويند كه چون آن‌ها اين كار را مي‌كنند ما هم بايد اين كار را انجام دهيم.

 

اگر مقالات حوزوي شبيه مقالات دانشگاهي نباشد قبول نمي‌كنند؛ كتاب را بي‌دليل قطور مي‌كنند؛ آن چيزي كه لازم است بنويسيد؛ در نوشتن مقاله نوشتن فهرست منابع مشكلي ندارد، اما اماكن را براي چه مي‌نويسيد؟ سعي كنيد فرهنگ حوزوي را نگه داريد.

 

برادران، ميراث هزار ساله ما است، به دست ما داده‌اند، سعي كنيد كه در زمان ما از بين نرود، به دست آيندگان برسد، بگوييم كه ما اين ميراث را از بين نبرديم، فرهنگ دانشگاهي بر ما حاكم نشد.

 

هميشه بعد از نماز خود سر به سجده بگذاريد و خدا را شكر كنيد كه شما را سرباز امام زمان(عج) قرار داد؛ از خدا بخواهيد كه اين توفيق را از شما نگيرد.

 

گفتنی است، در ابتداي اين جلسه صميمي، تعدادي از اساتيد مراكز و مدارس تحت اشراف حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي به طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha