جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 رونمایی از تفسیر ۱۲ جلدی کوثر با حضور آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ در گردهمایی مفسرین قرآن اعزامی ماه مبارک رمضان که با حضور آیت‌الله العظمی سبحانی برگزار شد، از تفسیر دوازده جلدی کوثر نوشته استاد یعقوب جعفری رونمایی به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این مراسم که پنج شنبه شب با حضور اساتید و مفسرین قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، استاد یعقوب جعفری، صاحب این تفسیر ارزشمند با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه الرحمان اظهار داشت: برای تدوین و آماده کردن و انتشار تفسیر کوثر در دوازده جلد، حدود 20 سال وقت صرف کردم و در این مدت تحقیق و پژوهش های بسیاری به عمل آمد.

۲۲ سال برای تفسیر کوثر صرف کردم

حجت الاسلام والمسلمین جعفری  مولف تفسیر ۱۲ جلدی کوثر در این مراسم اظهارداشت: طبق آیات ابتدایی سوره «الرحمن» نخستین نعمت حتی پیش تر از خلقت انسان، آموزش قرآن است و بنده ۲۲ سال از بهترین دوران زندگی ام را صرف نگارش این تفسیر کردم.

وی  به دلیل نگارش این تفسیر، با وجود تفاسیر متعدد قرآن پرداخت و گفت: نخست این تفسیر را نوشتم تا یک عنوان تفسیر بر تفاسیر شیعه اضافه شود و مهمتر اینکه عظمت قرآن به حدی است که هر چقدر تفسیر از آن نوشته شود به گونه ای نیست که تمام حرف ها زده شود و باز هم جای کار دارد

این مولف تاکید کرد: معارف و مطالب قرآن به حدی مهم است که هر عالم و دانشمندی بخواهد به آن مراجعه کند به مطلبی می رسد که خاص خود نیست یعنی هر کسی سهمی در این سفره الهی دارد وآیات و روایات لزوم تدبر در قرآن متعدد است.

وی در مورد ویژگی های تفسیر کوثر گفت: این یک تفسیر جامع و اجتهادی است که در آن از تفسیر قرآن به قرآن، از تدبر در آیات و روایات و اقوال بزرگان استفاده کردم و به این نتیجه رسیدم که در مورد یک چهارم آيات قرآن روایتی نداریم ودر آن قسمتی هم که روایاتی در دست داریم بیش از نیمی از آن ها روایات فضایل است.

مولف تفسیر ۱۲ جلدی کوثر گفت: روایت های فضایل نیز متاسفانه از راویانی نقل شده که مشکل دارند و روایات ضعیفی است به عنوان مثال بیشتر روایات فضایل از احمد بن محمد سیاری نقل شده که بسیاری از علما وی را کذاب و فاسد نامیده اند لذا نمی توان تفسیر همه آيات را از روایات گرفت.

در خصوص روایات تفسیری شیعه تحقیق شود

وی با بیان اینکه روایات فقهی ما تنقیه شده و روایات با سند محکم و صحیح از غیرصحیح تمیز داده شده اما متاسفانه روایات تفسیری شیعه اصلا تنقیه نشده و تنها تجمیع شده است، گفت: دیگر قدرت بدنی اجازه نمی دهد که من تحقیق مفصلی در این خصوص داشته باشم و از همه علاقمندان خواست تا در این زمینه تحقیق و تلاش کنند.

این مولف گفت:‌ روایاتی از اهل سنت هم هست که طبرسی برای نخستین بار نقل کرده و بقیه به عنوان روایت شیعه در کتاب هایشان آورده اند و باید در این خصوص تحقیق جامعی انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین  جعفری در پایان ازهمه و در راس آن ها حضرت  آيت الله سبحانی و از تمام کسانی که در طول این سال ها مشوق وی بودند تقدیر و تشکر کرد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha