پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام کهوند

حوزه/ کارشناس رسانه گفت اگر جامعه ای نتواند نحوه مواجهه خود با فضای مجازی را به درستی تنظیم کند، به ناچار باید منتظر فروپاشی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، علمی، اعتقادی و اخلاقی مردم باشد و این میّسر نیست مگر با هوشیاری، درایت، برنامه ریزی، بومی سازی چه در ساحت زیرساخت سخت و نرم و چه در ساحت نظریه پردازی و... که یک همت ملی و عزم همگانی را می طلبد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام کهوند، در دومین دوره از سلسله کارگاه های تربیت نوجوان و جوان که طی دو روز به همت مدرسه علمیه ثقلین و با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با عنوان «فضاي مجازي، آسيب ها و فرصت ها در گام دوم انقلاب» برگزار شد، به موضوع فضای مجازی و ارکان اصلی و فرعی آن پرداخت و ابراز کرد: از زمانی که پای اینترنت به جهان هستی باز شد، مجهولات زیادی را هم به همراه خود به ارمغان آورد و شاید علت آنهم این است که اینترنت دارای گستردگی محیطی و اطلاعاتی بی نظیری است و همین امر موجب می شود معرفی و تبیین مسائل مرتبط با این محیط بیشتر احساس شود. شناخت و تبیین ساختار فضای مجازی و ارکان تشکیل دهنده آن، یکی از اساسی ترین مباحثی است که باید به دقت موردبررسی قرار بگیرد.

وی در تعریف فضای مجازی با بیان اینکه برای این عرصه تعاریف گوناگونی ارائه شده است و برخی حتی، آن را با اینترنت مترادف دانسته اند، اظهار کرد: طبق تعریفی که در کتاب شبکه عنکبوتی آمده است، تعریف این عرصه عبارت است از: فضای مجازی عبارت است از محیطی که در آن برقراری ارتباطات، رؤیت و انتقال اطلاعات) به صورت غیرقابل لمس و با اشغال اندکی از محیط قابل لمس( در ساختارها و قالبهایی به عنوان خدمات به انسانها، طراحی و کنترل می شود. بنابراین، خدمات، ابزارهای سخت و نرم، محتواها، ارتباطات، قالب ها و... دنیای اطلاعات و ارتباطات، شامل فضای مجازی می شود.

كارشناس فضاي مجازي مجلس خبرگان رهبري افزود: در واقع، در این تعریف به سه ویژگی فضای مجازی شامل محیط بودن و نامحدود نبودن، قالب خدماتی و کنترل خدمات و ارتباطات، می باشد.

وی افزود: لفظ «مجازی» که صفت «فضا» در عبارت «فضای مجازی» قرار می گیرد، به معنای غیرحقیقی بودن فضای مجازی نیست.

ارکان تشکیل دهنده فضای مجازی

حجت الاسلام کهوند درباره ارکان فضای مجازی نیز با بیان اینکه حاکمیت، کاربر، زیرساخت، شبکه ارتباطی، خدمات، محتوا و اقتصاد، ارکان تشکیل دهنده فضای مجازی می باشند، گفت: برای شناخت شاکله اصلی فضای مجازی و نیز، برای اطلاع یافتن از چگونگی مدیریت و سامان بخشیدن به این محیط بسیار وسیع و گسترده، ناگزیریم به معرفی مواردی بپردازیم که باعث قوام و شکل گیری فضای مجازی شده است.

وی درباره رکن حاکمیت اینگونه توضیح داد که به طور قطع می توان گفت که در پس شبکه به هم پیوسته و پیچیده کنونی، طراحان، سیاستگذاران، اتاق های فکر و مجریانی وجود دارد که همگی آنها برای رسیدن به اهداف خود در حال طراحی هستند. آنان هر روز برای شکار مخاطبان بیشتر، استعمار و استثمار کشورها، نشر فرهنگ استعمار زده، ترویج عقاید انحرافی و بیهوده و... طرحی نو اندیشیده و به اجرا می گذارند.

این کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: این طراحان در نظر دارند جهان یکپارچه ای را به وجود بیاورند و در این راه از هیچ کوششی اعم از جنگ، خونریزی و کشتار مردم بی دفاع، ترور شخصیتها، تولید ادیان انحرافی، تلاش علیه ملتها و دولت های برخاسته از رأی و نظر واقعی مردم، حمایت از تروریزم، تحریم های ظالمانه و غیرقانونی، خلق رژیم های خونخوار مانند رژیم صهیونیستی و... دریغ نمی کنند و کسانی که زمینه تمامی این جنایتها را مهیا می کنند، طراحان شبکه مخوف عنکبوتی هستند.

سازمان «پنج چشم» در فضای مجازی

وی همچنین در ادامه یادآور شد: نهادهای بین المللی زیادی در موضوع فضای مجازی فعالی می کنند و مدیریت این فضا را در اختیار دارند که شاید بتوان از بین آنها، سه نهاد تأثیرگذار سازمان پنج چشم، جامعه اینترنت و سازمان ملل متحد را نام برد. یکی از مهمترین سازمان بین المللی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان «پنج چشم» است و آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزلند، اعضای آن به شمار می روند.

حجت الاسلام کهوند با اشاره به اینکه جامعه اینترنت یکی از مهمترین نهادهای مؤثر فضای مجازی در جهان است، اظهار کرد: این نهاد یک سازمان غیرانتفاعی بین المللی است که در سال 1332 برای راهبری استانداردها، آموزش و سیاستهای مرتبط با اینترنت تأسیس گردید. جامعه اینترنت مستقیماً در به وجود آوردن و منتشر کردن استانداردها نقشی ندارد؛ اما به عنوان سازمان متولی اینترنت مسئولیت صدور امتیاز برای گروه های ناظر مانند IANA و IAB را بر عهده دارد که در حقیقت نقش خود را به صورت غیرمستقیم ایفا می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با توجه به نوع مدیریت فضای مجازی، کاربر کمترین نقش را در تحولات فعلی فضای مجازی دارد، گفت: غالب خدمات نیز برای تأمین منافع حاکمان فضای مجازی طراحی شده است و نه برای پاسخ به نیازهای حقیقی انسانها.

این کارشنای فضای مجازی با بیان اینکه سخت افزارها به عنوان یکی از ابعاد علم و فناوری از اساسی ترین عناصر فضای مجازی به شمار می روند، توضیح داد: هر تحولی که در حوزه سخت افزاری ارتباطات ایجاد شود، بر عملکرد سایر بخشهای ارتباطی تأثیر زیادی میگذارد و سخت افزارها به دو قسم کاربردی و پایه، تقسیم می شود.

وی ادامه داد: نرم افزارها هم به عنوان بُعد دیگر علم و فناوری به مثابه پلی بین مدیران، کاربران و سایر ذینفعان فضای مجازی با سخت افزارها هستند و این گروه نیز، به دودسته کاربردی و پایه تقسیم میشوند.

حجت الاسلام کهوند با بیان اینکه شبکه ارتباطی به عنوان یکی از ارکان فضای مجازی دارای سه نوع اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه است، اظهار کرد: تمامی محتواهای فضای مجازی دریکی از این قالبها و به صورت تصاویر ثابت، تصاویر متحرک، صوت و متن و ارائه مفاهیم و محتوا در فضای مجازی به طور مستقیم و غیر مستقیم انجام به کاربران ارائه می شود.

ابعاد گوناگون آسیب های فضای مجازی

مدرس این دوره در ادامه به بررسی ابعاد گوناگون آسیب های فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد:‌ فضای مجازی در بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت مانند ایران، محیطی گسترده، دارای ابعاد و ظرفیت های گوناگون با مدیریت غیربومی و... است که بستر مناسبی برای آسیب رساندن و ضربه زدن به زیرساخت های اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و... به شمار می رود. وضعیت فعلی فضای مجازی این اقتضا را دارد که آموزه های مورد پسند حاکمیت خود را به مخاطبان گوناگون القا کرده و آنان را بر اساس تعالیم گردانندگان این محیط تربیت کند.

وی افزود: اگر جامعه ای نتواند نحوه مواجهه خود با فضای مجازی را به درستی تنظیم کند، به ناچار باید منتظر فروپاشی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، علمی، اعتقادی و اخلاقی مردم جامعه خود باشد و این میسر نیست مگر با هوشیاری، درایت، برنامه ریزی، بومی سازی چه در ساحت زیرساخت سخت و نرم و چه در ساحت نظریه پردازی و... که یک همت ملی و عزم همگانی را در سطح حکومتی، نخبگانی و مردمی می طلبد.

حجت الاسلام کهوند افزود: میل به گوشه نشینی، ناتوانی در مدیریت زمان، افزایش روحیه پرخاشگری، تزلزل اعتماد به نفس، مواجهه با شبهات فراوان اعتقادی، چاقی و تنبلی از شایعترین آسیبهای فردی در فضای مجازی است

وی با اذعان بر اینکه سبک زندگی خانوادگی، روابط والدین و روابط والدین و فرزندان از فضای مجازی متأثر بوده است، گفت: کاهش احترام به والدین، غفلت از نیازهای عاطفی فرزندان، کمرنگ شدن تربیت دینی، کاهش غیرت، انحراف در روابط جنسی و ناپایداری خانواده به همراه گرایش به اشرافی گری، رفاه طلبی، کمرنگ شدن صله ارحام و مدگرایی از مهمترین آسیب های فضای مجازی در خانواده است.

این کارشنای فضای مجازی، باور نادرست نسبت به مفاهیمی همچون آزادی، حساسیت زدایی در بعد فرهنگی، تغییر ارزشها و باورهای اسلامی، افزایش سن ازدواج، ایجاد یاس و ناامیدی در مخاطان و زمینه سازی برای سلطه فرهنگی غرب، آسیب های فرهنگی فضای مجازی عنوان کرد.

وی افزود: در حوزه اقتصادی مواردی همچون از بین رفتن فرصت های شغلی برای جوانان ایرانی، افزایش کاذب هزینه های خانواده، ایجاد زمینه مناسب برای تخلفات اقتصادی، خروج گسترده ارز، تأمین منافع اقتصادی صهیونیزم بین الملل و عقب افتادگی اقتصادی، در زمره آسیبهای فضای مجازی قرار می گیرند.

حجت الاسلام کهوند با اشاره به اینکه نفی ولایت مطلقه فقیه، ارتباط گیری آسان معاندین نظام با کاربران ایرانی، مسموم سازی فضای سیاسی کشور، ترویج اسلام هراسی و شیعه هراسی، مهندسی افکار عمومی به نفع نظام سلطه، دیکتاتور نشان دادن حکومت دینی و ترویج اسلام آمریکایی و اسلام سکولار از بارزترین آسیبهای سیاسی فضای مجازی است، گفت: خروج گسترده اطلاعات، کمک به ذائقه شناسی کاربران ایرانی، تسهیل امکان رصد و زیر نظر داشتن مسئولان و نخبگان، تبلیغ نبود اقتدار در کشور، ایجاد اختلافات ملی و مذهبی، کمک به رشد و یارگیری گروهک ها و سازمان های معاند نظام و ایجاد زمینه برای براندازی نرم در کشور از دیگر آسیبهای امنیتی فضای مجازی محسوب می شود.

وی ابراز کرد: حوزه علمی نیز از آسیب های فضای مجازی در امان نمانده است؛ استعمار علمی - فکری، کاهش قدرت تمرکز، اندیشه و افزایش سطحی نگری همراه با کاهش روحیه علم جویی از بارزترین آسیبهای فضای مجازی درزمینه علمی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به چیستی شبکه ملی اطلاعات و ارائه مدل مفهومی آن پرداخت و گفت: در وضعیت کلی حاکم بر عرصه گیتی، همیشه جنگی بین حق و باطل وجود داشته و خواهد داشت. در عصر کنونی این نبرد بین دو جبهه سلطه طلب و اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) برقرار است.

سلطه کامل بر منابع مادی و معنوی، هدف استکبار است

كارشناس فضاي مجازي مجلس خبرگان رهبري با بیان اینکه هدف استکبار از این نبرد، سلطه کامل بر منابع مادی و معنوی تمامی جهان در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است، اظهار کرد: سلطه طلبان برای دستیابی به اهداف خود از ابزارهای گوناگونی استفاده می کنند و یکی از کارآمدترین ابزارها برای تحقق نظم نوین جهانی منطبق بر خواست و اراده سلطه طلبان، فضای مجازی می باشدو بهره برداری عمومی سلطه طلبان از فضای مجازی آن است که می توانند از طریق آن، محتوای مورد نظر خود را به اقصی نقاط عالم برسانند و در مقابل مانع از گسترش محتواهایی که مخالف منویات آنان است بشوند.

وی ادامه داد: در دوران جنگ نرم و جنگ شناختی، از طریق این ابزارها و پایش ارتباطات و تعاملات عادی افراد جامعه موردنظر، از وضعیت روانی و احساسی مردم جامعه هدف آگاه شدن، نبض فکری هدف را در اختیار گرفته و متناسب با مشخصات و مختصات روانی کشف شده از جامعه هدف، اقدامات خود را شکل می دهند تا از اثرگذاری روزافزون برخوردار گردد؛ از این رو سلطه طلبان تدابیر ویژه ای برای بسط و گسترش فضای مجازی در تمامی کره زمین اندیشیده اند.

حجت الاسلام کهوند در ادامه از لزوم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که فضای مجازیِ پرسرعت، امن، ارزان و سالم محسوب می شود گفت و اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات از یک لایه زیرساخت، شبکه اتصال، خدمات و محتوا تشکیل شده است و استقلال در زیرساخت، پاسخگویی نسبت به نیازهای مشروع کاربران، استقلال محتوایی و امکان حاکمیت کشور بر فضای مجازی از مهمترین ویژگی های شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات حداقل در 3 بعد فرهنگی، امنیتی و اقتصادی فواید فراوانی برای کشور به ارمغان خواهد آورد، یادآور شد: از راه اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات، شاهد جهش در تولید علم، محتوای فاخر، ایجاد اشتغال و افزایش امنیت ملی خواهیم بود. این شبکه تا حد مطلوبی از دست اندازی بیگانگان به منابع اطلاعاتی کشور جلوگیری خواهد کرد.

درآمدی بر مبانی امام خمینی(ره)

وی در ادامه به درآمدی بر مبانی امام خمینی(ره) در مواجهه با فناوری های نوین پرداخت و ابراز کرد: انسان در عصر کنونی با یک نگاه به پیرامون خود درخواهد یافت که وجود ابزارهای ارتباطی نوظهور تا چه اندازه با زندگی روزمره افراد ارتباط تنگاتنگی پیدا کرده است. ابزارهای نوین به ویژه، ابزارهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اثرات فراوانی را بر کشور ما درزمینه فردی و اجتماعی داشته و دارد که با دقت در نحوه تعامل مسئولان، نخبگان و عموم مردم با فناوری های نوین ارتباطی، این سؤال مطرح می شود که نوع مواجهه فناوری های نوین ارتباطی بر اساس اصول و مبانی ای خاصی عمل می شود که از همین رو توجه به مبانی و نظرات رهبر کبیر انقلاب لازم می باشد.

حجت الاسلام کهوند با بیان اینکه مبانی امام خمینی (ره) در مواجهه با رسانه، باید به عنوان مبنای کشور در نحوه مواجهه با همه رسانه های نوین و غیر آن باشد، اظهار کرد: ایشان درباره چگونگی برخورد با فناوری ها و رسانه های گروهی دارای اصول و مبانی ای هستند که یکی از این مبانی این است که رسانه های گروهیِ بدون فحشا (رسانه پاک) مورد قبول و در غیر این صورت، مردود است.

وی با اشاره به این نکته امام راحل که پاک بودن رسانه های گروهی از هرگونه ابتذال، فحشا، شبهات و... موجب پاک ماندن جامعه می شود، گفت: یکی دیگر از مبانی یاد شده این است که علاوه بر موثق بودن صددرصدی مطالب، رسانه های گروهی باید انعکاس دهنده اهداف و خواسته های نیروهای انقلابی و دارای استقلال فکری و نفی غربزدگی باشند.

درآمدی بر مبانی و راهبردهای مقام معظم رهبری

این کارشناس رسانه در ادامه به درآمدی بر مبانی و راهبردهای مقام معظم رهبری در مواجهه با رسانه و فناوری های نوین نیز اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به تأکید ایشان درباره رعایت مواضع اصولی امام (ره) و تخطی نکردن از آن و نیز، تنظیم گفتار، رفتار، اخلاق و کارها بر اساس مبانی مستحکم ایشان، می توان گفت که به یقین، اصول و مبانی امام راحل، مبانی مقام معظم رهبری نیز هست، ولی در عین حال، دارای مبانی و اصول کاربردی در زمینه رسانه ها به ویژه، رسانه های نوظهور و فناوری های نوین هستند.

وی با بیان اینکه از منظر مقام معظم رهبری ، امروز جاده رسانه ای و ارتباطات، یک جاده دوجانبه و چندجانبه نیست بلکه یک جاده یک طرفه است، توضیح داد: باید گفت آنچه را که صاحبان قدرت رسانه ای و امپراتوری رسانه ای می پسندند، با استفاده از علم و فناوری پیشرفته، به زوایای دنیا منتشر و منعکس می کنند.

حجت الاسلام کهوند با اذعان بر این مطلب که رسانه ها در تولید برنامه های خود، ملزم به رعایت خطوط قرمز اسلام و انقلاب اسلامی هستند، اظهار کرد: در مبارزه با جنگ رسانه ای دشمن و مسائل پیرامون آن، مسئولان در خط مقدم جبهه فرهنگی هستند و نباید بار سنگین این مبارزه را بر دوش مردم گذاشته و از وظایف خود شانه خالی کنند.

وی با اشاره به تاکیدات معظم له بر دست یابی به فناوری های بومی، با بیان اینکه درصورتی که کار علمی صورت نپذیرد، کشور محتاج به فناوری غیربومی می شود، گفت: طبق بیانات ایشان، فناوری غیربومی با خود فرهنگ غیربومی به همراه خواهد آورد و بنابراین تولید فناوری بومی یک ضرورت انکارناپذیر است. در این زمینه باید اتکای کشور به فناوری های بومی باشد و نباید به بهانه جذب مخالفان، در تولید برنامه های گوناگون و کارهای رسانه ای، از اصول اساسی اسلامی و انقلابی کوتاه آمد.

این کارشناس رسانه، با اشاره به اینکه طبق مبانی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای واردات فناوری بدون قید و شرط ممنوع است، اظهار کرد: بر اساس فرمایشات ایشان، فناوری باید مطابق با مبانی دینی و اسلامی وارد و ترویج شود و بدبینی به رسانه دشمن، از اصول اولیه مواجهه با رسانه ها است یعنی فناوری های نوین ارتباطی زمانی برای کشور مفید هستند که تحت سلطه دشمن مدیریت نشوند و سلب سلطه دشمن، یکی از اولویت های مهم کشور است و حکومت در مسئله فرهنگ، دو تکلیف مهم تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از کالای فرهنگی مضر را عهده دار می باشد.

وی در بخش دیگری به درآمدی بر فلسفه و فرهنگ فناوری با تأکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخت و گفت: با توجه به پیشرفت فنّاوری، کمتر کسی است که اهمیت کاربردی انواع و اقسام فناوری ها در زندگی روزمره را انکار کند. درواقع، فناوری ها در همه ابعاد زندگی انسان؛ اعم از فردی، اجتماعی، کاری، تفریحی، علمی و... حضور مؤثر داشته و نقش اصلی در برطرف کردن نیازهای ضروری او را بر عهده دارند.

كارشناس فضاي مجازي مجلس خبرگان رهبري نتیجه گرفت: بنابراین، اگر به فناوری، نقش مکمل انسان در پیشبرد اهداف بلندمدت و کوتاه مدت او در عرصه های گوناگون و دوره های مختلف زندگی او بدهیم، سخن گزافی نگفته ایم.

فلسفه فناوری

وی به چهار دیدگاه مشهور درباره فلسفه فناوری شامل ابزارانگاری، جبرانگاری، ذات انگاری و ارزش انگاری اشاره و خاطر نشان کرد: نظریه پردازان فلسفه فناوری، به دلیل عدم تمایز بین فناوری و محصول و بی توجی به عوامل مؤثر بر نحوه بکارگیری فناوری و عوامل فرهنگ ساز فناوری، در نظریه پردازی خود، مرتکب اشتباه شده اند.

حجت الاسلام کهوند با بیان اینکه به دلیل جهل نسبت به مبانی و موضوع شناسی، غالب نخبگان و مسئولان، صرفاً به فرهنگ مصرف توجه می کنند، در حالی که اگر فناوری در سیستم تولید و توزیع خود نامناسبی در اختیار کاربران قرار گیرد، غالباً آسیب زا خواهد بود، توضیح داد: ساختار فناوری، در نوع استفاده از فناوری بسیار دخیل است. طراحان، برای دستیابی به اهدافی مشخص، ساختار متناسب با آن را طراحی می کنند و وجود مفاسد اعتقادی، مفاسد اخلاقی و سرگرمی های باطل در فناوری های محتوا محور، منجر به ایجاد آسیب می شود و به دلیل آنکه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار کشورمان نیست، امکان حذف چنین محتوایی را نیز در اختیار نداریم و در واقع برخی معضلات موجود در فناوری، ناشی از ضعف ها و معضلات مربوط به کاربر فناوری است که البته سهم کاربران در معضلات فناوری اطلاعات و ارتباطات، از همه کمتر است.

 شبهات فضای مجازی

وی در پایان این دوره دو روزه به بررسی شبهات فضای مجازی نیز پرداخت و ابراز کرد: حدود 33 سال از ورود فناوری اطلاعات به کشورمان می گذرد. در این میان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، از بدو ورود خود، همواره با موافقان و مخالفانی مواجه بوده است و هر یک از دو گروه، برای جهانبینی خود استدلالاتی را بیان می کنند که با این حال، غالب افراد، خصوصاً نخبگان و مسئولان، فناوری اطلاعات و ارتباطات را در وضعیت کنونی، بیشتر از تهدید، فرصت آفرین می بینند.

این کارشناس رسانه با اشاره به این نکته که نوع دیدگاه اکثر دوستداران اسلام و انقلاب اسلامی به فضای مجازی، با دشمنان مسلم کشور مانند رژیم صهیونیستی و سردمداران آمریکا، یکسان بوده و ظاهراً هر دو گروه به این پدیده به صورت یکسان می نگرند، مثال زد: هر دو گروه معتقدند فناوری اطلاعات همانند چاقو است و نوع استفاده از این فناوری به خودمان بستگی دارد. یا اینکه هر دو گروه معتقدند برخورد سلبی با فناوری اطلاعات و ارتباطات، مواجهه ای غلط و نادرست است و مشخصاً گفتمان حاکم بر نحوه مواجهه با فناوری اطلاعات در کشورمان ضمن آنکه مبتنی بر علوم انسانی غربی است، به صورت کامل با گفتمان اسلام، انقلاب اسلامی و منظومه فکری امام (ره) و مقام معظم رهبری در تضاد می باشد.

كارشناس فضاي مجازي مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد یک جریان سیاسی – فرهنگی، طی سالیان متمادی با نگارش کتب، درسنامه، مقالات، طنز، ساخت انواع محصولات سمعی و بصری و از همه مهمتر تربیت نیروی انسانی مطابق با علوم انسانی غربی، توانسته است پاره ای شبهات و مغالطات را با استفاده از جهل عموم مردم و مسئولان نسبت به موضوع و مبانی مواجهه با فناوری، در کشور فراگیر کند و در حقیقت جبهه انقلابی را سپر دفاعی خود برای پیشبرد اهداف غرب قرار دهد.

حجت الاسلام کهوند، ابراز کرد: گسترش این شبهات از یک سو موجب ایجاد تشتت گفتمانی بین جبهه انقلابی و اسلامی شده و از یک سو با ایجاد نگاهی خوشبینانه، امکان هرگونه ممانعت از ورود سرویس های مخرب دشمن را سلب می کند و از سوی دیگر راه را برای اجرایی سازی منویات مقام معظم رهبری در کشور، جهت تبدیل ایران به قدرت برتر فناوری اطلاعات و ارتباطات مسدود ساخته است.

وی یادآور شد: شبهات مرتبط با فضای مجازی به معنای مطرح کردن مقوله باطل در قالب حق و حقیقت که منجر به گمراه شدن عموم جامعه، خصوصاً نخبگان و مسئولان از نحوه صحیح مواجهه با فناوری اطلاعات و ارتباطات به مسیر غیر عقلی، غیرشرعی و مطابق با اهداف صهیونیزم بین الملل است.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه عوامل متعددی همچون محدودیت علم، کبر، سنگینی در عمل به فرمان الهی و نفاق به عنوان عوامل درونی و وسوسه های شیطان و فتنه گری کفار و مشرکان، عوامل بیرونی ترویج شبهات است، خاطر نشان کرد: عدم موضوع شناسی و جهل و بی توجهی نسبت به مبانی دینی و عقلی مواجهه با فناوری اطلاعات و ارتباطات، موجب تسلط گفتمان صهیونیستی در نحوه مواجه با فضای مجازی بوده است.

وی با تاکید بر لزوم دارا بودن سواد رسانه ای و شرایط لازم برای پاسخگویی به شبهات و سؤالات، گفت: نهی از مسدودسازی سرویس های صهیونیستی و متعلق به دشمنان، بی جهت نشان دادن ابزارها، قرار دادن علما در مقابل فناوری و علم جویی، پرهیز از تقابل با خواست مردم، مهیا بودن زمینه گناه برای انسان سازی و تقابل نمایی برخورد با سرویس های دشمن با منویات مقام معظم رهبری، از مشهورترین شبهات مطرح درباره فضای مجازی است.

 

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha