شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
صادقی

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که عظمت شهید مطهری بدین معنا نیست که ما متوقف شویم، بلکه باید بر اندیشه شهید مطهری بیاستیم و جلو برویم، گفت: توقف انگاری در مواجه با بزرگان یک خطا است؛ در برابر اساتید علم حرمت بنهیم و گوش بسپاریم و خوب فرا بگیریم، ولی نقد هم بکنیم و گام رو به جلو برداریم، این درسی است که از شهید مطهری می آموزیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام  هادی صادقی، شامگاه سه شنبه در گردهمایی علمی و فرهنگی مبلغان ماه رمضان که با موضوع«نقش روحانیت در صیانت از حقوق عامه» به همت دفتر تبلیغات اسلامی واحد اصفهان برگزار شده بود،  با اشاره  به هفته معلم و گرامیداشت مقام شامخ شهید مطهری، اظهار کرد: مهم این است که در عین استفاده از مطالب نگاشته شده شهید مطهری، در این مطالب توقف نکنیم .

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که عظمت شهید مطهری بدین معنا نیست که ما متوقف شویم، بلکه باید بر اندیشه شهید مطهری بیاستیم و جلو برویم، گفت: توقف انگاری در مواجه با بزرگان یک خطا است؛ در برابر اساتید علم حرمت بنهیم و گوش بسپاریم و خوب فرا بگیریم، ولی نقد هم بکنیم و گام رو به جلو برداریم، این درسی است که از شهید مطهری می آموزیم.

وی بیان کرد: نقش روحانیت در مباحث اجتماعی امروز نیاز به تبیین ندارد، چه فرصت هایی که خداوند در پس انقلاب برای روحانیت  ایجاد کرد، باید فرصت را مغتنم شمارید.

حجت الاسلام صادقی با دادن این تذکر که باید ابتدا مردم را جذب کرد و سپس آموزه های دینی را به آنها آموخت، گفت: باید هم برای جان افراد برنامه داشته باشیم، چون مباحث کلامی و اعتقادی و معنوی و هم باید برای ساختار زندگی افراد برنامه ریزی کنیم.

وی با تاکید براینکه روحانیت باید نمودار اخلاق باشد و این مهم باید بیشتر متوجه مسئولان عالی حاکمیت باشد، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند تبلیغ رفتاری به اصطلاح «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم» هستیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه  هنر روحانیت جذب کردن مردم با اخلاق خوش است، عنوان کرد: ابتدا باید اخلاق و معنویت را در خود ایجاد کنیم و همه حرکت ها باید در بستر معنویت باشد.

وی یادآور شد: حقوق بدون اخلاق فاجعه به بار می آورد، حتما باید بیش از حقوق به اخلاق پرداخت وگرنه فاجعه ای عمیق رخ می دهد، همچون اتفاقی که امروزه در اروپا ایجاد شده است.

حجت الاسلام صادقی اذعان کرد: امروز نباید از ظرفیت حقوقی تشکل های مردم نهاد برای دستیابی به مطالبات غافل شد، متاسفانه در سال های اخیر تشکیل سمن ها و تشکل های مردم نهاد(تمن ها)  با اغراض سکولار کردن و اهداف دیگر توسط جریان روشنفکرمآبانه بیشتر از جریان انقلابی پیگیری شد.

وی افزود: روحانیت باید در امر ایجاد تمن های انقلابی  ونهادهای مختلف پیشتاز باشند، تمن ها و سمن ها در قالب انواع موضوعات اصلاح اجتماعی قابل بحث است.

حجت الاسلام صادقی ابراز کرد: احیا و صیانت از حقوق عامه و امر به معروف ونهی از منکر از جمله موضوعاتی است که می توان تحت آنها سمن ها و تشکل های مردم نهاد را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه اجتماعی بودن و اجتماعی عمل کردن از شاخصه های روحانیت شیعه است، اظهار کرد: یک نکته قابل تامل این است که ما اصولا قانون گرا نیستیم و کمتر در کشور قانون را رعایت می کنیم؛ باید روی حرمت قانون کار فرهنگی کنیم، در جامعه ای که حرمت قانون نگه داشته نشود، جامعه استوار نیست.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پایان با تاکید براینکه قانونمندسازی مردم از دیگر وظایف مبلغین است، گفت: جوسازی مثبت در جهت حرمت دادن به قانون و ترویج فرهنگ صلح و سازش و جوانمردی از جمله دیگر اقداماتی است که باید رقم بخورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha